וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנגדות עזה לנוהלי הבגרויות החדשים: ההורים מאיימים בשביתה

מרכז השלטון המקומי וועדי ההורים פנו למנכ"לית משרד החינוך בדרישה להקפיא את ההנחיות שנועדו לפתור את תופעת ההדלפות, ובמסגרתם התלמידים ייסגרו בכיתה 45 דקות לפני הבחינה. "משרד החינוך מגלגל את האחריות"

צילום: קובי אליהו, עריכה: ניר חן

(מנכ"לית משרד החינוך בריאיון לאולפן וואלה!NEWS: "החמרנו נהלים כדי לא להיכנע בפני עבריינים")

ועדי הורים, מנהלי בתי ספר ורשויות מקומיות דורשים להקפיא את ההנחיות החדשות של משרד החינוך לשיטת חלוקת בחינות הבגרות, הצפויות להיכנס לתוקף ביום שני הקרוב. על פי ההנחיות החדשות, שנקבעו באופן זמני במטרה לפתור את תופעת ההדלפות, מנהלי בתי הספר יורידו את טופס הבחינה המקוון באמצעות סיסמא מאובטחת, ובבתי הספר ידפיסו תוך 45 דקות את הטפסים. בזמן זה, ישבו התלמידים בכיתות תחת השגחה.

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, ויו"ר ועדת חינוך במרכז השלטון המקומי וראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, פנו אמש (חמישי) למנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, בדרישה להקפיא את ההנחיות החדשות עד לבחינת ההשלכות ומציאת החלופות המתאימות. כמו כן, פורום ועדי הורים ישוביים, המונה כ-80 נציגים שוקל להשבית את בחינות הבגרות החל מיום רביעי הקרוב. "ההנחיה החדשה לא רק פוגעת בתלמידים אלא גם אינה מעשית ובלתי-ניתנת ליישום בכל בתי הספר בארץ", נטען במכתבם של אנשי מרכז השלטון המקומי.

עוד בוואלה חדשות:
מנכ"לית משרד החינוך: "החמרנו נהלים כדי לא להיכנע בפני עבריינים"
המנהלים זועמים על נוהלי הבגרויות החדשים: "חפוז ולא מקצועי"
אחרי הדלפת הבגרויות - נהלים חדשים: התלמידים ייסגרו כשעה בכיתות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"משרד החינוך בוחר לגלגל את האחריות, ובאמצעות הנהלים החדשים מעניש את תלמידי ישראל על לא עוול בכפם", טען זינגר. במכתב ששלחו אמש ועדי הורים יישוביים לארגון המורים, למועצת התלמידים ולהתאחדות מנהלי בתי הספר, מוחים ההורים על "התנהלותו החד-צדדית של משרד החינוך בקביעת נהלים חדשים הנוגעים להדלפת מבחני הבגרות". ההורים ביקשו לקיים דיון חירום למטרת "תיאום עמדות בין כל הגורמים שעשויים להינזק מההחלטה השרירותית של משרד החינוך".

בבתי הספר וברשויות טוענים כי ההנחיה החדשה פוגעת בתלמידים ודורשת היערכות לוגיסטית שיש בה כדי פגיעה בהתנהלות הבחינה ובתקינותה. ההחלטה, כך נטען, מנותקת מהשטח ולא עונה על הצרכים המורכבים של ניהול בחינות הבגרות, כמו היערכות לקיום שתי בחינות בגרות באותו היום או האפשרות להעניק לתלמידים הזכאים הארכת זמן כאשר מתקיימות שתי בחינות בגרות ברצף. זאת, לצד הלוגיסטיקה המורכבת של הדפסה ושכפול בחינות בגרות תוך 45 דקות בבתי ספר מרובי תלמידים.

"יותר קל לשמור על מעטפות מאשר על מאות תלמידים"

"מנהלי בתי הספר פשוט זועמים. כאשר פועלים בהיסטריה ולא מתייעצים עם האנשים שמבינים באמת, מגיעים להחלטות אומללות כאלה שלא ניתנות ליישום למרות הרצון הטוב שלנו"

בדיון חירום שהתקיים ביום שלישי במשרד החינוך, בהשתתפות בכירי מערכת החינוך במגזר הערבי וחברי כנסת ערביים, נבחנו חלופות נוספות, החל מהפצת טופסי הבגרויות על ידי שליחים ישירים ועד בחינת בגרות מקוונת. בתום הדיון, הגיעו הצדדים למסקנה כי הנוהל שנקבע הוא פתרון הביניים המיטבי ביותר, ובכל זאת אנשי השטח מתנגדים אליו באופן נחרץ.

מנשה לוי, מנהל תיכון "מעיין שחר" שבמועצה האזורית עמק חפר ויו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר שיגר אתמול מכתב למטה האיסוף המרכזי של משרד החינוך, ובו קרא: "גייסו כוח אדם שישמור על המעטפות! יותר קל לשמור על מעטפות מאשר על מאות תלמידים!". לדבריו, "מנהלי בתי הספר לא יוכלו ליישם את החלטת משרד החינוך. צר לנו על כך. אני קורא למשרד החינוך להקפיא את ההחלטה ולכנס בדחיפות צוות חשיבה יחד עם נציגות מנהלי בתי הספר כדי לנסות ולהתמודד עם הדלפת מבחני הבגרות".

לוי הוסיף כי "מנהלי בתי הספר פשוט זועמים. כאשר פועלים בהיסטריה ולא מתייעצים עם האנשים שמבינים באמת, מגיעים להחלטות אומללות כאלה שלא ניתנות ליישום למרות הרצון הטוב שלנו. אנחנו מבינים את הבעיה, אבל זו לא הדרך". בתוך כך, משרד החינוך כבר נערך עם טפסים חלופיים לאפשרות של הדלפה נוספת בבחינת הבגרות במתמטיקה שתיערך ביום רביעי הקרוב. השקים עם טפסי הבחינות כבר הועברו לסניפי הדואר, בהתאם להנחיות הישנות, לפני שהוכרז הנוהל החדש ביום רביעי.

רותי, מורה למדעים ואם לתלמידת תיכון, טענה: "מה יעשו התלמידים 45 דקות בחדר סגור ללא סמארטפון עם משגיחים שאינם מפעילי תלמידים בהגדרה? ומה על מי שיאחר בכמה דקות?". לדבריה, "בבתי ספר גדולים לא יספיקו לצלם ב-45 דקות כל כך הרבה שאלונים. הבת שלי בתכנית לנוער מוכשר במתמטיקה ותעשה את כל חמש היחידות יחד. האם עכשיו היא תשב בחדר מ-12:15, תיבחן מ-13:00 עד 15:00, לא תורשה לצאת להפסקה של חצי שעה, כי ההפסקה היא בתחום של 45 דקות לפני השאלון הבא - ואז תיבחן שוב משלוש וחצי עד שבע בלי לצאת מהחדר? זה לא הגיוני ולא אנושי".

"תמיד יהיה מי שירוויח מהדלפת המבחנים לתלמידים"

בשיחה עם תלמידים מהמגזר הערבי, הם הודו פה אחד כי כלל הבגרויות המודלפות הגיעו אליהם דרך קבוצות ווטסאפ כיתתיות לפני הבחינה. כעת, הם מייחלים לפתרון קבוע. "אני מקווה שההנחיות החדשות של משרד החינוך יצליחו", אמר פאדי, תלמיד כיתה י"א מכפר קרע. "אני חושב שמהבחינה הזאת, הפתרון העכשווי ללא מחשבה וזה מה שיש למשרד החינוך לתת, כי זה מאוחר מדי לחשוב מה לעשות עכשיו".

פאדי לומד בבית ספר בבאקה אל גרביה. "זה לא בכפר שלי, אני צריך לצאת מהבית שעה וחצי לפני הבגרות לפחות, בגלל שעכשיו חייבים להיות שם 45 דקות לפני הזמן", סיפר. "אם רוצים לשנות דברים, אז בלימוד כולו ובחינוך כולו. אני לא בטוח שזה יפסיק את ההדלפות, אבל לפחות עכשיו תהיה רגיעה".

איברהים, תלמיד כיתה י"א מכפר קאסם, טען כי הפתרון המוצע "גרוע, כי הילדים יכולים לעשות הרבה דברים באינטרנט כדי להשיג את המבחן". לדבריו, "זה הרבה יותר קל לנו, האקרים למיניהם יכולים לפרוץ את הקוד ולהפיץ את המבחן. והפתרון שלהם לכלוא אותנו בכיתות. תמיד תהיה גישה למבחנים, בטח דרך האינטרנט. תמיד יהיה מי שירוויח מזה ויקבל כסף בעבור הדלפת המבחנים לתלמידים".

יותר מ-8,500 תלמידים חתמו עד כה על מכתב למנכ"לית משרד החינוך שפורסם אתמול, בדרישה להסיר את ההוראה הקולקטיבית החדשה במבחני הבגרות. בכוונת התלמידים שיזמו את המכתב להעביר אותו למנכ"לית מיכל כהן לפני בחינת הבגרות הקרובה.

לחתימה על העצומה

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully