וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים מברכים על הקפאת תכנית ההפרדה: "טוב שבוטל, זה גזעני"

החלטתו של יעלון שלא להוציא לפועל את קווי התחבורה הנפרדים ביהודה ושומרון, התקבלה בהקלה בקרב פועלים ערבים שעובדים בישראל וחוזרים מדי יום לגדה. "קשה לנו, אנחנו רוצים להביא אוכל לילדים"

צילום: שלומי גבאי, דוברות שר הביטחון, ערוץ הכנסת, רויטרס, עריכה: ליאור קירשנר, קריינות: לירון בארי

אחרי הביקורת שנשמעה במערכת הפוליטית על החלטתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון להפעיל קווי תחבורה ציבורית נפרדים לפלסטינים וישראלים, הודיע היום (רביעי) יעלון כי התכנית תוקפא. מי שמברכים על ההחלטה הם הפלסטינים שעובדים בישראל ועושים את דרכם חזרה לגדה המערבית מדי יום. "זה גזעני לומר שאסור לנו לנסוע עם מתנחלים, טוב שהדבר הזה שונה בחזרה", אמר פועל במעבר אייל בשעות אחר הצהריים, שביקש לשמור על אנונימיות מחשש שאישור העבודה שלו יילקח ממנו.

לפי ההחלטה שהוקפאה, חזרתם של פועלים פלסטינים לגדה תיעשה דרך ארבעה מעברים בלבד: אייל, ריחן, הל"ה ואליהו. משמעות הדבר היא שהפלסטינים לא יוכלו לחזור בתחבורה הציבורית עם המתנחלים, ושהייתם בדרכים תתארך. "אנשים מתעייפים לבוא למעבר, להיכנס ולהירשם. זה מאוד קשה. אנשים קמים ב-04:00-03:00 לפנות בוקר כדי לבוא לעבוד, להביא אוכל לילדים, וצריך שזה יהיה קל יותר", אמר מע'אר.


לקריאה נוספת:
גדעון סער נגד יעלון: ההפרדה באוטובוסים גורמת נזק חמור לישראל
פרוטוקול הדיון בהפרדה באוטובוסים בשומרון: "זה ייגמר ברצח"

עובדים פלסטינים בסיום יום עבודה, מעבר אייל, מאי 2015. שלומי גבאי
"צריך לעשות את זה יותר קל". פועלים ערבים במחסום אייל, היום/שלומי גבאי

לדבריו, הנהלים עליהם הוחלט עלולים היו לפגוע בפרנסתו. "צריך יותר מדרך אחת כדי לחזור. כאן, אם אני מתעכב והמעבר נסגר, מה אני אעשה... ואם אני לא חוזר למחרת בבוקר לא יתנו לי לעבור וזה קשה מאוד. גם בעל הבית יכול לעכב אותי אם אני לא אעשה מה שהוא אומר... הוא לא ייתן לי אישור. צריך לעשות את זה קל. טוב שזה בוטל", אמר.

פועל אחר מוסיף כי צמצום מספר המעברים המותרים לפלסטינים מקשה עליהם מאוד. "נגיד שאני עובד בכפר סבא או בתל אביב, הכי טוב לנסוע זה באוטובוס – תוך זמן קצר אני מגיע לכפר שלי. לבוא דווקא מפה זה מאוד קשה והדרך ארוכה בהרבה", אמר. "בשביל מה עשו את זה? למה סתם להקשות? טוב שזה בוטל".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

יעלון: "כל מדינה רשאית לבדוק את הנכנסים לשטחה"

בשעות הצהריים, זמן קצר לאחר ההחלטה על ההקפאה, הכחיש יעלון את השתלשלות האירועים. "אין שום הפרדה בנסיעה בין ערבים ליהודים באוטובוסים בתחבורה הציבורית ביהודה ושומרון", קבע שר הביטחון. "לא היה שום דיון על זה, לא התקבלה שום החלטה על זה ולא תתקבל שום החלטה על זה".

לדבריו, מדובר בבדיקה לגיטימית של מדינה ריבונית. "קיימת פרצה ביטחונית, שזיהה אותה גם מבקר המדינה בדוח שהוציא כבר ב-2011, שאין שום בקרה על אלה שיוצאים לעבוד בישראל בחזרתם. ובעצם התחלנו השבוע פיילוט, ניסוי, בארבעה מעברים ביהודה ושומרון, של בדיקת הפועלים היוצאים לעבוד בישראל, בדיקתם כאשר הם חוזרים. סגירת מעגל. כל מדינה מתוקנת רשאית ובמיוחד במצב הביטחוני הרגיש שלנו, לבדוק את הנכנסים והיוצאים. בזה מדובר ולא בשום דבר אחר".

עובדים פלסטינים בסיום יום עבודה, מעבר אייל, מאי 2015. שלומי גבאי
התכנית לא צפויה לצאת לפועל בקרוב. מחסום אייל, היום/שלומי גבאי

גורמים במערכת הביטחון אמרו כי התכנית לא צפויה לצאת לפועל בזמן הקרוב. לטענתם, הפיילוט נגנז בשלב זה, וטרם ברור מה יעלה בגורלה. כמו כן, קצינים בכירים בפיקוד מרכז, שנחשפו לפרטי התכנית, הביעו הסתייגות מהמהלך וטענו כי יש למצוא דרכים אחרות על מנת לשמר את היציבות הביטחונית באזור, וכן להימנע מפעולות המגבירות את המתיחות בין הצדדים.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il
לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

עובדים פלסטינים בסיום יום עבודה, מעבר אייל, מאי 2015. שלומי גבאי
"אנשים קמים באמצע הלילה כדי לעבוד". מחסום אייל, הבוקר/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully