וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקפלו תוך שעות: בוטלה ההפרדה באוטובוסים בגדה

ראש הממשלה ביקש משר הביטחון יעלון להשעות את הפיילוט על ההפרדה באוטובוסים. סגן שר הביטחון אלי בן דהן הגן על התכנית בכנסת בזמן שהוחלט על ביטולה. ריבלין: "מצר על הקולות שתמכו בהפרדה"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(צפו בדיון בכנסת: סגן שר הביטחון מגלה על ביטול התכנית)

פניית פרסה: יממה בלבד אחרי שהוחלט על תחילת תכנית הפיילוט לתחבורה ציבורית נפרדת ליהודים ולפלסטינים בגדה - החליטו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון על השעייתה. התכנית עוררה הדים רבים במערכת הפוליטית, ולא רק מכיוון האופוזיציה.

הנשיא ראובן ריבלין בירך הבוקר את ההחלטה להשעות את התכנית. "אני מברך על הקפאת המהלך שיכול היה להוביל להפרדה שלא תעלה על הדעת בקווי אוטובוס בין יהודים לערבים", אמר. "אין לי אלא להצר על הקולות הצורמים שנשמעו הבוקר ושתמכו ב'הפרדה' בין יהודים לערבים על בסיס שיקולים שלא ראוי שישמעו ויאמרו. אמירות כאלה מנוגדות לעקרונות היסוד של מדינת ישראל וגורמות נזק אדיר למפעל ההתיישבות. חשוב שנזכור כי ריבונותנו היא זו שמחילה עלינו את חובת ההוכחה כי ביכולתנו לחיות אלה לצד אלה".

במקביל, הודה סגן שר הביטחון הנכנס אלי בן דהן מהבית היהודי כי הוא לא עודכן בהשעייה. "אומר בגילוי לב שלא ידעתי על כך, ושלא עדכנו אותי. אני חושב שלא ראוי לשלוח אותי להשיב תשובה מבלי שאדע על כך", אמר בן דהן במליאת הכנסת, במהלך תשובה לשאילתה שהגיש ח"כ אורן חזן בנוגע להסדרי הביטחון בתחבורה הציבורית ביהודה ושומרון. "הבוקר אני מתחיל בתפקידי. אני מודה שזה מהלך לא נכון ולא ראוי, ואני אלמד אותו", אמר.

ישיבת ממשלה בקריה בתל אביב, אוגוסט 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ויעלון/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

סגן השר התייחס לעצם הנושא, ולטענה כי ההחלטה על ההפרדה מדיפה ריח גזעני, ואמר: "אין פה אפרטהייד, תפסיקו להשחיר את מדינת ישראל. לא אמרתי שכל הפלסטינים מחבלים, אבל אני כן אומר שכל המחבלים הם פלסטינים".

מחסום מכבים המאויש על ידי שוטרי מג"ב, ינואר 2013. ניב אהרונסון
"תפסיקו להשחיר את מדינת ישראל". מעבר מכבים/ניב אהרונסון

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) דחתה את דבריו של סגן השר, וקראה לעברו: "הפרדה גזעית היא אפרטהייד, ואין דרך להסתיר דבר שהוא מובן לכל עין. לדבר הזה יש שם. אני קוראת לסגן השר -במקום להסתתר באצטלה של ביטחון, להצטרף לשר הממונה עליו ולהפסיק לדון בה (בתכנית ההפרדה, ע"נ) לדרישת גורמים גזעניים". ח"כ עפר שלח (יש עתיד) המשיך ותהה: "האם זו המדיניות החדשה של משרד הביטחון - לנהל דיון מעמיק, לקבל החלטה מטומטמת ולספוג את כל הביקורת הבינלאומית ואז לבטל אותה?".

עוד בנושא
"ההפרדה באוטובוסים גורמת נזק חמור לישראל"
השלב הניסיוני שיפריד בין יהודים לפלסטינים באוטובוסים

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) קרא למצב "פיאסקו", ואמר כי על ההשעייה: "מוטב מאוחר מאשר אף פעם". לדבריו, "ראוי שיבדוק ראש הממשלה איזה עוד החלטות מסוג זה מצויות בצינור, ויבטל אותן בטרם יסבו לישראל נזקים בלתי הפיכים".

בארגון זכויות האדם "יש דין" ברכו, אולם - לדברי היועץ המשפטי של הארגון, עו"ד מיכאל ספרד, "עצם העובדה ששורה של מנהיגים פוליטיים, משפטנים רמי דרג וקצינים בכירים העלו על דעתם שהפרקטיקה הנקלית של הפרדה אתנית בתחבורה ציבורית היא מטרה שראוי לקדמה, מטרידה וצריכה לגרום לכל ישראלי להתבייש. 'יש דין' ימשיך לעמוד על המשמר, ולא נניח לנושא עד שירד לחלוטין מהפרק".

תוקפים את יעלון

"משחקי הפינג-פונג מחזקים את השמאל, ומראים ששר הביטחון לא יודע לקחת אחריות"

מנגד התייצבו אנשי ימין, שטענו כי ביטול התכנית "מחזק את גופי השמאל". לדברי חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי), השעיית ההסדרה מקורה ב"לחצים היסטריים של השמאל שממשיכים להשפיע על המדיניות". לטענתו, ההחלטה המקורית של שר הביטחון הייתה מקצועית ולא פוליטית, החלטה שהתקבלה בעקבות ישיבות מטה במשרדו וישיבות מקצועיות שנוהלו בוועדת חוץ וביטחון. "נמשיך באופן ענייני לקדם את מטרות חיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון יחד עם הדאגה למרקם החיים לכל האוכלוסיות ביהודה ושומרון", הצהיר.

לדברי מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון שגיא קייזלר, שהיה ממובילי המהלך לקידום ההפרדה אמר: "משחקי הפינג-פונג מחזקים את השמאל, ומראים כי שר הביטחון אינו יודע לקחת אחריות. אנחנו תוהים לעצמנו מתי יחליט שוב השר לתעתע בציבור שלם ומזהירים כי הכתובת נמצאת בכל קיר, כביש ואוטובוס. שלא יאמרו שלא הזהרנו". הוא הוסיף כי המתנחלים ימשיכו להפעיל לחץ עד שיעלון "יקבל החלטה, ובתקווה שבפעם הראשונה בקריירה שלו יעמוד בה אחת ולתמיד".

גם ראש עיריית אריאל אלי שבירו הבהיר שהקביעה המקורית התקבלה אחרי כשנתיים של עבודת מטה עם יעלון וכי השר "קיבל החלטה אמיצה ונכונה". "אני מקווה שיאפשרו לו לממש אותה למען ביטחון מדינת ישראל ותושביה", אמר.

"עוד צעד מצער של ממשלת נתניהו שמייסדת משטר אפרטהייד"

"אני מצטער על שינוי ההחלטה ומקווה שהסערה המכוונת של גורמי שמאל קיצוני בעידוד התקשורת לא יובילו לביטול ההחלטה הנכונה והמתבקשת שהשר קיבל אמש", אמר ח"כ אורן חזן (הליכוד). לדבריו, "נבחרה ממשלה, יש לה אג'נדה ברורה, והיא ביטחון לאזרחיה בכל רחבי הארץ - וגם ביהודה ושומרון. אסור שחברות יושבי בתי הקפה בשינקין יקבעו את סדר היום של המדינה. אמשיך לעמוד לצד השר במאבק למען מפעל ההתיישבות, מאבק שמונע ממציאות ולא משיקולים זרים ביניהם החשש גם מהתערבות בגץ".

דני דיין, לשעבר יו"ר מועצת יש"ע דווקא היה מהמתנגדים להפרדה. "ההחלטה המקורית היוותה פגיעה קשה במעמדנו ביהודה ושומרון. אני שמח שראש הממשלה התערב וההחלטה הושעתה. אני מניח שההשעיה היא הלכה למעשה ביטול וטוב שכך".

בין המתנגדים לתכנית ההפרדה היה גם השר לשעבר גדעון סער מהליכוד, שיצא נגד ההחלטה המקורית בחשבון הטוויטר שלו. "ההחלטה על ההפרדה באוטובוסים שגויה וגורמת נזק חמור להתיישבות היהודה ושומרון ולתדמיתה של ישראל בעולם. היא לא יכולה להישאר על כנה". ראש צוות המו"מ של אש"ף, סאיב עריקאת, אמר כי מדובר ב"עוד צעד מצער של ממשלת נתניהו שמייסדת משטר אפרטהייד". בשיחה עם וואלה!NEWS אמר עריקאת כי ההצהרות של נתניהו בנושא ירושלים, העברת משרד התרבות למזרח העיר, ותוכניות הבנייה בירושלים נועדו כולן להחריב את פתרון שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully