וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: היום תיושם הרפורמה למניעת הדלפות בגרויות

הרפורמה החדשה של משרד החינוך, שבין היתר קובעת כי התלמידים ימתינו בכיתות 45 דקות לפני תחילת הבחינה, תיושם בבחינת הבגרות בשפות. בעקבות מרתון פגישות חירום עם כל הגורמים המעורבים, החליטו ההורים להשהות את השיבושים שתוכננו להמשך השבוע

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בהפגנת התלמידים בתל אביב)

הרפורמה למניעת הדלפות בחינות בגרות תיושם היום (שני) לראשונה - בבחינת הבגרות בצרפתית, אמהרית וערבית לדוברי עברית. זאת, לאחר שפורום ועדי ההורים היישוביים החליט, בתום מרתון פגישות חירום שערכה מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, עם כל הגורמים המעורבים, להשהות את השיבושים שתוכננו להמשך השבוע.

אתמול השביתו ועדי ההורים את הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים בחמש מועצות אזוריות, ותלמידים ומורים בכמה בתי ספר יצאו להפגין במחאה על המדיניות החדשה של משרד החינוך באשר להיערכות לבחינות הבגרות. ועדי ההורים תכננו לשבש את הלימודים לקראת בחינות הבגרות היום, וביום רביעי לקראת הבחינה במתמטיקה. עם זאת, הפורום הודיע לאחר הפגישה, שהתקיימה גם בנוכחות גורמים נוספים בצמרת המשרד, כי התרשם שהמנכ"לית מתייחסת לנושא בכובד ראש וכי מתגבשת תכנית שתיתן מענה ותפתור את הבעיה כבר בימים הקרובים, ועל כן יושהו השיבושים. כמו כן, ועדי ההורים הודיעו כי סוכם על צוות שיבצע הערכות מצב באופן שוטף של נציגי הפורום מול הגורמים הרלוונטים במשרד החינוך.

עוד כתבות בנושא:
הלימודים ב-5 יישובים מושבתים במחאה על נוהלי הבגרויות החדשים
תלמידים ומורים הפגינו נגד ההנחיות החדשות: "ענישה קולקטיבית"
משרד החינוך לבתי הספר: פיילוט להנחיות החדשות ברגע האחרון

הפגנת תלמידים נגד שיטת הבגרויות החדשה, עירוני ד' תל אביב, מאי 2015. יותם רונן
הפגנה מחוץ לעירוני ד' בתל אביב, אתמול/יותם רונן

כאמור, טרם הושג פתרון למצב הבעייתי וההנחיות החדשות של משרד החינוך, שננקטו בשל ריבוי המקרים לאחרונה של הדלפת השאלונים, נותרו על כנן. על כן, הבחינות שיתקיימו היום וברביעי יועברו לבתי הספר על פי ההנחיות החדשות. בין היתר, בתי הספר יורידו את טופס הבחינה המקוון באמצעות סיסמה מאובטחת, וידפיסו את הטפסים בתוך 45 דקות. בזמן זה, קובעים הנהלים, התלמידים ימתינו בכיתות, תחת השגחה.

אמש הודיעה התאגדות המנהלים כי היום יתקיימו בחינות הבגרות כמתוכנן, אך הדגישו כי "לא נכניס תלמידים לסגר של 45 דקות. אנו מאמינים ומקווים שמשרד החינוך יתעשת ויקבל את ההצעה שהנחנו היום על שולחנה של המנכ"לית".

בכל הפגישות שהתקיימו אתמול הועלתה ההצעה להקדים את שעת הבחינה במתמטיקה בשעה, מ-17:00 ל-16:00, על מנת שבתי הספר יוכלו להיערך להדפסת כל חוברות הבחינה בלי עיכובים גדולים מדי. עם זאת, בסופו של דבר החליטו במשרד לדחות את ההצעה ולקיים את הבחינה בשעה הנקובה.

מיכל כהן מנכ"לית משרד החינוך במסיבת עיתונאים על ביטול הפסיכומטרי. ינואר 2014. דרור עינב
קיימה פגישות עם כל הגורמים הנוגעים למחאה. מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן/דרור עינב
"מנכ"לית המשרד אמרה כי אם אכן ניתן יהיה לגייס כאלף בלדרים ונאמני בחינות יכול להיות שהיא תיישם את ההצעה כבר ביום רביעי"

כהן קיימה גם ישיבה עם מנהלי בתי הספר העל-יסודיים וארגון המורים, בנוכחות יו"ר התאגדות מנהלי בתי ספר העל-יסודיים, מנשה לוי, ויו"ר ארגון המורים, רן ארז. במהלך הישיבה הועלתה הצעה לחזור לשיטה הישנה, כאשר במקטע הבעייתי שבו הודלפו הבחינות, בין סניפי הדואר לבין בתי הספר, ימונו בלדרים שילוו את המעטפות ויישארו בבית הספר עד לתחילת מועד הבחינה האחרונה באותו היום.

לפי ההצעה, כבלדרים יוכלו לכהן שוטרים, מורים גמלאים ועובדי חברות ההשגחה. כמו כן, הוצע כי לכל בחינה יהיה שאלון חלופי שיועבר לבתי הספר במקרה של דליפה. "מנכ"לית המשרד הבטיחה לצדדים לבדוק את היתכנות ההצעה ואמרה כי אם אכן ניתן יהיה לגייס כאלף בלדרים ונאמני בחינות יכול להיות שהיא תיישמה כבר ביום רביעי הקרוב", אמר מנשה לוי.

לאחר הפגישה שלח רן ארז מכתב לכלל המורים בארגון וסיפר על ההצעה שהועלתה. הוא אף כתב כי "הימצאותם של נאמני הבחינות בבתי הספר ושמירה מתמדת על כל השאלונים הינם ערובה למניעת הדלפות ושמירה על טוהר הבחינות. בכך לא יהיה צורך להזמין את התלמידים 45 דקות קודם לבחינה ולא יהיה צורך בשכפול שאלונים בבתי הספר - דבר שלא מונע הדלפות ויכול ליצור חוסר שליטה על פוטנציאל ההדלפות הגדול יותר שייווצר כתוצאה מכך".

המשטרה: "ההדלפות האחרונות נחקרות ביחידת הסייבר הארצית"

כהן וגורמים נוספים מהמשרד קיימו פגישה גם עם ראש האגף לחקירות ולמודיעין במשטרת ישראל, ניצב מני יצחקי. במהלך הפגישה דנו הצדדים בסוגיית ההדלפות ובחשיבות במניעת התופעה, בחשיפת המדליפים ובמיצוי הדין עמם. על פי הודעת המשטרה, יצחקי ציין כי המשטרה תמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת לסייע למשרד. לדבריו, המשטרה תמשיך באיסוף מודיעין וביצוע פעולות חקירה, וכן תבצע פעולות שונות בסמיכות לימים שבהם מתקיימות בחינות.

לטענת המשטרה, כל אירועי ההדלפות שהתרחשו בחודשים האחרונים נחקרים ביחידת הסייבר הארצית בלהב 433 ועד כה נחקרו מספר מעורבים וחלקם אף נעצרו. עוד נמסר כי בוצעו פעולות חיפוש וחקירה במסגרת ההתחקות אחר המעורבים בגניבת הבחינות או העתקתן והפצתן ברשת.

הפגנת תלמידים נגד שיטת הבגרויות החדשה בבית הספר ויצ"ו הדסים, מאי 2015. באדיבות המצולמים
הפגנה בבית הספר ויצ"ו הדסים/באדיבות המצולמים

כמו כן, כהן נפגשה אתמול עם נציגי מועצת התלמידים והנוער הארצית. בפגישה הביעו נציגי המועצה את חוסר שביעות רצון התלמידים מהמצב הנתון, והועלו הצעות לחלופות. "המטרה שלנו יחד עם משרד החינוך כרגע היא לוודא שבגרויות הקיץ יתקיימו", נמסר ממועצת התלמידים. "נעשה הכול כדי למנוע הדלפות שעשויות להביא לביטול הבגרויות, במיוחד במקצועות החובה העלולים להשאיר את מסיימי י"ב ללא תעודת בגרות, ועם צורך להשלים את הבגרויות אחרי הצבא".

עוד נמסר בהודעת המועצה כי "ברור לכולנו שהמצב הנוכחי אינו אידיאלי, ולכן אנו ממשיכים בשיח מול המשרד כדי למצוא פתרון חלופי שלא יבוא על חשבון התלמידים, עוד במועדי הקיץ הקרובים". כמו כן, לנוכח השמועות השונות בווטסאפ וברשתות החברתיות על שינוי במועדי הבחינות, במועצה ביקשו להבהיר כי כל הבגרויות יתקיימו במועדן, בשעות המצוינות באתר המשרד. לבסוף, הביעו במועצה הסתייגות מהשביתות השונות וציינו כי "כל שביתה המתקיימת על ידי ארגונים שונים - מסכנת אתכם ואת הציונים שלכם, ואין לה גיבוי מצד מועצת התלמידים והנוער הארצית".

בסוף השבוע ביקשו במשרד החינוך מבתי הספר התיכוניים להשתתף בתרגול ההנחיות החדשות, אשר התקיים הצהריים, אך מנהלי בתי ספר ברחבי הארץ יצאו במחאה ספונטנית ולא השתתפו בו. בבתי ספר בכפר סבא, בקריית חיים, בעמק חפר, בחולון ובאשדוד קיימו צוותי בתי הספר מפגן מחאה בכניסה למוסדות. במקביל, כאמור, ועדי ההורים השביתו את הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים בנתניה, אשקלון, קריית אונו, נצרת עילית והמועצה האזורית שער הנגב.

(עדכון ראשון: 22:16)

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully