וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גופות מושלכות לנהר הפרת": כאוס בעיר רמאדי אחרי כיבוש דאעש

העיר רמאדי שבעיראק נכבשה במלואה לפני ימים אחדים על ידי דאעש, ותושבי המקום מספרים כי הארגון נוקם בתומכי המשטר ואף החל להשתית שלטון איסלאמי בעיר. בתוך כך, ארה"ב הודיעה כי תתמוך במאמצים לכיבוש העיר מחדש וההכנות לקראת המבצע נמשכות

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

אחרי שכוחות הצבא העיראקי נסוגו מעיר המפתח רמאדי, בירת מחוז אל-אנבאר, ודגלי דאעש הונפו על מבני הממשל, מדווחים תושבי העיר על כאוס ברחובות ועל ניסיון להשתית שלטון איסלאמי בה. עדי ראייה סיפרו לרשת BBC הבריטית כי הלוחמים של "המדינה האיסלאמית" עוברים בין הבתים בחיפוש אחר תומכי הממשל העיראקי, רוצחים חשודים ומשליכים את גופותיהם לנהר הפרת. כמו, ישנן עדויות שתושבי העיר לא עוזבים את בתיהם ושהרחובות נותרו כמעט ריקים.

עוד דיווחו התושבים כי דאעש שחרר כמאה אסירים מבית הכלא בעיר, שנכלאו בגין עבירות טרור, בהם 30 נשים. סאמי אל-סאחב, תושב העיר, אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי טרם נסו משם הסוהרים מאימת דאעש, הם ירו לאסירים ברגליים כדי למנוע מהם לברוח. סעד חאמד אל-דולאימי, מורה בן 37 מהעיר, אמר כי "לוחמי דאעש קראו ברמקולים לאנשים שיש להם קרובי משפחה בבית הכלא להתאסף במסגד המרכזי ולאסוף אותם", מהלך שנדמה כפופוליסטי.

עוד מסרו עדי הראייה כי בעלי חנויות רבים לא פתחו את עסקיהם, אך ציינו שכמה נדרשו לעשות זאת על ידי לוחמי הארגון. ג'אסים מוחמד, בעל חנות לבגדי נשים בעיר, אמר כי הלוחמים הורו לו למכור מעתה רק בגדים איסלאמיים. "נאלצתי להסיר בובות ראווה ונאסר עלי למכור בגדים תחתונים".

עוד כתבות בנושא:
הישג לדאעש בעיראק, 500 הרוגים ביומיים: "רמאדי נפלה"
עיראק: המיליציות הפרו-איראניות הוזעקו לשחרר את רמאדי מידי דאעש
איראן: מוכנים לסייע לעיראק בשחרור רמאדי מידי דאעש

תושבי העיר רמאדי שבעיראק שנמלטו לאחר כיבוש העיר על ידי דאעש, מאי 2015. רויטרס
תושבי רמאדי נמלטים מהעיר לאחר כיבושה על ידי דאעש/רויטרס

למרות זאת, עדי ראייה אמרו כי הלוחמים הבטיחו לתושבי העיר כי מזון ותרופות יסופקו בקרוב. כמו כן, אחד מתושבי המקום סיפר כי הלוחמים השתמשו במנופים כדי לפנות את ההריסות מהקרבות. "אני חושב שהם מנסים לזכות באהדת התושבים", אמר. עוד נמסר כי מנסים להחזיר לעיר את זרם החשמל ואת אספקת המים שהופסקו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רמאדי – עיראק, 16 במאי, 2015. רויטרס
זירת קרב ברמאדי ביום שבת/רויטרס

בתוך כך, נמשכות ההכנות בשני הצדדים לקראת מבצע לכיבוש העיר מחדש. הבית הלבן הודיע אתמול כי הקואליציה הלוחמת בדאעש בסוריה ובעיראק, בהובלת ארצות הברית, תתמוך בכוח העיראקי ובמליציות השיעיות במאמציהם לכבוש מחדש את העיר. כמו כן, דווח כי כוחות הביטחון בעיראק החלו אתמול לפרוס טנקים וארטילריה מסביב לרמאדי, וכי כ-3,000 לוחמים שיעים נמצאים בכוננות בבסיס הצבאי חבאניה הנמצא כ-20 קילומטרים ממזרח לעיר.

כמו כן, מפקד משטרת מחוז אל-אנבאר, קאדם אל-פאחדאווי, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מספר גדול של כוחות נפרסו באותו הבסיס. אל-פאחדאווי ציין כי הבסיס יהווה נקודת פתיחה למבצע הכיבוש, אך הדגיש כי נותרו עוד תכנונים רבים לפני היציאה למבצע. גם קצין בכיר בצבא עיראק אמר כי הצבא לא יתקוף עד שישתלט על התקדמות דאעש מזרחה.

בנוסף, דובר צבא עיראק, סעד מען, אמר כי הכוחות שולטים על חלקים בין רמאדי ובסיס חבאניה. "הכוחות מאיישים מחדש את עמדותיהם ומקימים שלושה קווי הגנה מסביב לרמאדי כדי לנסות ולמנוע את התקדמות דאעש", אמר.

תושבי העיר רמאדי שבעיראק שנמלטו לאחר כיבוש העיר על ידי דאעש, מאי 2015. רויטרס
פליטים בורחים מרמאדי/רויטרס

אתמול דווח כי ממשלת עיראק הזעיקה את המיליציות השיעיות הנתמכות בידי איראן כדי לשחרר את העיר. המיליציות השיעיות הן כוח רב עוצמה, שסייע לצבא עיראק להשתלט מחדש על העיר תיכרית בחודש אפריל. הן נסוגו מהאזור בחודש שעבר, כשברקע דיווחים מרובים על ביזה ומעשי אלימות שכוונו נגד התושבים הסונים באזור. בוושינגטון מתחו ביקורת על השימוש במיליציות השיעיות והפנטגון הודיע אתמול כי חלק ממליציות אלה אינם נמצאים תחת שליטה ישירה של הממשל בעיראק - דבר שלטענתם הכרחי.

תושבי העיר רמאדי ציינו כי גם כוחות דאעש מתכוננים להגן על העיר ולמנוע את כיבושה מחדש. לפי הדיווחים, הלוחמים מתבצרים בעמדותיהם ואף הטמינו מוקשים בכניסה לעיר.

אתמול דיווח האו"ם כי כ-25 אלף בני אדם נמלטו מרמאדי מאז שהחל דאעש להשתלט על העיר. לפי ההודעה, רובם נמלטו לכיוון בגדד. עוד נמסר כי התקציב והציוד לטיפול בנמלטים כמעט והסתיים.

(עדכון ראשון: 22:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully