וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש לו כסף? אני מביא אותו עוד הלילה": השיטה של פישר ומלכה

15.5.2015 / 13:59

בכתב האישום נגד עורך הדין וקצין המשטרה לשעבר תואר איך מלכה סייע לפישר "להרשים בבקיאותו" לקוחות פוטנציאליים, איך פישר ניסה להלחיץ אותם כששלח את העוזרת שלו לעקוב אחריהם ברכב שכור ואיך מנעו כליאת לקוח תמורת מאות אלפי דולרים

עריכה: ניר חן

עו"ד רונאל פישר הואשם אתמול (חמישי) בעבירות שוחד, בהלבנת הון ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, יחד עם קצין המשטרה לשעבר רב-פקד ערן מלכה, שהעביר לכאורה לפישר מידע בנוגע לחקירות שנגעו ללקוחותיו. כתב האישום גולל את ההתנהלות השיטתית של השניים בשורה ארוכה של פרשות, בסיוע העוזרת האישית של פישר שהפכה לעדת מדינה.

רפ"ק מלכה שירת כקצין חקירות וראש צוות ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433, ובמסגרת תפקידו הוא נחשף למידע מודיעיני רגיש מתוך חקירות. עו"ד פישר הכיר את מלכה כששימש פרקליטו של אחד המעורבים בפרשה שנחקרה ביחידה. על פי כתב האישום, פישר ומלכה סיכמו כי האחרון יעביר לפישר ישירות או באמצעות העוזרת שלו חומרים, ובהם מידע מחקירות גלויות וסמויות, מידע מודיעיני, נוסחי שאלות מתוך חקירות עתידיות והתראות על מעצרים צפויים, על העברת חקירות מהשלב הסמוי לשלב הגלוי.

פרשת רונאל פישר - סיקור מיוחד בוואלה!NEWS:
המשטרה תבדוק תלונה על קשר בין רות דוד לשופט מכהן
וואלה, הבנתי: מי נגד מי בפרשת פישר-מלכה-רות דוד?
בעלי מסעדת "סוהו" חשוד שנתן שוחד לפישר תמורת מידע

עו"ד רונאל פישר, בית משפט מחוזי ירושלים, 14.05.2015. טלי מאייר
במקרים רבים דרש שכר טרחה מופקע על סמך מצג של נגישותו הגבוהה לחקירות. פישר בבית המשפט/טלי מאייר

בכתב האישום מתואר כיצד נהג מלכה להעביר לפישר את המידע באמצעות כתובת דואר אלקטרוני שכונתה "אלפוניו-7", בדפים מודפסים באמצעות העוזרת האישית של פישר, בהודעות ווטסאפ או בפגישות פנים אל פנים. השניים תיאמו ביניהם, כך נטען, פניות של פישר למעורבים בחקירות, בין כחשודים ובין כעדים, כדי שיוכל "להרשימם בבקיאותו ברזי החקירה" בניסיון לגרום להם לשכור את שירותיו. במקרים רבים, על פי כתב האישום, הוא דרש מהם שכר טרחה מופקע על סמך מצג של נגישותו הגבוהה לחקירות ושל כוחו להשפיע עליהן באמצעות גורם בתוך המשטרה. בפגישות עם הלקוחות הפוטנציאליים הוא דרש מהם לכאורה סכום נוסף על מנת לשלם לגורם המשטרה המדובר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"ברביעי בבוקר הוא מקבל דפיקות בדלת"

בין המקרים הרבים שבהן נאשמו פישר ומלכה שפעלו בשיטה זו, אחת הפרשות העיקריות היא זו הקשורה לתיק של בעלי השליטה בחברת הקבלנות "ב. יאיר", יאיר ביטון. על פי כתב האישום, במהלך 2012 התנהלה ביחידה הארצית לחקירות פשעים חמורים בינלאומיים (יאחב"ל), חקירה סמויה בעניין הקשר בין ביטון וחברתו לעבריין יצחק אברג'יל ואנשיו. פישר ייצג את ביטון, שהיה גם חברו. רפ"ק מלכה הצטרף לצוות החקירה בפרשה, שכונתה פרשת "מעשה נסים", ושימש בה יועץ מקצועי. במסגרת זו הוא נחשף לכל חומרי החקירה הסמויה. בכתב האישום נטען כי ב-2013 פנה פישר למלכה וביקש ממנו לסייע לו לעזור לביטון. מלכה, כך נטען, נעתר לבקשה ומסר לפישר ולעוזרת שלו חומרים מתוך החקירה הסמויה בעניינו של ביטון, ובהם שאלות שנוסחו לחקירתו העתידית של ביטון לאחר מעצרו המתוכנן. זמן קצר לאחר שנפגשו השניים, העביר פישר את המידע לביטון.

גם פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד, שעברה לעבוד במשרדו שלו פישר, הואשמה במעורבות בפרשה זו. על פי כתב האישום, פישר ודוד נפגשו על מנת להתכונן לקראת תדרוכו של ביטון לחקירתו העתידית ודנו בחומרים המסווגים בעניינו שקיבלו ממלכה, "תוך שהם מודעים לכך שמדובר בחומר מסווג שהושג שלא כדין". עוד נטען כי השניים טסו יחד לבודפשט, ששם שהה באותה עת ביטון, ודוד נשאה עמה מעטפה שהכילה את החומרים המסווגים לבקשת פישר, בשל היותה "בלדר בטוח". במהלך שהותם בבודפשט הכינו השניים את ביטון לקראת חקירתו הצפויה וחשפו אותו למידע המסווג בעניינו. מכתב האישום עולה כי במהלך הביקור פישר אף התקשר למלכה על מנת שזה ייתן לו הבהרות בנוגע למידע האמור. על פי כתב האישום, עם שובם ארצה מסרו פישר ודוד את המעטפה לעוזרת של פישר וזו הצפינה אותה בחצר ביתה.

ערן מלכה, בית משפט מחוזי, ירושלים. טלי מאייר
נתן לפישר ולדוד הבהרות בנוגע למידע המסווג שהעביר. ערן מלכה/טלי מאייר

כפי שנחשף בוואלה!NEWS, במסגרת חקירת פרשת "מעשה נסים" נקבע מועד להעברת החקירה לשלב הגלוי, ובמועד זה אמור היה להיעצר ביטון, אך חשיפת החקירה סוכלה לאחר שמלכה מסר לכאורה התראה לעוזרת של פישר על המעצר המתוכנן. "יש למצוא בעיה בלב ולאשפז כי ברביעי בבוקר הוא מקבל דפיקות בדלת", כתב מלכה בהודעה לעוזרת, ואכן ביום המעצר התאשפז ביטון בבית החולים. עוד נטען בכתב האישום כי מלכה הדליף לפישר גם את מועד המעצר הנוסף שנקבע, וכך אפשר לו להיערך לכך. במסגרת זו אירח פישר את ביטון בביתו בליל המעצר המתוכנן ועדכן את מלכה בהגעת החוקרים לביתו. בשלב זה ייעץ מלכה לפישר להיכנס ל"חליפת עורך הדין" ו"להילחם" לטובת ביטון. במעמד זה נעצר ביטון בסופו של דבר.

הפרישו 10% לעוזרת וחלקו את היתרה

פרשה נוספת שעולה בכתב האישום נגד פישר ומלכה היא זו של האחים אביב ויוסף נחמיאס, בעלי חברת הבנייה "תען", שנחקרו ב-2012 ביחידת יהלום של רשות המסים בחקירה סמויה בחשד לקיזוז ולהפצת חשבוניות פיקטיביות. במסגרת הפרשה, שזכתה לכינוי פרשת "קוד שביר", נחקרו חברות שונות בחשד שהפיצו חשבוניות פיקטיביות למספר רב של חברות בענף עבודות העפר והתשתיות, ובהן גם חברת "תען". את החקירה ליוותה יאל"כ, ומלכה היה הנציג המרכזי של היחידה. מועד העברת החקירה לשלב הגלוי נקבעה לתחילת פברואר 2013.

עורכת הדין, רות דוד, מגיעה להארכת מעצר בבית משפט השלום בירושלים, מאי 2015. טלי מאייר
שימשה "בלדר בטוח" לנשיאת המידע המסווג לחו"ל. רות דוד בהארכת מעצרה/טלי מאייר

מכתב האישום עולה כי מלכה סיפר לפישר על החקירה ודיווח לו האחים נחמיאס אמורים להיעצר. כדי לגייס את האחים כלקוחות, ביקש פישר ממלכה שיסביר לו על עבירת קיזוז חשבוניות פיקטיביות, על מנת "שידע להפגין ידע". לאחר כמה ימים הגיעו האחים למשרדו של פישר, וזה סיפר להם על המעצר הצפוי. הוא טען בפניהם שהחקירה עלולה לפגוע בהם קשות ואף ייעץ להם לעזוב את הארץ. במהלך פגישה זו סוכם כי אחד האחים יימלט מהארץ. על פי כתב האישום, פישר דרש על המידע תשלום, והשניים העבירו לו סכום של 50 אלף דולר. מתוך הסכום הזה הפרישו פישר ומלכה 10% לעוזרת של פישר וחלקו ביניהם את היתרה.

האח השני אמר שהוא מוכן לשלם לפישר בתנאי שלא ייכלא, ולפיכך ביקש פישר ממלכה את עזרתו. לפי כתב האישום, מלכה התקשר לממונה על החקירות ברשות המסים, ארמונד כהן, והסביר לו כי יש קושי לכלוא את האח בשל היותו טעון הגנה, כלומר תישקף לו סכנה ממשית בכלא. לנוכח דבריו של מלכה החליט צוות החקירה לוותר על כליאתו. לאחר מכן, כך נטען, טס פישר לחו"ל על מנת לפגוש את האחים, לתדרך אותם לקראת חקירת המשטרה ולתאם את גרסאותיהם לצורך שיבוש החקירה. מלכה היה גם זה שהכין את כתב האישום, שלא היה אמור לכלול את חברת "תען". הוא נאשם כי הדליף את המידע לפישר ואף שלח לו את טיוטת כתב האישום. לאחר שהציג להם מצג כאילו הצליח לחלצם מכתב האישום, דרש מהם פישר סכום של 200 אלף דולר. האחים שילמו את הסכום, ופישר ומלכה חלקו את הכסף ביניהם והעירו ממנו אחוז ממסוים לעוזרת של פישר.

"המאזדות עבדו"

על פי כתב האישום, פישר ומלכה פעלו בשיטה דומה גם במקרה של שי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר. מכתב האישום עולה כי מלכה דיווח לפישר על ביקורת פנימית המתנהלת בחברה בחשד שברס שילם תשלום חריג לקבלנים. פישר, מצדו, שאל את מלכה אם לברס "יש כסף", וכשזה השיב בחיוב הוא אמר לו כי בכוונתו לפעול להשיגו כלקוח: "אני מביא את ברס עוד הלילה", אמר למלכה. בכתב האישום נטען כי פישר נפגש עם ברס וסיפר לו כי מתנהלת נגדו חקירה במשטרה וכי נעשות לו האזנות סתר, אף שכלל לא הייתה חקירה באותו זמן. פישר טען בפני ברס ביכולתו לסייע לו, להראות לו את מסמכי החקירה ולהציג בפניו את נושאי החקירה תמורת כסף. הוא אף הציג בפניו רשימה ובה צוינו בכתב יד כ-15 סעיפים שבהם הוא נחקר לכאורה.

כתימוכין לדבריו, ובניסיון לעורר בו חשש בנוגע לחקירה, פישר אף טען בפני ברס כי מכונית מסוג מאזדה עוקבת אחריו, שכר מכונית שכזו והורה לעוזרת האישית לעקוב אחריו. פישר הסביר לברס כי הוא מכיר את כל הקצינים המשרתים בלהב 433 וכי יש ביכולתו "להוריד אותם", אך לכל "הורדה" כזו יש מחיר – עשרות אלפי דולרים. בעקבות זאת מסר ברס לפישר 77 אלף אירו במזומן. "המאזדות עבדו", אמר פישר למלכה בעת שהעביר לו שקית שהכילה כפי הנראה את חלקו בסכום.

מלבד התשלום לפישר, מכתב האישום עולה כי ברס השיג לו תפקיד של יועץ משפטי בנתיבי ישראל, תפקיד שעליו קיבל תשלום נכבד. כתנאי לשכירת שירותיו המשפטיים התבקש פישר לחתום על תצהיר שלפיו אין לו או למשרדו כל קשר עם איש מחברי הנהלת החברה או הדירקטוריון. פישר חתם על התצהיר.

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully