וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים ואיום ברצח: הקרנת סרט בכרמיאל הסעירה את העיר

22.5.2015 / 10:53

היחסים המתוחים בין יהודים לערבים להטו פעם נוספת בעיר הגלילית, כאשר פעילי ימין מחו על הקרנת סרטו החדש של מוחמד בכרי, בכנס בהשתתפותו: "זו פרובוקציה, הוא עוכר ישראל". בכרי: "הפשיזם חוגג. אם פגעו בראש ממשלה, מי אני?"

רפיק בכרי

גופים חברתיים מאזור הגליל, שמזוהים עם השמאל הפוליטי, ערכו אמש (חמישי) כנס בכרמיאל שבמרכזו הוקרן סרטו הדוקומנטרי של מוחמד בכרי, "זהרה", מה שעורר מחאה בקרב תושבי העיר. בכינוס, שנערך בבניין העירייה וכלל דיון בהשתתפותו של השחקן, ניצת ויכוח סוער בין הצדדים, כאשר המתנגדים לכינוס הפריעו להתנהלותו אולם פרט לעימותים מילוליים לא נרשמו תקריות אלימות. בסרטו של בכרי, תושב היישוב השכן בענה, הוא מגולל את סיפורה האישי של דודתו, זהרה. "דרך סיפורה האישי, מסופר הסיפור הקולקטיבי של החברה הפלסטינית בישראל", אמר רפיק בכרי, בנה של זהרה שהגיע לכנס.

היפא עואד, תושבת כרמיאל וממארגני המפגש, ספגה איומים לפני המפגש בשיחת טלפון שבה נאמר לה על ידי גבר אלמוני כי הוא שילם לעבריין שלום דומרני בתמורה לרצח בכרי, עם הגעתו לכרמיאל. עואד ענתה כי הרוצח ייאלץ לעבור דרכה, ונענתה כי גם היא תירצח. "לא האמנתי שהדברים יגיעו למקום הזה", אמרה בשיחה עם וואלה!NEWS. "אנחנו עורכים מפגשים דומים מדי חודש, זה עוד מפגש שגרתי, לא האמנתי שזה יעורר כעס", הוסיפה.

כנס בהשתתפות מוחמד בכרי שעורר סערה בכרמיאל, מאי 2015. אלי אשכנזי,
"זו פרובוקציה". פעילי ימין מוחים במפגש/אלי אשכנזי

אלא שהאווירה סערה עוד לפני שהאירוע החל, כאשר ברשתות החברתיות ובאופוזיציה העירונית נשמעו קולות לבטל את השכרת באולם בטענה כי "אי אפשר לתת במה לשונא ישראל, שפגע ופוגע במעמדו ובזכותו של העם היהודי להתיישב, לחיות ולבנות בארץ ישראל ושהכפיש את חיילי צה"ל. "זו החלטה שגויה, מקוממת וחסרת רגישות", אמרו גורמים באופוזיציה בעיר. מנגד, מארגני המפגש הבהירו כי כל רצונם "לייצר שיח ציבורי דמוקרטי על החיים המשותפים של שני העמים, המרכיבים את אוכלוסיית כרמיאל, זה דור שלם".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
כנס בהשתתפות מוחמד בכרי שעורר סערה בכרמיאל, מאי 2015. אלי אשכנזי,
"יש פחד עמוק שנובע בשני הצדדים מאי היכרות", אמרה איריס שגב שהשתתפה בכנס/אלי אשכנזי

עם תחילת המפגש הרימו פעילי הימין את דגל הלאום ומחו על דברי הנואמים על הבמה, כשבתוך הקהל פרצו ויכוחים ונשמעו צעקות. כעס רב במיוחד עוררו דברי המנחה, שלפיהם "ניתן לדבר על הנכבה כמו שניתן לדבר על השואה". "בכרי הוא עוכר ישראל ולא צריך לארח אותו בבית שלי", אמר אורי עקיבא, תושב העיר שהגיע למחות יחד עם עוד כ-20 פעילי ימין. "האם לי היו נותנים להקרין בדיר אל אסד סרט על העוולות שגורמים הפלסטינים?". לדבריו, "הערבים חיים איתנו בעיר בשלום, אבל קיומו של ערב כזה נועד ללבות את היצרים ולעורר מתיחות, זו פרובוקציה - ובכרי הוא סדין אדום".

בכרי לא מזלזל באיומים: "אם רצחו ראש ממשלה, אז מי אני?"

מנגד, איריס שגב שהגיעה מראש פינה כדי להשתתף בכנס, רואה במפגש "חלק מפעילות שמקדמת דו-קיום בגליל". "צריך לפעול למען פיוס שאחריו יבוא השלום, כל צד צריך להכיר את הצד השני, אבל כרגע יש פחד עמוק בקרב שני הצדדים והפחד גורם לשנאה שנובעת מחוסרת היכרות", הוסיפה שגב. בנה של שגב, נמרוד, נהרג במלחמת לבנון השנייה. "נקמה היא לא נחמה, הדבר החשוב לי ביותר הוא שאחרי נמרוד לא ימותו עוד ילדים".

תושביה הערבים של כרמיאל מהווים כ-3% מכלל האוכלוסייה בעיר, והכנס עורר את הוויכוח התמידי שמתקיים בכרמיאל, סביב הגירתם לעיר של תושבים ערבים מיישובי האזור, וכן סביב מעמדה של השכונה הערבית רמיה בכרמיאל. הנושא הטעון הביא למתחים רבים בעיר, כאשר מקרה בולט נרשם לפני ארבע שנים וחצי, אז הדיח ראש העירייה עדי אלדר את סגנו, לאחר שזה התבטא נגד מגורי ערבים בעיר.

בכרי, שעמד במוקד הסערה, לא תיאר לעצמו השתלשלות אירועים כזו. "זה סרט מאוד אישי שעשיתי למען דודתי שהניקה אותי בילדותי", סיפר לוואלה!NEWS. לדבריו, "הפשיזם חוגג, במיוחד אחרי ניצחון הליכוד בבחירות". בכרי משוכנע כי האיומים אינם לשווא: "אם פגעו בראש ממשלה, מי אני? זה מפחיד. אני לא גיבור, רק בן אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully