וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני זכויות אדם: אסד מוסיף להשתמש בגז כלור, ארה"ב מתעלמת

הארגונים וגורמים רפואיים טוענים כי בחודשיים האחרונים תיעדו 35 תקיפות במחוז אידליב, אשר נכבש ברובו על ידי המורדים. "ארה"ב ורוסיה לא נוקטות צעדים כדי למנוע תקיפות אלה", ציינו

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: ילדים שנפגעו לכאורה מגז כלור בצפון סוריה, מרץ האחרון)

גורמים מארגוני זכויות אדם וגורמים רפואיים דיווחו כי מאז ה-16 במרץ הם תיעדו 35 תקיפות של צבא המשטר בסוריה שבהן נעשה שימוש בחביות נפץ אשר מכילות לכאורה גז כלור – כך דיווח היום (ראשון) הגארדיאן הבריטי. לטענתם, רוב התקיפות אירעו במחוז אידליב שבצפון המדינה, אשר רובו נכבש על ידי ארגוני המורדים בראשות הארגון האיסלאמיסטי ג'בהת א-נוסרה.

לפי הדיווחים, התקיפה האחרונה אירעה ביום חמישי האחרון בסמוך לעיר ג'סר א-שורור, אשר נכבשה מידי המשטר בחודש שעבר. לטענת הארגונים, בתקיפה נהרגו תשעה אנשים ויותר מאלף נפגעו. "בכול פעם שהמשטר מאבד שטח או עיר, הוא נוקם באופן שרירותי", אמר ראאד סאלח, ראש ארגון "הקסדות הלבנות" הפועל כיחידת חילוץ והצלה במדינה. "המשטר תוקף אזרחים", הדגיש.

סאלח סיפר על המקרה שהחל את גל התקיפות האחרונות שבהן נעשה שימוש בחביות נפץ מלאות בכלור, אשר אירע באמצע מרץ. לדבריו, המקרה אירע בכפר בצפון סוריה, שם פגע הגז הרעיל בשני הורים, שלושת ילדיהם וסבתם. "אחת מבנות המשפחה מתה לפני שהגענו לבית החולים", סיפר סאלח. "עשינו כל מה שיכולנו כדי להציל אותה, אך היא מתה בשקט".

עוד בוואלה חדשות:
החברים בשב"כ על הרכז לשעבר שהתאבד: "איש קשוח עם לב רגיש"
נסראללה: נסיגת ישראל מדרום לבנון - ניצחון ברור של ההתנגדות
המתמטיקאי האמריקני ג'ון נאש נהרג בתאונת דרכים בניו ג'רזי

פקחי האו"ם בתוך מתקן נשק כימי. סוריה, אוקטובר 2013. רויטרס
פקח מסייר באתר לייצור נשק כימי בפאתי דמשק/רויטרס

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשאל לפני כשבועיים על תקיפות הכלור בסוריה ואמר כי "מבחינה היסטורית, כלור אינו סווג כנשק כימי". "התחייבותי הייתה לוודא שסוריה לא משתמשת בנשק כימי", אמר אובמה בנוגע להסכם לפינוי הנשק הכימי מסוריה שנחתם בשנת 2013. "אסד ויתר על נשק זה והארגון למניעת הפצת נשק כימי ווידא זאת. זה נכון שראינו דיווחים על שימוש בכלור בפצצות שיש לו את האפקט של נשק כימי, ואנו עובדים עם הקהילה הבינלאומית כדי לבדוק את זה. אם נקבל אישור על כך נעבוד עם הקהילה הבינלאומית ונפעל למנוע זאת".

"הדברים של אובמה שגויים", אמר נדים חורי מארגון זכויות אדם. "הסוגייה המרכזית היא ההווה, והעובדה היא שרוסיה וארצות הברית, אשר יזמו את ההסכם לפינוי הנשק הכימי מסוריה, לא נוקטות צעדים כדי למנוע תקיפות אלה". חורי אמר כי ארגונו פועל כדי להטיל את האחריות על התוקפים באמצעות הגז הרעיל ולהטיל עליהם סנקציות. גם וויסאם טריף, פעיל בארגון זכויות אדם נוסף, ביקר את דבריו של אובמה ואמר כי הצהרתו מהווה אור ירוק עבור המשטר להמשיך בתקיפותיה באמצעות כלור. "מאז הצהרתו של אובמה משטר אסד עושה שימוש כמעט יומיומי בכלור", אמר טריף.

ברק אובמה – וושינגטון, 15 במאי 2015. GettyImages
"מבחינה היסטורית, כלור לא סווג כנשק כימי". ברק אובמה/GettyImages

מוחמד טנרי, מנהל בית החולים "סרמין" שבמחוז אידליב, סיפר כי מאז אותו הלילה באמצע מרץ הוא טיפל בקורבנות רבים עם סימפטומים של חשיפה לכלור. "הילדים שהגיעו אלינו סבלו מחנק ולא יכולנו לעשות דבר מפני שהם שאפו יותר מידי כלור", אמר טנרי לגארדיאן. "זה מאוד מצער לראות ילדים נחנקים בשעה שאתה לא יכול לעשות דבר".

לדברי טנרי, רוב הקורבנות הגיעו לבית החולים ללא כל פציעות נראות לעין, אך הם סבלו מבעיות נשימה, כוויות ועיניים אדומות. הוא הדגיש כי רוב הנפגעים הם אזרחים וכי רובם הם נשים וילדים. "זה נהיה על בסיס יומי", ציין.

חיל האוויר של צבא אסד ערך יותר מאלפיים תקיפות באידליב מאז שעיר בירתו נכבשה על ידי המורדים ב-28 במרץ – כך לפי ארגון זכויות האדם הסורי, שמושבו בלונדון. המורדים שכבשו את אידליב מכונים "ג'ייש אל-פתח" וכוללים כמה ארגוני מורדים וביניהם הארגון האיסלאמיסטי ג'בהת א-נוסרה.

הארגון למניעת הפצת נשק כימי בודק אם נעשה שימוש בכלור

בתחילת החודש הודיעו גורמים דיפלומטים כי צוות חקירה בינלאומי מצא שרידים של גזי העצבים סארין ו-VX- באתר מחקר צבאי בסוריה. המקורות טוענים כי הממצאים תומכים בהערכות של ממשלות המערב על כך שאסד שמר בידיו חלק ממאגר הנשק הכימי שברשותו, או שהוא לא חשף את כל הנשק הכימי הנמצא במדינה. "זהו סימן די חזק לכך שהם שיקרו על מה שהם עשו עם גז הסארין שברשותם", אמר אחד המקורות. "עד כה הם לא הצליחו לתת הסבר מספק על הממצאים הללו".

בסוף אוקטובר 2013 הודיע הארגון למניעת הפצת נשק כימי כי סוריה השמידה את כל מתקני ייצור הנשק הכימי שעליהם הצהירה בפני האו"ם, וכי יותר מ-1,300 טונות של נשק כימי הועברו לכוח משותף של האו"ם והארגון. עם זאת, צוות של הארגון ממשיך לחקור טענות לגבי שימוש בגז כלור בעשרות תקיפות של הצבא הסורי במהלך מלחמת האזרחים במדינה, אחרי ההכרזה על הוצאת הנשק הכימי מהמדינה. הארגון אף טען כי קיים שימוש "שיטתי וחוזר" בגז כלור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully