וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהוראת יעלון: תחבורה ציבורית נפרדת ליהודים ופלסטינים בגדה

20.5.2015 / 0:34

מחאת המתנחלים בשומרון צלחה, ובהוראת שר הביטחון יצא לדרך השלב הניסיוני שיפריד בין יהודים לפלסטינים באוטובוסים, ויחייב רישום של פלסטינים בשובם לגדה. ארגוני זכויות אדם: "ישראל מידרדרת לשפל מוסרי"

מחסום מכבים המאויש על ידי שוטרי מג"ב, ינואר 2013. ניב אהרונסון
נכנס אתמול לתוקף: הפרדה באוטובוסים וחיוב פלסטינים ברישום בחזרה לגדה/ניב אהרונסון

השלב הניסיוני בהפרדה בין יהודים לערבים בתחבורה הציבורית בשומרון יצא אתמול (שלישי) לפועל, בהוראת שר הביטחון משה יעלון, ויימשך בשלב זה שלושה חודשים. המהלך קרם עור וגידים בעקבות מחאת מתנחלי השומרון, שכבה במגירה בחודשים האחרונים והמתינה ליישום על ידי יעלון לאחר הבחירות.

פרוטוקול הדיון בהפרדה באוטובוסים בשומרון: "זה ייגמר ברצח"

מחאת המתנחלים החלה בנובמבר האחרון, אז הורה יעלון לבחון תכנית בנושא תחת השם "סגירת מעגל". אלוף פיקוד מרכז דאז, ניצן אלון, אמנם לא ראה בעיה בנסיעה משותפת של יהודים וערבים בגדה, אולם לטענת יעלון יש צורך בבקרה על הפלסטינים שחוזרים לגדה, וכן לחייבם לחתום בעמדות המעבר עם שובם מישראל. בשל כך, החל השלב הניסיוני, וכל הפלסטינים שייצאו לישראל יאלצו לשוב במעברים אייל, ריחן, אליהו ובמעבר הל"ה.

בשנים האחרונות פועלים פלסטינים בעלי אישורי כניסה לישראל, עוברים במעברים חכמים שבהם הם נרשמים ועוברים בידוק, כאשר חזרתם עד כה התאפשרה באמצעות תחבורה ציבורית ובלי כל צורך ברישום. לאחר המחאה, שאורגנה גם על ידי ועד מתיישבי שומרון והח"כ הטרי אורן חזן (הליכוד), החליט יעלון כי יש צורך ברישום גם בחזרתם לגדה.

אוטובוס אפיקים, נובמבר 2012. נמרוד סונדרס
הפרדה בין יהודים לפלסטינים. קו אוטובוס בשומרון/נמרוד סונדרס

"אני מברך את שר הביטחון על קבלת ההחלטה בהמשך למאבק שהובלתי יחד עם חברי מוועד מתיישבי השומרון למען ביטחון המתיישבים ולנסיעתם באוטובוסים ללא פחד", אמר אמש ח"כ חזן. "אני שמח שבהמשך למאבק זה ותוך זמן קצר מכניסתי לכנסת הצלחנו להשיג הישג חשוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"עליתי לאוטובוס בלילה - והוא היה מפוצץ ערבים"

לטענת המתנחלים, הפלסטינים מטרידים את הישראלים במהלך הנסיעות ויוצרים אווירה בלתי נעימה במהלך הנסיעה. במהלך דיון בנושא, בוועדת המשנה לוועדת חוץ וביטחון בכנסת הקודמת, נשמעו עדויות של מתנחלים. עפרי, בן 23 מאריאל, סיפרה לחברי הוועדה כי היא הוטרדה מינית במהלך הנסיעה המשותפת. "לפני כמה חודשים חזרתי מהעבודה בלילה והאוטובוס היה מפוצץ בערבים. התיישב לידי בחור ערבי והתחיל לשלוח ידיים. ניסיתי לעצור אותו, להגיד לו להפסיק, וזה פשוט לא עזר ולא הצלחתי להביא את עצמי לקום מהכיסא, מהפחד, מהתחושה שכל האוטובוס מלא בערבים ואין מה לעשות", אמרה.

אלעד, תושב אריאל בן 26, תיאר כי חוסר היכולת להשתמש באוטובוסים הובילו אותו לעזוב את העיר. "אין לי אפשרות לחזור הביתה. זה לא הגיוני שחיילים שמשרתים את המדינה שלנו, עוזרים למדינה שלנו, שרוצים לחזור הביתה אחרי שבועיים, צריכים לחכות ולעמוד באוטובוס במקרה הטוב, ובמקרה הרע לחכות עשרות אוטובוסים. חיילת מסכנה עומדת וערבים מוחצים אותה", אמר.

"ישראל הדרדרה לשפל מוסרי"

מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר, אמר בתגובה למהלך כי מדובר ב"מדיניות מכוערת וגזענית שמקומה לא במדינה דמוקרטית. שיקולי הביטחון הם כיסוי לרצון המתנחלים להתעמר בפלסטינים ולא לראותם חלילה בדרכם הביתה להתנחלות".

לדברי עו"ד מיכאל ספרד, מארגון "יש דין", "אם אכן משרד הביטחון החל ליישם את תכנית ההפרדה באוטובוסים לגדה, מעבר לעובדה שהדבר נעשה בהיחבא, מדובר בצעד מביש וגזעני המדרדר את מדינת ישראל לשפל מוסרי. אנחנו ניאבק בצעד הזה בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו".

(עדכון ראשון: 23:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully