וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש כבש את העיר תדמור; "מאות פסלים הועברו למקום מבטחים"

לוחמי הארגון הסוני השתלטו על העיר הסורית מהתקופה הטרום-איסלאמית, שבה נמצא אתר מורשת עולמית. דיווח: דאעש שחרר עשרות אסירים מבית הכלא המקומי. צפו במפת הערים המרכזיות שבשליטת "המדינה האיסלאמית"

צילום: רויטרס, עריכה: ליאור קירשנר

לוחמי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) כבשו את העיר העתיקה תדמור שבמרכז סוריה אחרי קרבות עזים עם הצבא - כך דווח אמש (רביעי) ברשת "אל-ערביה". לפי הדיווח, כוחות הצבא נסוגו מהעיר. בכמה חשבונות טוויטר המזוהים עם דאעש דווח כי לוחמי הארגון שחררו עשרות אסירים מבית הכלא הצבאי בעיר.

מנהל המרכז הסורי לזכויות אדם, ראמי עבד א-רחמן, סתר חלק מהדיווחים וטען כי אמנם העיר נפלה כמעט כולה לידי לוחמי דאעש, אך לטענתו הם לא נכנסו לתוך בית הכלא בעיר. מוקדם יותר דווח בטלוויזיה הממלכתית במדינה כי אזרחים מפונים מתדמור.

בעיר נמצא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ובעולם חוששים שאנשי דאעש יהרסו אותו, כפי שהרסו אתרי מורשת עולמיים אחרים בעיראק. מנהל רשות העתיקות בסוריה, מאמון עבד אל-כרים, קרא לצבא סוריה ולקהילה הבינלאומית להציל את העיר העתיקה ואמר כי חלק מפריטי העתיקות הנדירים בעיר הועברו ל"מקום מבטחים". בין היתר מסר כי מאות פסלים הוברחו אל מחוץ לתדמור.

מסע הכיבושים של דאעש בעיראק ובסוריה
"גופות מושלכות לנהר הפרת": כאוס בעיר רמאדי אחרי כיבוש דאעש
כך ניצל דאעש את מזג האוויר בדרכו לכיבוש העיר האסטרטגית בעיראק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צריך להציל את העיר". לוחמי דאעש לאחר כיבוש העיר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוחמי דאעש בעיר תדמור/מערכת וואלה!, צילום מסך

תדמור התווספה לרשימה הולכת ומתארכת של ערים מרכזיות שנפלו בידי דאעש: א-רקה, מנבג', מיאדין, אל-באב ואל-בוכמאל, שסמוכה לגבול עם עיראק. עיר מרכזית נוספת, אדליב, מוחזקת בידי הארגון ג'בהת א-נוסרה. כל יתר ערי המחוז המרכזיות בסוריה נמצאות עדיין בידי הנשיא בשאר אסד: חומס, טרטוס, לטקיה ודיר א-זור, שם נאבקים תומכי הנשיא בלוחמי דאעש.

העימותים בין הצדדים הגיעו אתמול לשיאם. במהלך סוף השבוע האחרון התקדמו לעבר העיר לוחמי הארגון הקיצוני, שהשתלטו על שטחים נרחבים מהמדינה, אך נהדפו על ידי כוחות המשטר. עתה, כאמור, כבשו את העיר סופית. "הג'יהאדיסטים שולטים פעם נוספת בצפון תדמור, אחרי שכבשו את מבנה כוחות הביטחון", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית רמי עבד א-רחמן, שעומד בראש הארגון שמקום מושבו בלונדון. "הם גם כבשו מחסום באותו אזור".

ביום שבת כבשו לוחמי דאעש את רוב שכונותיה הצפוניות של העיר, אולם נסוגו בעקבות מתקפת נגד של כוחות המשטר כעבור פחות מיממה. מאז החלה המתקפה של דאעש על העיר לפני שבוע, נהרגו מאות בני אדם. בדיווח מלפני כמה ימים נאמד המספר ב-350 איש.

הערים המרכזיות שבהן שולט דאעש:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוחמד, פעיל זכויות מהעיר, סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי תדמור סובלת ממחסור במים ובאספקת חשמל. "מספר גדול של אנשים מצפון העיר ברחו לשכונות אחרות. חלק ישנים ברחובות", סיפר.

צבא סוריה וחיזבאללה השתלטו אתמול על עמדות נוספות שהיו בידי ארגוני המורדים בהרי הקלמון שבאזור הגבול בין סוריה ללבנון. לפי דיווח בעיתון דיילי סטאר הלבנוני, 13 לוחמים משורות המורדים הפועלים באזור נהרגו אתמול בקרבות. לדברי מקור ביטחוני שצוטט בעיתון, צבא סוריה ולוחמי חיזבאללה כבשו כמה גבעות אסטרטגיות באזור. המתקפה של כוחות אסד ושל הארגון הלבנוני החלה לפני שבועיים, במטרה לטהר את אזור הגבול מארגוני המורדים השונים, בהם ג'בהת א-נוסרה ודאעש.

הריסות העיר העתיקה תדמור (פלמירה) אשר נמצאת תחת איום ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). ויקיפדיה, אתר רשמי
חשש לאתר המורשת בעיר. עתיקות תדמור/אתר רשמי, ויקיפדיה

לפני שלושה ימים כבש הארגון שני שדות גז מצפון לעיר, ששימשו את המשטר לאספקת אנרגיה לשטחים שתחת שליטתו. פרט לחשיבותה ההיסטורית של העיר, שבה יש עתיקות מהתקופה הטרום-איסלאמית, היא נמצאת בצומת דרכים אסטרטגי המוביל לבירה דמשק ולעיר חומס ממערב ולעיראק ממזרח.

(עדכון ראשון: 23:05)

סוריה: דאעש השתלט על העיר תדמור. רויטרס
עשן מיתמר מעל העיר תדמור, במהלך הקרבות בין דאעש לתומכי הנשיא/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוחמי דאעש בתדמור/מערכת וואלה!, צילום מסך
הריסות העיר העתיקה תדמור (פלמירה) אשר נמצאת תחת איום ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). ויקיפדיה, אתר רשמי
"פסלים הועברו למקום מבטחים". עתיקות העיר תדמור/אתר רשמי, ויקיפדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully