וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הניסיון להדיח את הנשיא: מנהיגי ההפיכה בבורונדי נעצרו

פייר נקורנזיזה שב למדינה האפריקנית לאחר שנאמניו בצבא סיכלו את מהלכם של מתנגדיו לכיבוש השלטון. "אני מקווה שהם לא יהרגו אותנו", אמר הגנרל שעמד בראש הקשר ונמצא במנוסה. האופוזיציה מבטיחה לשוב ולהפגין

נשיא בורונדי פייר נקורונזיזה בנאום לאחר החלטתו לרוץ לכהונה נוספת, מאי 2015. רויטרס
חזר למדינה. הנשיא פייר נקורנזיזה/רויטרס

מתכנני ההפיכה בבורונדי נעצרו היום (שישי) אחרי שכוחות הנאמנים לנשיא פייר נקורנזיזה סיכלו את הניסיון שלהם להדיח אותו מהשלטון בזמן ששה מחוץ למדינה האפריקנית הקטנה. פלגי הצבא היריבים ניהלו קרבות בבירה אחרי שראש המודיעין לשעבר קשר קשר לעלות לשלטון, אך ידם של תומכי הנשיא, שהיה באותו זמן בטנזניה, הייתה על העליונה. עם זאת, מתנגדיו כבר הודיעו כי הם ישובו לרחובות וימשיכו בהפגנות נגד התמודדותו בבחירות הקרובות.

"החלטנו להיכנע. אני מקווה שהם לא יהרגו אותנו", סיפר מנהיג ההפיכה גנרל גודפרויד ניומברה לסוכנות הידיעות הצרפתית. דובר מטעם הנשיא מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ניומברה נעצר, אך מאוחר יותר הבהיר כי הוא עדיין לא נתפס. כשנשאל מה יעלה בגורלם של מנהיגי הקשר, ענה: "הם יישאו באחריות". גורם בכיר במשטרה מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי שלושה גנרלים נוספים שתמכו בהפיכה נעצרו. כמו כן, סגנו של מנהיג הקשר הודה הלילה בכישלון ההפיכה.

הרוחות בבורונדי התפרצו לאחר שגנרל ניומברה, ראש המודיעין לשעבר שפוטר לפני שלושה חודשים, הכריז ביום רביעי על הדחת נקורנזיזה אחרי שבועות של הפגנות המונית במחאה על החלטתו לרוץ פעם נוספת לתפקיד הנשיא. היום מסר הרמטכ"ל, שנותר לצדו של הנשיא, כי 12 חיילים נהרגו כשניסו להשתלט על תחנת הרדיו הממלכתית בבירה, 35 נוספים נפצעו ועוד 40 נכנעו. לדבריו, רק ארבעה חיילים בשורות נאמני הנשיא נפצעו בחילופי האש.

לקריאה נוספת בנושא
צבא בורונדי הודיע: הדחנו את הנשיא שהפר את החוקה
נשיא בורונדי הודיע כי יתמודד בבחירות - והוביל למהומות

תומכי נשיא בורונדי חוגגים את חזרתו למדינה אחרי ניסיון ההפיכה, 15 במאי 2015. רויטרס
תוכמכי הנשיא חוגגים את שובו למדינה, היום/רויטרס

במקביל, הודיע היום האו"ם כי יותר מ-100 אלף תושבים נמלטו מבורונדי מאז החל המשבר הפוליטי במדינה בחודש שעבר. סוכנות הפליטים של האו"ם מסרה כי כ-70,200 פליטים הגיעו לטנזניה, 26,300 לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ועוד 10 אלף לרואנדה. ניסיון ההפיכה גרם לחשש בקרב הקהילה הבינלאומית שמא האלימות הנרחבת תשוב למדינה הענייה, שעדיין מתאוששת ממלחמת אזרחים עקובה מדם שנמשכה 13 שנה והסתיימה רק ב-2006.

האופוזיציה וארגוני זכויות טוענים כי החלטתו של הנשיא להתמודד לכהונה נוספת נוגדת את החוקה, שמגבילה את הנשיא לשתי כהונות. נקורנזיזה עלה לשלטון ב-2005, אך הוא טוען כי הקדנציה הראשונה שלו אינה נחשבת משום שהוא נבחר על ידי הפרלמנט ולא בבחירות ישירות. נקורנזיזה, שהיה מנהיג מורדים מקרב שבט ההוטו והתנצר לאחר מכן, טען כי הוא עלה לנשיאות ב"גיבוי אלוהי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully