וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם הנהלים החדשים: כך תעברו בשלום את הבגרות במתמטיקה

כ-175 אלף תלמידים ייבחנו היום בבחינה המלחיצה מכולן, לאחר שיפקידו את הנייד חצי שעה לפני חלוקת הטפסים: "זה קצת מבאס". וגם: בכמה תעלה המשכורת שלכם אם תבחנו בחמש יחידות? אולפן וואלה!NEWS עם התשובות

עריכה: ניר חן

כ-175 אלף תלמידים יבחנו היום (רביעי) בבחינת הבגרות במתמטיקה, שנחשבת לקשה ולמפחידה ביותר מכל הבחינות. התלמידים ייבחנו ב-1,084 תיכונים ו-30 אלף משגיחים יפקחו עליהם במהלך פתירת השאלונים שיחולקו לפי מספר יחידות לימוד. הבחינה מגיעה על רקע השינויים בנהלים שביצע משרד החינוך במטרה למנוע הדלפות – במקום שהתלמידים יהיו בהסגר בכיתות 45 דקות לפני תחילת הבחינה, יהיה עליהם להפקיד את מכשירי הפלאפון חצי שעה לפני חלוקת הטפסים. עם זאת, הזיג-זג של משרד החינוך גרם ללחץ ולבלבול בקרב התלמידים, שגם כך לחוצים לקראת הבחינה הגורלית במקצוע הקשה ביותר.

עוד בנושא:
החמ"ל המאולתר והתלמידים שהרגו זמן: מבצע בגרות - תיעוד מבפנים
משרד החינוך מתקפל: במקום להסתגר בכיתה - תלמידים יפקידו ניידים
לראשונה: היום תיושם הרפורמה למניעת הדלפות בגרויות

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
מעל 90% מהניגשים לבחינה ב-2013 קיבלו ציון עובר/בן קלמר

ממוצע הציונים בבחינה דווקא מעודד: בשנת 2013 עמד הציון הממוצע על 77 בשלוש יחידות לימוד, 81 בארבע ו- 83 בחמש יחידות. מעל 90% מהניגשים בשלוש הרמות קיבלו ציון עובר, שיעור המצטיינים ברמת חמש יחידות עמד על 51%.

בשלב זה אין לדעת אם הבחינה תהיה קשה. לפני שנתיים התלוננו הנבחנים בבגרות בארבע וחמש יחידות, על הקושי הרב לפתור את הבחינה. משרד החינוך בדק והחליט לתת פקטור ברמת חמש היחידות. בשנה שעברה, לעומת זאת, דיווחו הנבחנים על בחינה הוגנת ואפילו קלה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
יעיעיע. יותם רונן
"אני שמחה שחבל התלייה מעל ראשם של התלמידים". תיכון אליאנס בתל אביב, השבוע/יותם רונן

אוריאלה ענבר, מורה בתיכון עירוני ד' בתל אביב, וראש ועד הפעולה של התיכונים השש-שנתיים, אמרה לוואלה!NEWS כי היא "שמחה מאוד שהנהלים שונו ובסופו של דבר משרד החינוך הבין שאסור לו להיות מנותק מהשטח". היא טוענת כי לא היה לה ספק שלנהלים החדשים, שאולי עבדו בחלקם בבגרות בשפות, לא יהיה שום סיכוי להיות משביעי רצון בבגרות במתמטיקה.

"אני שמחה שחבל התלייה מעל ראשם של התלמידים ובתי הספר הוסר כי זאת הייתה תחושה שהולך לקרות לנו סוג של אסון שאף אחד לא יכול לצאת מזה טוב. אני באמת מאמינה שהצעדים של משרד החינוך לא נעשו בכוונה רעה אלא מעצם העובדה שלא נעשתה התייעצות עם מורים ומנהלים. אני לא יודעת אם יפקידו את המכשירים היום לפני הבחינה, אבל ביום א' המנהלים והמורים נתנו הבטחה לתלמידים לשמור על הזכויות שלהם, בזה שלא קיימנו את הנוהל של לסגור אותם ועמדנו בהבטחה הזאת".

"התלמידים בסתר ליבם שמחים שלוקחים את נושא ההדלפות ברצינות"

שלומי ג., מורה למתמטיקה בתיכון במרכז ירושלים הסביר כי "התלמידים מתרגשים מאוד. הם יודעים שהם בסך הכול יצליחו, שעובדים קשה, ומי שעבד מצליח. אפילו אני לא סגור עד הסוף על ההנחיות החדשות, חשבתי שהם יצטרכו לשהות בהסגר בכיתות חצי שעה". שלומי אמר כי הוא חושב שהתלמידים בסתר ליבם שמחים שלוקחים את נושא ההדלפות ברצינות. "זה כל פעם מאכזב אותם מחדש, לשמוע שהם עובדים קשה ומישהו אחר יכול להשיג ברמאות את אותן התוצאות".

עידו, תלמיד י"ב בתיכון בתל אביב, יעבור היום בחינת חמש יחידות במתמטיקה. "התכוננתי לפני הבחינה, אבל זה היה קצת מלחיץ כל ההנחיות האלו", הוא סיפר. "עד אתמול לא היה לי ברור עד מתי אני לומד היום, מתי אני קם ומתי מתחילה הבחינה. זה לחץ נוסף לבחינה מאוד מלחיצה גם ככה. 45 הדקות האלו, זה דבר משמעותי, במיוחד שבבגרות במתמטיקה יש רשימה איפה אתה נבחן, זה לוקח חצי שעה, אז להגיע שעה וחצי לפני המבחן זה הרבה מאוד זמן לשבת ולהילחץ בכיתה".

לטענתו, הפקדת הטלפון הנייד חצי שעה לפני המבחן עשויה לגרום לו נזק. "אני אמור לסיים מחר ב-15:30 את הבחינה. אני אפקיד את הפלאפון שלי לפני, וזה קצת מבאס, כי הרבה מאד מהנוסחאות אני יכול למצוא באינטרנט ולהתאמן לפני הבחינה, ועכשיו אין את זה". למרות הכול, עידן שומר על אופטימיות. "הבחינה בשנה שעברה הייתה קלה. אני מניח שהשנה יאתגרו אותנו, ואני מקווה להתמודד עם זה. ישבתי הרבה בבית ולמדתי, וזה היה מאוד מועיל שביטלו את ההנחיה הזאת".

בגרות בצרפתית, בית ספר אליאנס, תל אביב, מאי 2015. יותם רונן
"ההנחיות הראשונות מאד עצבנו אותי". בגרות בצרפתית בבית הספר אליאנס, השבוע/יותם רונן

שיר נחמקין, תלמידת כיתה י"א בתיכון עירוני י"ד בתל אביב, שתעבור גם היא היום את הבגרות בחמש יחידות, לא אהבה את ההנחיות החדשות. "ההנחיות הראשונות מאד עצבנו אותי. לדרוש להושיב אותנו בכיתה כל כך הרבה זמן, ולי יש הארכת זמן כי אני לקוית למידה מאובחנת, זה ממש לא הוגן. זה לא מרגיע, זה בטוח". נחמקין לא סבורה שהשיטה החדשה תביא תועלת וכי היא מפספסת את העיקר. "תלמידים יצליחו למצוא שיטה למצוא את הטופס, וזה לא הוגן להמשיך להאשים את כל התלמידים שהמקור הוא מצומצם ולא כל התלמידים אשמים. בכך הם לא מנסים למצוא את המקור אלא דורשים מכל התלמידים למסור את הפלאפון שלהם. זה ניסיון להתחמק מהבעיה".

מה להביא אתכם ואיך לגשת לבחינה?

רכז תחום המתמטיקה של רשת החינוך אנקורי ממליץ בשעות של לפני הבחינה, כלומר משעות הבוקר, לנוח ולא ללמוד יותר, בוודאי לא לפתור בעיות מסובכות מבלי שיש להן את הפתרון. המלצה נוספת היא לאכול ארוחת צהריים קלה לפני המבחן, להצטייד במים, כריך ופירות יבשים או שוקולד שנועדו להעלות אנרגיה בזמן הבחינה.

כאשר ניגשים לבחינה ההמלצה היא ראשית לקרוא את כל השאלון כולו ולהשיב עליו לפי סדר הנוחות. להתחיל בשאלות קלות יותר, בנושאים מוכרים שמרגישים בהם נוח, זאת על מנת לצבור ביטחון ונקודות. במהלך הבחינה עצמה חשוב להקפיד על זמנים ובמידה ופתרון שאלה לוקח זמן רב מדי, לדלג ולשוב אליה במידת האפשר בהמשך. חשוב לשים לב להנחיות הבחירה בכל שאלה ולוודא שעונים על כל הסעיפים.
המלצה נוספת היא כאשר מסיימים להשיב על כל השאלות לעבור על התשובות ולוודא שלא פוספס סעיף . מולץ גם לבדוק את התשובות עצמן.

מדוע הבחינה במתמטיקה חשובה?

מחקר של מכון טאוב שפורסם בחודש שעבר ובחן את חשיבות היקף לימוד המתמטיקה בתיכון לקריירה מצא מתאם גבוה בין שכר למספר יחידות הלימוד. המחקר מצא שמעבר מלימוד של ארבע יחידות לחמש יחידות צפוי להגדיל את השכר בעשרה אחוזים בממוצע.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully