וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמידים ומורים הפגינו נגד ההנחיות החדשות: "ענישה קולקטיבית"

בשעה שבמשרד החינוך העבירו לתיכונים את הטפסים המקוונים לצורך תרגול יישומן של ההנחיות החדשות למניעת הדלפת בחינות בגרות, מנהלים מחו לצד התלמידים מחוץ לבתי הספר. "מצפים ממנכ"לית המשרד להגיד: 'טעיתי'"

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

במשרד החינוך ביקשו מבתי הספר התיכוניים להשתתף בתרגול ההנחיות החדשות שנועדו למנוע הדלפת בחינות בגרות, על ידי שליחת הבחינות באופן מקוון והדפסתן בבתי הספר. התרגול התקיים היום (ראשון) בצהריים, לקראת בחינות הבגרות שיתקיימו במהלך השבוע, אך מנהלי בית ספר ברחבי הארץ יצאו במחאה ספונטנית ולא השתתפו בו. בבתי ספר בכפר סבא, בקריית חיים, בעמק חפר, בחולון ובאשדוד קיימו צוותי בתי הספר מפגן מחאה בכניסה לבתי הספר.

מחוץ לבית ספר עירוני ד' בתל אביב הפגינו תלמידים, נשאו שלטים וקראו: "רוצים תנאים הוגנים, לא להיות כלואים", בהתייחסם לדרישה שהתלמידים ייסגרו בכיתות 45 דקות לפני הבחינות כדי למנוע הדלפות. מנהל בית הספר, נתי שטרן, נאם בפני התלמידים וקרא למנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, להודות בטעותה. "תגידי: 'טעיתי, הבנתי שטעיתי ואני יושבת עכשיו למשא ומתן עם מורים ותלמידים'. ההנחיות האלו לא מסתכמות באמירה כלכלית, זו אמירה חינוכית וערכית – קודם כול אמון".

עוד על ההנחיות החדשות לבחינות הבגרות:
המנהלים זועמים על נוהלי הבגרויות החדשים: "חפוז ולא מקצועי"
הלימודים ב-5 יישובים מושבתים במחאה על נוהלי הבגרויות החדשים

הפגנת תלמידים נגד שיטת הבגרויות החדשה, עירוני ד' תל אביב, מאי 2015. יותם רונן
הפגנה מחוץ לעירוי ד' בתל אביב/יותם רונן

בין המוחים עמד ענן יבלונקו, תלמיד כיתה י"ב, שצפוי להיבחן מחר בבחינת הבגרות בצרפתית. "זה לא כיף לחכות 45 דקות. זה הניסיון של משרד החינוך לפתור את הבעיה על ידי ענישה קולקטיבית, על חשבוננו ועל חשבון המורים, וזה יפגע בציונים שלנו. זה יוצר לנו המון לחץ", אמר יבלונקו. בצרפתית מחר נהיה כיתה קטנה יותר, אבל במתמטיקה זה יהיה ממש מלחיץ. זה לא ריאלי להודיע לנו ארבעה ימים לפני התהליך שהכול משתנה".

חן איפרגן, תלמידת יא, שתיבחן ביום רביעי בבחינת הבגרות במתמטיקה, נשאה בהפגנה שליט שעליו נכתב: "זה הזמן להקשיב לתלמידים ולמורים". לדבריה, התלמידים זקוקים לזמן להירגע לפני תחילת הבחינה והשהות בכיתות תקשה עליהם לעשות זאת. זאת בחינה של חמש שעות וחצי. איך נעשה את ההפסקות באמצע? גם בכיתה. זה מאוד לא הוגן בגלל משהו שמישהו עשה שכולנו נענש", אמרה איפרגן. "הם צריכים לבדוק את האמינות של משרד החינוך. זה הכשל שלהם, ולא קשור אלינו. אני חושבת שאני לא אגיע לבגרות ביום רביעי, או לפחות לא 45 דקות לפני הזמן, למרות ההנחיות של משרד החינוך. זה פשוט יפגע לי בציון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"לא מתכוון לבקש ממורים להיות בייביסיטר"

אריאלה מיניאלי, אם לתלמיד כיתה י"ב בתיכון "חדש" בתל אביב השתתפה במחאה ואמרה לוואלה!NEWS: "אני איאלץ לשלוח את הבן שלי לפני הזמן כי אני לא אעשה שריר לבד. זה חייב להיות מהלך קולקטיבי, זאת צריכה להיות החלטה קולקטיבית. משרד החינוך צריך למצוא פתרון".

בבית הספר עירוני י"ד בתל אביב צפויים כ-1,200 תלמידים להיבחן בבחינה במתמטיקה ביום רביעי. מנהל בית הספר, הראל גוטשטיין, טען כי סגל בית הספר נמצא במבוכה גדולה. "משרד החינוך שולח לנו חומרים שונים הקשורים לבגרות בדקה ה-90, ואנחנו אמורים להיות בניסוי. אנחנו מנהלי בתי ספר מאוד גדולים ומפוארים, עושים עבודה מאוד משמעותית, ולא הגיוני שידרשו ממני להדפיס או לבדוק אם יש די סיכות, או שלא יהיו לי הפסקות חשמל", אמר גוטשטיין. "אנחנו הצענו שיציבו נאמן בחינות מטעם המדינה, שתפקידו להיות אחראי על המשגיחים, והוא יפתח את הבחינות".

לדברי גוטשטיין, מי שירצה לרמות תמיד ימצא דרך לרמות. "אנחנו לא מודאגים מזה שחושבים שיכול להיות שידליפו. יש פה משהו יותר עמוק – היו העתקות וצריך לטפל בהן. כל המחאה שלנו היא על כך שאין לי כל יכולת להבטיח שאעמוד במשימה הזאת. לכן אני לא מתרגל אותה", ציין המנהל. "אם הגזירה הזאת לא תשתנה עד יום רביעי, אנחנו שומרי חוק ונקיים אותו, אבל תלמיד שתתעכב לו בחינה אחת תתעכב לו גם הבחינה השנייה, ואלו נזקים שמתבטאים בסופו של דבר בציונים". הוא התייחס גם לנושא השהות של התלמידים בכיתות 45 דקות לפני הבחינות, ואמר כי לא ציינו במשרד מי אמור להיות עם התלמידים בכיתות. "אני לא מתכוון לבקש ממורים להיות בייביסיטר", קבע.

הפגנת תלמידים נגד שיטת הבגרויות החדשה בבית הספר מעיין שחר בעמק חפר, מאי 2015. באדיבות המצולמים
הפגנה בבית הספר מעיין שחר בעמק חפר/באדיבות המצולמים

אוריאלה ענבר, מורה לספרות בעירוני ד' וראש ועד הפעולה של המורים בבתי הספר השש-שנתיים, יצאה גם היא נגד ההנחיות החדשות. "אנחנו לא מוכנים לכסות על המחדלים של משרד החינוך, שהוא אחראי על הבחינה ועל ההדלפה", אמרה ענבר. "איפה ארגון המורים? הוא הוציא מכתב מגומגם שבו המחאה היחידה שלו זה אם המורים יקבלו תגמול על הטפסים, אבל זה לא הסיפור – הסיפור הוא מוסרי. הוא לא משתתף במאבק הזה. אנחנו לא בית דפוס, אנחנו מוחים על התנהגות לא מוסרית וקלוקלת במקום מי שפשע".

"היום התרחש אירוע מרשים וגדול של מנהלים, מורים, הורים ותלמידים, שניצלו את זכותם ואת חובתם האזרחית למחות ולעצור את היוזמה ההזויה והבלתי-מוסרית של משרד החינוך להטיל את האחריות לניהול בחינות הבגרות על מנהלים, מורים ותלמידים", נמסר בהודעה מטעם ועד הפעולה. "הוועד, יחד עם התאגדות המנהלים ופורום ההורים, לא ייכנע להחלטות השרירותיות של משרד החינוך. אנחנו מצפים לקריאה של ראשי המשרד לשיח כן, ובעיקר זריז, לפתור את המשבר. אם ולא ניענה נשקול להחריף את צעדינו".

"יהיו תקלות, אך נעמוד בהן"

מנגד, מנהלים אחרים נשמעו להנחיות החדשות של משרד החינוך ופועלים על מנת ליישמם. "אין לנו ברירה. הפתרון הוא לא מיטבי, אבל אי אפשר לדחות בחינות בגרות כי הם יצאו לגיוס", אמרה לוואלה!NEWS מנהלת תיכון "בגין" בראש העין, זהבית גולדמן, לפני תחילת התרגול היום. "יהיו תקלות, ויהיו אתגרים, ואנחנו נעמוד בהם". לדבריה, הרשות המקומית מסייעת לבית הספר על ידי הצבת חשמלאי למניעת הפסקות חשמל במקום, וכן מומחה למחשבים ומפקחת מטעם הרשות. "משום שאנחנו כל כך גדולים אנחנו מנסים לבדוק כמה זמן ייקח לנו", אמרה. "הכי חשוב זה להרגיע את התלמידים. הילדים צריכים להתרכז כל כולם בלמידה".

"אנחנו ניעזר בחטיבות הביניים לצורך שכפול חוברות הבחינה ונשתמש במכונות שמשדכות כבר אוטומטית", הסבירה גולדמן. "ב-12 אנחנו מורידים טפסים, בודקים כמה זמן לוקח לנו לשכפל ולשדך. זה לא יהיה קל ונוח". בנוגע להמתנת התלמידים בכיתות, היא הוסיפה: יש להם אפשרות לאחר ברבע שעה. אני מאמינה שאם לא תהיה היסטריה, וכולם ישלבו ידיים, נצלח את זה. התארגנו בסוכריות ובמוזיקה כדי להוציא את הלחץ. מאחורי הקלעים אנחנו עושים כל מה שצריך לעשות, ואנחנו יוצאים מהנחה שיהיו תקלות. מחר נעבור את ההנחיות על רטוב בבגרות בערבית לדוברי עברית, וביום רביעי, בבגרות הגדולה במתמטיקה, אני מאמינה שכבר יהיה בסדר".

בתוך כך, במשרד החינוך שוקלים להקדים בשעה את בחינת הבגרות במתמטיקה ביום רביעי, מ-17:00 ל-16:00. מנכ"לית משרד החינוך כהן מקיימת מרתון פגישות עם נציגי מרכז השלטון המקומי, עם נציגי מנהלי בתי ספר ועם נציגי תלמידים בנושא. זאת במטרה לבחון טענות והצעות חלופיות ולשפר את ההנחיות החדשות.

הפגנת תלמידים נגד שיטת הבגרויות החדשה, עירוני ד' תל אביב, מאי 2015. יותם רונן
הפגנת תלמידים נגד שיטת הבגרויות החדשה, עירוני ד' תל אביב, מאי 2015/יותם רונן
הפגנת תלמידים נגד שיטת הבגרויות החדשה בבית הספר ויצ"ו הדסים, מאי 2015. באדיבות המצולמים
הפגנה בבית הספר ויצ"ו הדסים/באדיבות המצולמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully