וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשעה ימים אחרי הרעש: מת תינוק שנולד בפונדקאות בנפאל

התינוק נולד לפני יומיים לשגריר ישראל בסרביה ולבן זוגו ושהה באוהל בבית החולים בקטמנדו. נבדקת האפשרות שמת ממום בלבו, וייתכן שתנאי אשפוז נאותים היו מאפשרים טיפול בו. השגריר: "מת על מיטה זרה"

בניינים שהתמוטטו לאחר רעידת האדמה השנייה בנפאל, מאי 2015. ביקראם ראי, AP
הריסות בעקבות רעידות האדמה בנפאל/AP, ביקראם ראי

תינוק בן יומו שנולד במסגרת הליך פונדקאות לשגריר ישראל בסרביה, יוסי לוי, ולבן זוגו, מת הלילה (חמישי) בבית חולים בקטמנדו, בירת בנפאל. על פי הודעת משרד החוץ, התינוק שהה יחד עם תשעה תינוקות נוספים באוהל שהוקם בתוך שטח בית החולים על מנת לבודד את התינוקות מהחולים, לאחר שבית החולים ניזוק בשתי רעידות האדמה הקשות שהכו במקום.

התינוק נולד כתאום לאחות נוספת לבני הזוג, שלהם ילד נוסף שנולד בהליך פונדקאות בהודו. נבדקת האפשרות שהוא מת כתוצאה מבעיות מולדות בלבו. עם זאת, ייתכן שטיפול בתנאים נאותים היה יכול לאפשר את איתור הבעיה והענקת טיפול מתאים.

לוי כתב פוסט בפייסבוק ובו הודיע על המקרה המצער. "הבן שלנו לא שרד את הלילה הראשון שלו באוהל הפגים בקטמנדו", כתב לוי. "הוא מת על מיטה זרה, פעוט קטנטן שלא מלאו לו יומיים. נעשה הכול כדי שהבת תגיע הביתה מהר, שלמה ובריאה".

עוד על רעידות האדמה בנפאל:
צפו: סיור בפגייה המאולתרת מחוץ לבית החולים בנפאל
בתים חרבים ורחובת הרוסים: צפו בתמונות מהרעש בנפאל
השיבה הביתה: המשלחת הישראלית לנפאל נחתה בארץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מותו של התינוק מעמיד את משרד המשפטים במבוכה קלה. רק לפני יומיים הודיעה הפרקליטות להורים השוהים עם תינוקות בנפאל, ואלו שהפונדקאיות שלהם צפויות ללדת, כי הנוהל המקוצר שאישרה רשות האוכלוסין וההגירה בהתייעצות עם המשרדים הרלוונטיים לפני כשבועיים, בעקבות רעידת האדמה הראשונה שאירעה במדינה - מבוטל. על פי הנוהל, תינוקות שנולדו במדינה יוכלו לצאת לישראל מבלי לבצע את בדיקת הרקמות הנדרשת לצורך הוכחת קשר גנטי לאזרח ישראלי, וזו תבוצע בארץ. מדובר בהנחיה שקיצרה את שהות התינוקות במדינה מחודש ומעלה לתקופה של שבוע בלבד.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הריסות בקטמנדו, בירת נפאל, כתוצאה מרעידת האדמה, 02 במאי 2015. רויטרס
הריסות בקטמנדו, בירת נפאל, כתוצאה מרעידת האדמה, 02 במאי 2015/רויטרס

אלא שבתחילת השבוע הודיעה הפרקליטות להורים כי ההחלטה על ההקלות, שנבעה מהמצב בנפאל, מבוטלת, שכן "בימים האחרונים התקבל מידע רשמי ולפיו המצב בנפאל השתנה, וכעת הוא מאפשר שהייה של תינוקות במדינה הן מבחינה רפואית והן מבחינה תברואתית", כתבה עו"ד עידית מנדלבאום, הממונה על עניינים אזרחיים בפרקליטות מחוז תל אביב, במכתב שנשלח לעורכי הדין שמייצגים את המשפחות. "בנסיבות אלו הוחלט כי אין עוד הצדקה ואין מקום לאפשר כניסה לישראל בטרם הובררה שאלת הזכאות לקבלת מעמד בישראל".

עוד הגדילה עו"ד מנדלבאום לכתוב ואסרה עליהם לפנות למשרדי ממשלה רלוונטיים לנושא שלא באמצעותה. "בכל הנוגע לעניינים הנוגעים לתיק תלוי ועומד, עליכם לפנות אך ורק אל הפרקליט המטפל, ובשום פנים ואופן אין לפנות למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר, לא ישירות ולא בעקיפין ואף לא לכתבם לפניותיך", כתבה.

שר הפנים: "יש לאפשר לילדיהם להגיע לארץ ללא מכשולים"

ההורים סירבו לקבל את החלטת הפרקליטות ובכל זאת פנו לשר הפנים הנכנס והמשנה לראש הממשלה סילבן שלום. אתמול הוא הודיע, בהחלטתו הראשונה במשרד, כי יאפשר את המשך הנוהל במקוצר שבמסגרתו יגיעו התינוקות לישראל בהליך מזורז, זאת לאחר הערכת מצב שקיים עם גורמי מקצוע. "ברגע שהגיעו אליי הפניות מההורים המודאגים, לא היססתי לרגע והנחיתי לאפשר את הגעת התינוקות והפגים ארצה", אמר שלום. "מדובר בעניין אנושי נוגע ללב ובאזרחים ישראלים שיש לאפשר לילדיהם להגיע לארץ ללא מכשולים בירוקרטיים. אני שמח שנפלה בחלקי הזכות לאפשר לתינוקות והוריהם לחגוג את חג השבועות בארץ".

בעיה נוספת שעומדת בפני ההורים בנפאל היא הוצאת התינוקות מהמדינה ללא דרכון ישראלי. עד כה ביצעו הזוגות בדיקת רקמות שהוכיחה כי התינוקות ישראלים וכך הנפיקה ישראל דרכון. עם רעידת האדמה הראשונה ושינוי הנוהל המאפשר הוצאת הילדים מהמדינה ללא בדיקת הרקמות, ישראל מנפיקה לתינוקות תעודת מעבר בלבד ומסרבת לרשום כי אזרחותם ישראלית. הרשויות בנפאל, שאינן מאפשרות הוצאת תינוקות ללא אזרחות ספציפית, סירבו לאפשר יציאת ישראלים בדרך זו, וההורים נאלצו לאלתר פתרונות. במקרה אחד צוינה באנגלית אזרחות ישראלית, אך בכיתוב בעברית נכתב "ישראלית בבירור" מה שריצה את הרשויות בנפאל, אך טרם הובהר אם זה הפתרון שבו ידבקו.

תינוק פונדקאות שנולד בנפאל, נתב"ג, מאי 2015. אבי כהן
תינוקות הפונדקאות שהובאו ארצה בעזרת משלחת מד"א, בשבוע שעבר/אבי כהן

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני, שטיפלה בנושא והייתה בקשר עם זוגות חד-מיניים הנמצאים בהליך פונדקאות בנפאל, התרעמה על כך שהמשרדים המטפלים בנושא אפשרו למצב להגיע לכדי אסון. "הכתובת הייתה על הקיר. פטירתו של תינוק שנולד בלידה מוקדמת בנפאל לצערנו העצום אינה מפתיעה ואף הייתה צפויה", אמרה.

"האדמה בנפאל ממשיכה לרעוד ויש עוד כמאה תינוקות הצפויים להיוולד בתנאי השדה הקשים השוררים בנפאל", הוסיפה. "אני קוראת למשרדים המעורבים בעניין לוודא כי כל פונדקאית שמעוניינת להגיע לישראל, לאפשר לה לעשות זאת עוד היום. במידה שהן אינן רוצות להגיע לישראל יש לסייע להן להגיע למקום מבטחים חלופי ולנהוג בהן גם כבנות אדם אך גם כאילו היו ישראליות הזקוקות לסיוע הרשויות. זה הדבר האנושי והנכון לעשות. אני קוראת לרשויות למנוע את האסון הבא".

לפני שבוע הגיעו לישראל ארבעה תינוקות שנולדו בהליך פונדקאות בנפאל והוריהם, לאחר שהתאפשר להם לעזוב את המדינה מוכת האסון בהליך מזורז בעקבות רעידת האדמה השנייה. הם הובאו ארצה בעזרת משלחת מיוחדת של מד"א והועברו לבית החולים שניידר בפתח תקווה.

רעידת האדמה השנייה, בעוצמה 7.3, פגעה בנפאל ביום שלישי שעבר והביאה למותם של לפחות 115 בני אדם ולפציעתם של יותר מ-2,500. שני רעשי משנה חזקים, בעוצמה 5.6 ו-6.3, הורגשו בפרק זמן של שעה אחרי הרעידה הראשונה. בקטמנדו הקימו לאחר אסון הטבע פגייה מאולתרת, שמטרתה לתת מענה לתינוקות שזה עתה נולדו בשל חשש מפגיעה בבית החולים.

ממשרד המשפטים נמסר:
הפרקליטות מייצגת את משרדי הממשלה הנוגעים לעניין, ועמדתה נמסרה בהתאם להנחיית רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד החוץ, ובהתאם להחלטת הגורמים המוסמכים.
דברי הפרקליטות נמסרו במסגרת תיק תלוי ועומד בבית-המשפט, וכמקובל במקרים אלו, המענה לפונים מתבצע באמצעות הפרקליטות בלבד.


לפניות לכתבת: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully