וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדירת צוללני חמאס לחוף זיקים: המחדל החמור נחשף

14.5.2015 / 9:00

תחקיר האירוע במהלך "צוק איתן", חושף כי התצפיתניות בשטח לא הבחינו במחבלים במשך יותר מ-20 דקות, גם כאשר השניים הראשונים עלו לחוף. "הם היו יכולים לחדור לעומק השטח". הכתבה המלאה - במגזין סוף השבוע של וואלה! NEWS

בווידאו: תיעוד חיסול חוליית חמאס בזיקים ביולי 2014/צילום: דובר צה"ל, עריכה: גדי וינסטוק

תחקיר שבוצע בחיל הים ובפיקוד דרום על חדירת ארבעת הצוללנים של חמאס לחוף זיקים במהלך מבצע "צוק איתן", מגלה כי במשך יותר מ-20 דקות לא הבחינו התצפיתניות בחדירתם של שני הצוללנים הראשונים. רק לאחר חדירתם לחוף של שני הצוללנים הנותרים, הבינו התצפיתניות כי מדובר ברביעיית מחבלים אשר הסתתרו מאחורי קבוצת שיחים בקרבת שפת הים. עוד עולה מן התחקיר, כי גם לאחר זיהוי המחבלים, היה קושי בהעברת המידע לכוחות צה"ל שהוקפצו לזירה, ובהם טנק שנע על הציר שאותו חצו הצוללנים.

"הזירה הימית בדרום מנוהלת היטב, אך ללא ספק היה צריך לגלות את הצוללנים על ידי האמצעים האלקטרו-אופטיים שפועלים באזור", אמר גורם המעורה בפרטי התחקיר לוואלה!NEWS. הגורם הוסיף כי ממצאי התחקיר מעידים על כך שצמד המחבלים שהתגלו באיחור, היה יכול לחדור לעומק השטח ולהגיע ליישוב קרוב או למוצב חיל הים הסמוך ולבצע פיגוע.

עוד בנושא:
תיעוד: חיסול 5 מחבלים מחמאס שניסו לחדור לזיקים
הסרטונים שהדליף חמאס: הסיוט של צה"ל התגשם
סיכול פיגוע הראווה מהים: כך חוסלו צוללני חמאס
"זוהתה פגיעה, חיסול ודאי": תיעוד התקרית בזיקים

הלוחמים שחיסלו את המחבלים משחזרים: "הם תכננו מסע הרג". שי מכלוף
"היה צריך לגלות את הצוללנים". המחבלים שחדרו מרצועת עזה/שי מכלוף

ב-8 ביולי 2014 בשעה 18:51 זיהו תצפיתניות של צה"ל שני מחבלים בחוף זיקים. השניים עלו אל החוף לאחר שצללו מחופי רצועת עזה עם מערכות נשימה מתקדמות לטווח של 1,400 מטרים. המחבלים חצו את הגבול הימי והצליחו להתחמק מכוחות חיל הים שפטרלו באזור. כאמור, בתחילת האירוע זיהתה תצפיתנית של חיל הים רק שני מחבלים. אולם בסרטון שמתעד את האירוע, כפי שצולם על ידי מערכות התצפית של צה"ל, ומאוחר יותר דלף והגיע לידי חמאס, נראים רק שני מחבלים שיוצאים מהים עם ציוד צלילה ומסתתרים מאחורי השיחים הסמוכים לחוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

לאחר כמה דקות של התארגנות יצא זוג המחבלים ממקום המסתור וצעד מזרחה לעומק השטח, תוך כדי שהוא חוצה ציר פטרול של צה"ל. טנק של צה"ל הוקפץ למקום והגיע ממזרח, והחל לירות לעבר המחבלים. חוליית המחבלים החמושה פתחה באש לעבר הטנק, והשליכה רימוני רסס. במקביל, דחפור צבאי התקדם אל האזור. לפתע, התרומם אחד המחבלים, רץ לעבר הטנק והצמיד לחלקו התחתון מטען חבלה. הכוחות שהוקפצו לאזור זיהו את הדבקת המטען ואחד המפקדים צעק בקשר למפקד הטנק לנוע קדימה כדי להימלט מהפיצוץ. הטנק נע קדימה, אז נשמע הפיצוץ שנראה היטב במצלמות התצפית, כאשר במקביל המשיכו המחבלים לירות לעבר הטנק. המטען התפוצץ - אך אף חייל לא נפגע ולא נגרם לו נזק.

עם הישמע הפיצוץ הצליח מפקד הטנק לזהות את המחבלים, ופתח לעברם באש. למרות זאת, הם הצליחו לברוח מערבה לכיוון הים, ככל הנראה כדי לחזור לשטח הרצועה. אולם תוך זמן קצר הסתער לעברם דחפור במקביל לכלי טיס שפתח לעברם באש והרג את ארבעת המחבלים.

דובר צה"ל: "תרחיש של תקיפה בצלילה מתורגל באופן שוטף"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לא ננהל תחקירים מבצעיים באמצעות כלי התקשורת. אירוע החדירה בזיקים הסתיים בחיסולם של ארבעה מחבלים ובסיכול ניסיונם לתקוף חיילים ואזרחים. האירוע תוחקר באופן מעמיק, מקצועי ומשותף על ידי פיקוד דרום וחיל הים. האירוע סוכל בהצלחה ויחד עם זאת, הופקו לקחים בהיבטים שונים. תרחיש של תקיפה בצלילה מתורגל באופן שוטף על ידי פיקוד הדרום וחיל הים, ומלווה בתהליך הפקת לקחים משותף לאחר כל תרגול".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully