וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ישראלי: "איראן רכשה מטוסים חרף הסנקציות, ארה"ב התעלמה"

19.5.2015 / 17:02

גורם בכיר ישראלי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ירושלים העבירה מידע לוושינגטון על רכישת מטוסים אזרחיים על ידי טהראן, בניגוד לעיצומים שהוטלו עליה. לדבריו, ארה"ב לא התערבה והעסקה התבצעה

מטוס של חברת מאהאן אייר האיראנית אשר רכשה מטוסים על אף הסנקציות האמריקניות. AP
מטוס של חברת התעופה האיראנית שביצעה את העסקה המפרה את הסנקציות/AP

גורם ישראלי בכיר העביר היום (שני) ביקורת על הממשל האמריקני ואמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית לא מנעה מאיראן להפר את הסנקציות האמריקניות ולרכוש לאחרונה 15 מטוסים אזרחיים. זאת, על אף ההתרעה הישראלית בעניין. "ישראל למדה ממקורות מודיעיניים על ההפרה המשמעותית הזו של הסנקציות עוד לפני הרכישה", אמר הבכיר הישראלי לרויטרס והוסיף: "אותתנו על העניין לממשל האמריקני, אך לצערנו העסקה עדיין התקיימה והניסיון למנוע אותה נכשל".

שר התחבורה של איראן, עבאס אחונדי, אמר בתחילת השבוע שעבר כי איראן רכשה 15 מטוסים מסחריים משומשים בשלושת החודשים האחרונים, וכי תשעה מטוסים כבר הגיעו למדינה. הדבר מהווה הפרה של הסנקציות האמריקניות אשר אוסרות למכור מטוסים לרפובליקה האיסלאמית.

עוד כתבות מהעולם:
אישה נוהגת ברכב? "הילד לא יתקבל למוסדות החינוך"
כך ניצל דאעש את מזג האוויר בדרכו לכיבוש העיר האסטרטגית בעיראק
צפו במרדף על ארבע: הטורף האימתני פרץ לשכונת מגורים

הבכיר הישראלי לא ציין איזו חברה ביצעה את העסקה, אך סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א דיווחה כי חברת התעופה האיראנית "מאהאן אייר", אשר נמצאת ברשימת החברות שנאסר למכור להן מטוסים, היא זו שביצעה את הרכישה. זאת חברה פרטית שבסיסה בטהראן וב-2011 הוטלו עליה סנקציות על ידי משרד האוצר האמריקני בשל סיוע למשמרות המהפכה.

מטוס של חברת מאהאן אייר האיראנית אשר רכשה מטוסים על אף הסנקציות האמריקניות. AP
מטוס של חברת מאהאן אייר/AP

אירנא לא דיווחה מי מכר את המטוסים, אך הפייננשל טיימס הבריטי דיווח בשבוע שעבר כי העסקה נעשתה לאחר שורת סידורים באמצעות חברות קש אירופיות. כמו כן, דווח כי ממשלות מערביות חוששות כי חברת התעופה אל-נאסר העיראקית סייעה ברכישת המטוסים.

גורם רשמי ממזכירות המדינה האמריקנית הגיב לדברים ואמר כי ממשל אובמה מודע לדיווחים וכי "אם יש פעילות המפרה את הסנקציות, נפעל". הוא הדגיש כי מכירת מטוסים שמקורם בארצות הברית לחברות איראניות אסורה.

בישראל עדיין חוששים מכך שאם יוסרו הסנקציות האמריקניות שהוטלו על איראן במסגרת הסכם גרעין עתידי, לא ניתן יהיה להשיבן בחזרה חרף ההבטוחת של וושינגטון. הבכיר הישראלי, כך נראה, ניסה לצייר את ארצות הברית כמתירנית בכול הנוגע לאכיפת הסנקציות הכלכליות. שיחות הגרעין בין שש המעצמות ואיראן נמשכות במטרה לעמוד בתאריך היעד, 30 ביוני, להגעה להסכם קבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully