וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך לבתי הספר: פיילוט להנחיות החדשות ברגע האחרון

מנהלי התיכונים נקראו להיערך לניסוי ביישום הנחיות הבחינה החדשות ביום ראשון, לקראת הבגרויות שייערכו בשבוע הבא, לרבות "להימנע מהפסקות חשמל". מנהלים זועמים: "נקווה לא נקבל הנחיה למנוע רעש אדמה"

צילום: קובי אליהו, עריכה: ניר חן

(ריאיון באולפן וואלה!NEWS עם מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן)

על רקע ההדלפות המרובות של בחינות בגרות וההנחיות החדשות של משרד החינוך בניסיון למנות מקרים דומים, הבוקר (שישי) שיגר המשרד מכתב למנהלי בתי הספר, ובו קרא להם להיערך לניסוי מוקדם בשיגור מבחני בגרות במתמטיקה המיועדים למועד קיץ התשע"ה ביום ראשון הקרוב. על פי ההנחיות החדשות, בחינות הבגרות יישלחו לבתי הספר באמצעות האינטרנט. מנהלי בתי הספר יורידו את טופסי הבחינות המקוונים באמצעות סיסמה מאובטחת וידפיסו בתוך 45 דקות את הטפסים. בזמן זה, ישבו התלמידים בכיתות בהשגחה.

לפי המכתב ששלח מנהל אגף הבחינות במשרד, ד"ר משה דקלו, בשעה 12:00 ישלח מטה הבחינות את כל השאלונים במתמטיקה, בעברית ובערבית, וכן את אלה המתורגמים לשפות נוספות. מטרת הניסוי היא לבחון את מערכת השיגור ואת קבלת הקבצים במחשבי בתי הספר, לאפשר לבתי הספר לתרגל את התהליך ובהמשך ליישם את השכפול והחלוקה של השאלונים לתלמידים.

בתי הספר התבקשו להשתתף בניסוי ולבחון אם התהליך ישים, לרבות מדידת זמנים לשכפול השאלון וחישוב צפי התהליך לימי הבחינות שיתקיימו כבר בהמשך השבוע. במכתב נכתב כי על בתי הספר לקיים הערכה עצמית של יישום התהליך ולהכין תרחישים של תקלות אפשריות ופתרונות. בין היתר נכתב כי על בתי הספר להבטיח "מניעת הפסקות חשמל", מחסור בדיו, בנייר ובסיכות הידוק למבחנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנהלים הגיבו על המסמך בכעס רב. "ההוראות החדשות, ובייחוד זו הדורשת מהמנהלים 'להבטיח מניעת הפסקות חשמל' מוזרות ולא ניתנות ליישום", אמר מנשה לוי, מנהל תיכון מעיין השחר במועצה האזורית עמק חפר, המשמש גם יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים, לוואלה!NEWS. "אני מאוד מקווה שלא נקבל הוראה חדשה שתדרוש ממנהלי בתי הספר גם לוודא שלא יהיו רעידות אדמה". לוי קרא למנכ"לית המשרד להקפיא לשבועיים את הוראותיה החדשות, כולל אלה של דקלו, ולשבת עם מנהלי בתי הספר למציאת פתרון לבעיית ההדלפות לבחינות הבגרות. "חיבור חוזרים חדשות לבקרים והנחתתם על המנהלים לא יובילו את מערכת החינוך לשום מקום חיובי", סיכם.

אתמול שיגרה מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, מכתב מרגיע לכלל מנהלי בתי הספר על ההנחיות החדשות בנושא הבגרויות. כהן הבהירה שההנחיות החדשות מתייחסות אך ורק לבחינות הקיץ השנה. במכתבה כתבה כי המשרד בוחן דרכים חדשות להפעלת בחינות הבגרות כך שיחולו על בחינות הבגרות של חורף התשע"ו. בין היתר, התייחסה כהן לטענות התלמידים נגד הדרישה שיתייצבו בחדרי המבחן 45 דקות לפני המבחן. "המשרד מודע לכך שהזמן הסמוך למבחן מלווה, באופן טבעי, בתחושות של לחץ ומתח מצד התלמידים. לפיכך, בזמן שהותם בכיתה ילוו אותם מורי בית הספר, ישוחחו איתם ויסייעו להם להיערך לקראת המבחן. כמו כן, באותה עת נאפשר לתלמידים לעסוק בחומר הלימודי של הבחינה, עד לכניסת המשגיחים". עם זאת, הבהירה כהן היא השהות בכיתה תהיה ללא טלפונים ניידים.

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
התלמידים יוכלו ללמוד בתוך הכיתות לפני המבחן/בן קלמר

באשר לסוגיית הדפסת המבחנים, כתבה כהן: "המשרד יסייע לבתי הספר בתהליך הארגוני של הדפסת הבחינות כך שיוכל להתקיים, ככל שניתן, באופן סדיר". את המכתב סיימה כהן במילים: "עמיתיי המנהלים, מנהיגי החינוך, אני מודעת לאחריות הכבדה המוטלת על כתפיכם בעת הזו, אך התגייסותכם בימים אלה היא משימה לאומית בעלת משקל רב. אני סומכת עליכם ועל צוותי המורים כי תעשו הכול כדי להבטיח שבחינות הבגרות של שנת הלימודים התשע"ה יתנהלו כסדרן ובהצלחה".

ועדי הורים, מנהלי בתי ספר ורשויות מקומיות דורשים להקפיא את ההנחיות. יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, ויו"ר ועדת חינוך במרכז השלטון המקומי וראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, פנו אמש למנכ"לית כהן בדרישה להקפיא את ההנחיות עד לבחינת ההשלכות ולמציאת החלופות המתאימות. כמו כן, פורום ועדי הורים יישוביים, שבו כ-80 נציגים, שוקל להשבית את בחינות הבגרות החל מיום רביעי הקרוב. "ההנחיה החדשה לא רק פוגעת בתלמידים אלא גם אינה מעשית ובלתי-ניתנת ליישום בכל בתי הספר בארץ", נטען במכתבם של אנשי מרכז השלטון המקומי.

יותר מ-8,500 תלמידים חתמו עד כה על מכתב למנכ"לית שפורסם אתמול, בדרישה להסיר את ההוראה הקולקטיבית החדשה במבחני הבגרות. בכוונת התלמידים שיזמו את המכתב להעביר אותו למנכ"לית מיכל כהן לפני בחינת הבגרות הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully