וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפתחה פסגת מדינות המפרץ בארה"ב; "לעצור את שאיפות איראן"

בפסגת נציגי מדינות המפרץ והנשיא ברק אובמה המתקיימת בקמפ דייויד, ינסה האחרון לשכנע את הנוכחים לתמוך בהסכם הגרעין המתגבש עם איראן. אלא שבמדינות המפרץ רוצים שארה"ב תתחייב למנוע את "התפשטותה האימפריאליסטית" של איראן באזור. איראן: "הפסגה- מופע של איראנופוביה:

צילום: רויטרס

מפגש הפסגה בין נציגי מדינות המפרץ לנשיא ברק אובמה, נפתחה הערב (רביעי) בפגישה בין אובמה לנציגי ערב הסעודית - יורש העצר הסעודי, מוחמד בן נאיף, ושר ההגנה הסעודי, מוחמד בן סלמאן - בחדר הסגלגל שבבית הלבן. השניים מייצגים את המדינה במקומו של המלך סלמאן, שהודיע רק לפני יומיים כי לא ינכח בוועידה.

בפגישה אמר אובמה כי הוא עתיד לדון עם מנהיגי ערב הסעודית בדרכים להביא להפסקת אש בתימן, ואף שיבח את המדינה על היותה בת ברית משמעותית בתקיפות שעורכת ארצות הברית נגד "המדינה האיסלאמית" (דאעש). הערב צפוי להמשיך בסעודה חגיגית בבית הלבן, שבה ינכחו נציגי מדינות המפרץ - ערב הסעודית, קטאר, כווית, בחריין, איחוד האמירויות ועומאן. מחר תימשך הפסגה ביום עמוס בקמפ דיוויד, המעון הנשיאותי המפורסם במרילנד.

עוד בוואלה חדשות:
אחרי הדלפת הבגרויות - נהלים חדשים: התלמידים ייסגרו כשעה בכיתות
הממשלה תושבע מחר: מי יהיו מאוכזבי הליכוד?
אחרי כשלושה חודשים ללא מפקד: הקרב על פיקוד הימ"מ מתחמם

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בפגישה עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן נאיף, ושר ההגנה הסעודי, מוחמד בן סלמאן, בפתח פסגת מדינות המפרץ, מאי 2015. רויטרס
אובמה בפגישתו עם יורש העצר ושר החוץ הסעודי, היום/רויטרס

אובמה הזמין את מנהיגי מדינות המפרץ לפגישה לאחר ההגעה להבנות בין שש המעצמות לאיראן בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן. מדינות המפרץ חוששות מעליית כוחה של איראן באזור בעקבות הסרת הסנקציות הצפויה, ודורשות תמיכה צבאית מצד ארצות הברית. אובמה ינסה לשכנע את נציגי המדינות לתמוך בהסכם הגרעין המתגבש.

גורמים בארצות הברית אומרים כי הפסגה תכלול דיון רחב על סוגיות במזרח התיכון ובסופה תהיה הצהרה שתכלול התחייבויות ביטחוניות של שני הצדדים. "שני הצדדים ידונו על המדיניות והגישה שלהם באזור, ועל הדרך שבה אנו יכולים לתאם בין המאמצים הללו, באזור שבו קיימים אינטרסים משותפים", אמר בן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן. "אני בהחלט מצפה שתהיה הצהרה שתצא מהפסגה, אשר משקפת את העמדות המשותפות של ארצות הברית ומדינות המפרץ בנושאים שונים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
סלמאן מלך סעודיה בפגישה עם שר החוץ ג'ון קרי – ריאד, 7 במאי 2015. רויטרס
לא ינכח בפסגה. מלך ערב הסעודית סלמאן בפגישתו על שר החוץ קרי/רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס הלילה בראיון שהעניק לעיתון "א-שרק אל-אווסט" לפסגת מדינות המפרץ ואמר כי הוא צפוי לעדכן את הנוכחים אודות פרטי ההסכם המתגבש עם איראן. "למדינות באזור יש את כל הזכויות שבעולם להיות מודאגות מפעילותה של איראן", אמר והוסיף: "עם זאת, לא צריך להיות ספק לגבי המחויבות של ארצות הברית לביטחון האזור ולביטחון שותפיה. חשוב שנבטיח שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, מה שעלול לערער את היציבות במזרח התיכון".

אובמה אמר שהזמין בכירים ממדינות המפרץ עימם הוא מעונין לחזק את קשרי השותפות, כולל שיתוף פעולה ביטחוני. "האינטרס של כולנו הוא שלום במזרח התיכון". לדבריו, במסגרת חיזוק הקשר הביטחוני, ארצות הברית תפעל יחד עם מדינות המפרץ להגנה במגוון תחומים: הגנה מפני טילים, אבטחה ימית, אבטחת סייבר ושמירה על הגבולות. "לארצות הברית יש כמה אינטרסים מרכזיים, בהם יצירת קשר מסחר תקינים, חופש שיט, פירוק תשתיות טרור ומניעת התפתחות נשק להשמדה המונית. ארצות הברית תשתמש בכל כוחה על מנת להבטיח שאינטרסים אלה מתממשים".

"הסכנה האמיתית היא ההתפשטות של איראן באזור"

עם זאת, כלי תקשורת במדינות ערב פירסמו בימים האחרונים מאמרים שלפיהם ההתערבות של איראן באזור מהווה סכנה גדולה יותר מעסקת גרעין עם איראן. לפי כלי התקשורת, מדינות המפרץ לא יסתפקו בהרחבת שיתוף הפעולה עם ארצות הברית, אלא הם מצפים להחלטה למנוע את שאיפות ההתפשטות של איראן באזור. זאת, על רקע המאבק של קואלציית מדינות ערב בהובלת ערב הסעודית בתימן נגד המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן.

מאמרים שפורסמו בכלי תקשורת בערב הסעודית טענו אתמול כי פצצת הגרעין האיראנית לא מאיימת על האזור כמו "שאיפותיה האימפריאליסטיות" של הרפובליקה האיסלאמית. לפי דיווחים בערב הסעודית, מדינות המפרץ יידרשו התחייבות בכתב מארצות הברית. חלק מהמאמרים טוענים כי יחסי ארצות הברית ומדינות המפרץ נמצאים בשפל, וכי כעת קיימת הזדמנות למנוע את התמוטטות היחסים.

עלי אכבר ולאיתי, בחירות באיראן. AP
"הפסגה היא מופע של איראנופוביה". יועצו של חמינאי, עלי אכבר ולאיתי/AP

עלי אכבר ולאיתי, יועצו של מנהיגה הרוחני של איראן לענייני חוץ, אמר לעיתון "פייננשל טיימס" כי הפסגה היא מופע של "איראנופוביה", אשר לא יהיה לה השפעה על שיחות הגרעין או על היכולת של מדינות ערב לערער את היציבות במדינה. "איננו חושבים כי ארצות הברית מהססת לתמוך בערב הסעודית", אמר ולאיתי בריאיון והוסיף: "עכשיו הסעודים רוצים שארצות הברית תעניק להם תמיכה נוספת"

ולאיתי אף הוסיף כי המשטר בערב הסעודית הוא "משטר שבטי ולא-דמוקרטי". לדבריו, ערב הסעודית תומכת בגורמים קיצוניים במזרח התיכון, כולל בארגון דאעש.

מנהיגי מדינות נוספים לא ינכחו בפסגה

שלשום כאמור הודיעה ריאד כי המלך סלמאן לא יגיע לוועידה בקמפ דיוויד, יומיים בלבד אחרי שהבית הלבן כבר הכריז על הגעתו. ביום חמישי האחרון אירח המלך בארמונו את שר החוץ ג'ון קרי, וההכרזה הסופית על הגעתו לארצות הברית ככל הנראה התגבשה בפגישה. בניסיון נוסף להפיג את המתיחות, הודיע הבית הלבן כי אובמה שוחח בטלפון עם המלך, וכי סלמאן "הביע צער" על כך שלא יגיע לכינוס.

שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, הדגיש אתמול כי ההחלטה להוריד את דרג הייצוג בפסגה לא נועדה להביע זלזול בחשיבותה. "הטענה ולפיה מדובר בהשפלה היא חסרת בסיס לחלוטין", אמר ג'ובייר, שהיה עד לאחרונה השגריר הסעודי בוושינגטון. "למעשה, זה חסר תקדים שיורש העצר והנסיך משתתפים בו זמנית באירוע מחוץ למדינה". ג'ובייר הוסיף כי ביטול הנסיעה אינו נובע ממצב בריאותו של המלך, שטרם יצא לחו"ל מאז ירש את הכתר בחודש ינואר, והוסיף: "מצבו מצוין, תודה לאל".

אך לא רק המלך הסעודי ידיר את רגליו מקמפ דיוויד, אלא גם מלך בחריין, נשיא איחוד האמירויות וסולטאן עומאן ישלחו נציגים בכירים במקומם. על כן, מנהיגי כווית וקטאר יהיו ראשי המדינות היחידים שינכחו בפסגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully