וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדעון סער נגד יעלון: ההפרדה באוטובוסים גורמת נזק חמור לישראל

החלטת שר הביטחון להפעיל תחבורה ציבורית נפרדת בין יהודים לפלסטינים עוררה תגובות נזעמות. עריקאת: ממשלת נתניהו מכוננת משטר אפרטהייד. ח"כ יוגב: "מי שמתנגד להפרדה - צבוע"

ישיבת ממשלה, יולי 2014. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"נזק חמור להתיישבות היהודה ושומרון ולתדמיתה של ישראל בעולם". גדעון סער/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

החלטתו של שר הביטחון משה יעלון להפעיל שלב ניסיוני בהפרדה בין יהודים לפלסטינים בתחבורה הציבורית בשומרון שיצאה אתמול (שלישי) לפועל עוררה הדים רבים. ההחלטה יושמה עם הקמת הממשלה החדשה ובעקבות מחאת מתנחלי השומרון.

גדעון סער יצא נגד ההחלטה בחשבון הטוויטר שלו. "ההחלטה על ההפרדה באוטובוסים שגויה וגורמת נזק חמור להתיישבות היהודה ושומרון ולתדמיתה של ישראל בעולם. היא לא יכולה להישאר על כנה"

ראש צוות המו"מ של אש"ף, סאיב עריקאת, אמר כי מדובר ב"עוד צעד מצער של ממשלת נתניהו שמייסדת משטר אפרטהייד". בשיחה עם וואלה!NEWS אמר עריקאת כי ההצהרות של נתניהו בנושא ירושלים, העברת משרד התרבות למזרח העיר, ותוכניות הבנייה בירושלים נועדו כולן להחריב את פתרון שתי המדינות. "החברה הישראלית מתכחשת למציאות. הם לא שומעים את הפלסטינים ולא רוצים לדעת על קיומם. הם מקווים שהפלסטינים ייעלמו, אבל אני אומר להם שאנחנו כאן - ואנחנו לא נעלם. מהי האסטרטגיה של ממשלת נתניהו? הרס פתרון שתי המדינות? בוא נאמר שנתניהו הצליח. הנה, בבחירות הוא ניצח והקונגרס לצדו. שלדון אדלסון איתו. ומה אחר כך? הרסת את פתרון שתי המדינות. בסדר, אבל מה התוכנית שלך? מה האסטרטגיה? כאשר אנחנו פונים לבית הדין הפלילי הוא מונע מאתנו אוכל ומים. האחריות כעת של כל העולם, ושל הישראלים בפרט, היא לעצור את המדיניות של הממשלה הזו".

עוד בוואלה!NEWS:
קריסת ארגוני הפשיעה: גויסו שלושה עדי מדינה
ג'יבריל רג'וב משוכנע: "נצליח להשעות את ישראל מפיפ"א"
עם הנהלים החדשים: כך תעברו בשלום את הבגרות במתמטיקה

מחסום מכבים המאויש על ידי שוטרי מג"ב, ינואר 2013. ניב אהרונסון
"השפלה מיותרת וכתם על פרצופם של המדינה ואזרחיה"/ניב אהרונסון

"ככה נראה אפרטהייד, ולא, אין לזה הגדרה יותר מנומסת, או נעימה לאוזן", אמרה יו"ר מרצ זהבה גלאון. "החלטת שר הביטחון להפריד בין הנוסעים היא כניעה ללחץ שהופעל על ידי מתנחלים יהודים, שהלינו על ריבוי הפלסטינים בקווי האוטובוס. הפרדה באוטובוסים על רקע אתני הייתה נהוגה בעבר במשטרים גזעניים בעולם והיא אינה מתקבלת על הדעת במדינה דמוקרטית. קווי אוטובוס נפרדים לפלסטינים וליהודים מוכיחים שדמוקרטיה וכיבוש לא יכולים להתקיים יחד".

גם יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג התייחס להחלטה וכתב הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו: "הפרדה בין פלסטינים ליהודים בתחבורה הציבורית היא השפלה מיותרת וכתם על פרצופם של המדינה ואזרחיה. שמן מיותר על מדורת השנאה לישראל בעולם".

עוד הוא הוסיף: "זו עוד טעות של ראש ממשלה שנותן יד וניכנע להחלטה אומללה שאין בינה ובין ביטחון המדינה דבר. מוטב היה להימנע בעת הזו מצעדים שגורמים לנזק מיותר לשמה ולתדמיתה של מדינת ישראל. ישראל זקוקה בעת הזו למנהיגות שקולת דעת ואחראית ולא לפזיזות וכניעה".

ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) אמר: "המציאות דה פקטו של ההפרדה הגזעית שיוצר הכיבוש בגדה המערבית מקבלת עכשיו גושפנקה ממלכתית ורשמית באמצעות החלטת שר הבטחון לקיים תחבורה ציבורית נפרדת לערבים וליהודים. מדובר במקרה ייחודי של יצור כלאיים - שילוב בין כיבוש ומניעת חירות מעם לבין קיום משטר של הפרדה גזעית. זוהי המצאה ישראלית שאין להתפאר בה אלא להיפך - צריך לעשות הכול כדי שהן הכיבוש והן ההפרדה הגזעית יעברו מן העולם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הערבים חיים פה טוב יותר מבכל מדינה ערבית שכנה". מוטי יוגב/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), יו"ר ועדת המשנה לענייני יהודה ושמרון של ועדת החוץ והביטחון חיזק את ההחלטה. "לפני כשנתיים התקבלה החלטה שלא נבחנה כראוי בפיקוד המרכז ובמנהל האזרחי ביהודה ושומרון", אמר. "ההחלטה אפשרה את חזרתם של פועלים פלסטינים מעבודתם באזור גוש דן לבתיהם בקווי האוטובוסים של המתיישבים ביהודה ושומרון. ההחלטה הזאת גרמה לכך שעשרות אלפי פועלים פלסטינים, ובהם אלפי שוהים בלתי חוקיים, מילאו את קווי האוטובוסים ולא אפשרו את חזרתם הביתה של הזקוקים לתחבורה ציבורית ביישובי יהודה ושומרון. תופעה זו גם גרמה להטרדות מיניות, גניבות ותחושות חוסר ביטחון".

"בעבודה משותפת של ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון בוועדת חוץ וביטחון בראשותי, יחד עם מתאם הפעולות בשטחים, המנהל האזרחי, משרד הביטחון וראשי הרשויות בשומרון, אובחנו דרכים למתן מענה נכון יותר למרקם החיים המשותף, הן בהיבט של שירות התחבורה הציבורית והן בהיבטי הביטחון. משרד התחבורה הוסיף אוטובוסים לשתי האוכלוסיות ושר הביטחון קבע שיהיו קווים יעודים לאוכלוסיות השונות. כל אלה שטוענים נגד ההחלטה אינם מכירים את המציאות ויש בדבריהם צביעות, שקר וחוסר אחריות. המציאות בפועל היא שהערבים ביהודה ושומרון חיים פה טוב יותר מבכל מדינה ערבית שכנה".

ח"כ שלי יחימוביץ' בבית סוקולוב לאחר ההכרזה על תוצאות הבחירות למפלגת העבודה, ינואר 2015. ראובן קסטרו
"ההחלטה מעוררת צמרמורת". שלי יחימוביץ'/ראובן קסטרו

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) חולקת. "ההחלטה להפריד בין פלסטינים לישראלים באוטובוסים מעוררת צמרמורת, ואין שום הסבר שבכוחו למחות את הכתם שהיא מטילה על ישראל. ההתמודדות עם אתגרים ביטחוניים היא קשה, אך הפרדה כה בוטה בין יהודים לערבים היא הפרה של כל נורמה מוסרית בינלאומית והיא תגרום נזק כבד למדינה".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully