וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בחר – הסכם עם איראן לפני מדינה פלסטינית

16.5.2015 / 23:33

הודאתו של אובמה שאין סיכוי להסכם ישראלי-פלסטיני כעת נועדה בראש ובראשונה למנוע עימות נוסף עם ישראל, שעלול לפגוע בסיכוייו הטובים להעביר את הסכם הגרעין עם איראן בקונגרס. עם זאת, לאמירה כזו יכולות להיות השלכות רבות דווקא באירופה

צילום: "אל ערביה", עריכה: שניר דבוש

ימים ספורים לאחר הבחירות בישראל התקשר נשיא ארצות הברית ברק אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לברך אותו על ניצחונו. בהודעה שהוציא הבית הלבן לאחר השיחה, נאמר כי אובמה הבהיר לנתניהו שבעקבות אמירותיו ערב הבחירות, בדגש על ההבטחה שבתקופתו לא תקום מדינה פלסטינית, תבצע ארצות הברית "הערכה מחדש" של גישתה לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"הערכה מחדש" הוא ביטוי ששום מנהיג בעולם לא רוצה לשמוע מנשיא ארצות הברית ביחס למדינתו. בהיסטוריה של היחסים בין המדינות הוא הופיע לראשונה באמצע שנות ה-70, כאשר הממשל של הנשיא הרפובליקני ג'רלד פורד החליט לבצע "הערכה מחדש" של היחסים עם ישראל, בשל סרבנותה בתהליך השלום עם מצרים. האיום הוביל את ישראל להתפשר וסלל את הדרך להסכם הביניים הישראלי-מצרי בשנת 1975.

בנימין נתניהו ברק אובמה. AP
הביטוי ששום מנהיג לא רוצה לשמוע מנשיא ארצות הברית. נתניהו ואובמה/AP

בסוף השבוע הסביר אובמה בריאיון לרשת "אל-ערביה" מה היא תוצאת אותה "הערכה מחדש" של ממשלו בנושא הישראלי-פלסטיני. שנה בלבד אחרי קריסת המשא ומתן שניהל ג'ון קרי הודה אובמה כי אין בעת הזו כל סיכוי להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, וכי במקום להתחיל משא ומתן נוסף וחסר סיכוי, על ארצות הברית להתמקד בצעדים מעשיים בשטח שישמרו בחיים את פתרון שתי המדינות, בתקווה שבעתיד יתקיימו תנאים נוחים יותר ליישומו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מוחמד ג'וואד זריף ופדריקה מוגריני, לוזאן, שווייץ, אפריל 2015. רויטרס
בין המו"מ עם איראן ומדינה פלסטינית, ממשל אובמה בחר באופציה הראשונה. זריף ומוגריני/רויטרס

אמנם אובמה לא ציין זאת בדבריו, אבל הסיבה האמיתית להחלטה זו אינה קשורה לסכסוך הישראלי-פלסטיני, אלא למשא ומתן עם איראן באשר לתכנית הגרעין שלה. למרות הנאום של נתניהו בקונגרס, בעת הנוכחית לאובמה יש סיכוי גבוה מאוד להעביר את הסכם הגרעין בקונגרס. בבית הלבן חוששים שעימות פומבי וקולני עם ישראל בנושא הפלסטיני יסייע לנתניהו לגייס תמיכה נוספת בקרב חברי קונגרס דמוקרטים באופן שיסכן את ההסכם עם איראן. בבחירה בין הסכם עם איראן למדינה פלסטינית, ממשל אובמה בחר בהסכם עם איראן - והנשיא מודע לכך שייתכן כי החלטה זו סותמת את הגולל עבור הפלסטינים עד לתום כהונתו.

הנושא הפלסטיני נדחק מסדר היום

במרץ האחרון החליט אובמה למנות יועץ חדש לענייני המזרח התיכון, דיפלומט ותיק ששמו רוב מאלי, ששימש יועץ גם בתקופתו של קלינטון. מאלי ספג בעבר ביקורת קשה מצד הלובי הפרו-ישראלי בוושינגטון לאחר שפרסם מאמר נרחב על ועידת קמפ דייוויד ובניגוד לגרסתו של הנשיא קלינטון, הטיל חלק מהאחריות לכישלון הוועידה על אהוד ברק ולא רק על יאסר ערפאת. מינויו של מאלי נתפס כסימן לכך שאובמה עדיין מחויב לנושא הישראלי-פלסטיני, אולם גורמים בוושינגטון אמרו לוואלה!NEWS כי מאז המינוי, מאלי מתמקד כמעט באופן בלעדי בסוגיה האיראנית וביחסים עם מדינות המפרץ. הפלסטינים, לפחות בינתיים, נדחקו מסדר היום.

שאלה אחת שעדיין נותרה פתוחה היא כיצד לנהוג כאשר צרפת תגיש בקיץ הצעה למועצת הביטחון של האו"ם להקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967. כפי שפורסם בעבר כאן ובמקומות אחרים, רוב הדרג הפקידותי הבכיר במחלקת המדינה ובבית הלבן סבור כי על ארצות הברית להימנע מהטלת וטו על הצעה כזו, בתנאי שהניסוח שלה יהיה מאוזן כלפי ישראל - למשל, יכלול את הביטוי "מדינה יהודית". אובמה טרם החליט בנושא, אבל הוא כבר ביקש מהצרפתים שלא להעלות את ההצעה עד ליולי, כדי לאפשר לו לסיים קודם לכן את המשא ומתן עם איראן.

הדבר היחיד שצריך להדאיג את ראש הממשלה נתניהו בדבריו של אובמה, זה ההשפעה שעשויה להיות להם באירופה. בתוך האיחוד האירופי מתנהל ויכוח כיצד לנהוג בישראל. שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, מעוניינת לשכנע את נתניהו ואאת בו מאזן לנהל סבב נוסף של משא ומתן, ואילו פקידים בכירים הכפופים לה סבורים שיהיה זה יהיה בזבוז זמן משווע וקוראים לנקוט צעדי סנקציות חדשים בנושא ההתנחלויות. כאשר נשיא ארצות הברית מודה בעצמו שאין כל טעם במשא ומתן, דבריו עשויים להכריע את הוויכוח.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully