וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני שליש מהיהודים: נתניהו לא פעל נכון כשנכנע לדרישות החרדים

12.5.2015 / 11:30

מסקר "מדד השלום" עולה כי רוב הציבור היהודי בארץ אינו מרוצה מהאופן שבו ניהל ראש הממשלה את המשא ומתן הקואליציוני. עוד עולה כי 55.5% מהנשאלים אינם מרוצים מחלוקת התיקים ו-42% היו מעדיפים ממשלת אחדות

משה (בוגי) יעלון, זאב אלקין, יאיר לפיד, בנימין נתניהו וגדעון סער במליאת הכנסת בדיון על חוק המשילות לייב. יואב דודקביץ'
נתניהו במליאת הכנסת, אתמול/יואב דודקביץ'

רוב הציבור היהודי בארץ אינו שבע רצון מהאופן שבו ניהל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את המשא ומתן הקואליציוני – כך עולה ממדד השלום של אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה לחודש אפריל. על פי הסקר, רק 42% מהנשאלים נתנו לנתניהו ציון בינוני ומעלה, ציון 10-6 בסולם של 10-1, על האופן שבו נשא ונתן עם המפלגות הקטנות. 51% מהנשאלים העניקו לו ציון נמוך מבינוני – 5-1.

עוד עולה מהסקר כי כשני שלישים מהנשאלים בקרב הציבור היהודי (64%) מחזיקים בדעה שנתניהו לא נהג נכון כשנכנע לדרישות החרדים לבטל כמעט את כל ההחלטות שהתקבלו ביחס אליהם בממשלה הקודמת. בדומה, רוב הנשאלים (58%), חושבים שלא היה צריך למנות את ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) לתפקיד סגן שר הבריאות כדי לסייע לו להימנע משבועת אמונים למדינה, חובה אשר חלה על שר אך לא על סגן שר. בציבור הערבי, רוב הנשאלים (42%) ענו שאין להם עמדה בנוגע למינויו של ליצמן.

עוד בוואלה! NEWS:
רעש עז נוסף הכה בנפאל: הרוגים ונזק למבנים
הכוח הולך ונעלם: השנה הקשה של הרב יאשיהו פינטו
לראשונה בעזה: מרכזים דתיים שיעים במימון איראני מלא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נציגי הליכוד ויהדות התורה בדיונים על ההסכם הקואליציוני, בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

סעיף נוסף בסקר מתייחס לחלוקת התיקים הבכירים בממשלה. על פי הסקר, שיעור הלא מרוצים מחלוקת התיקים הבכירים בין מפלגות הקואליציה (55.5%) הוא כפול משיעור המרוצים מהחלוקה (27%). נוסף על כך, 52% מהנשאלים סבורים כי נתניהו נתן הרבה מדי למפלגות הקטנות שאותן רצה לצרף לקואליציה על חשבון מה שהגיע לליכוד, לעומת 30% מהנשאלים שאינם מסכימים שכך הדבר. עם זאת, 42% אינם מסכימים עם ההערכה שנתניהו נתן הרבה למפלגות הקטנות כדי להחליש את מתחריו בין חברי הכנסת של הליכוד, דוגמת גלעד ארדן, שעה שרק כשליש (36%) בדעה שהטענה נכונה. שיעור גבוה במיוחד (22%) טענו שאינם יודעים את התשובה על שאלה זו.

עוד עולה מנתוני הסקר כי כיום, כמו לפני הבחירות, בציבור היהודי עולה שיעור המעדיפים ממשלת אחדות לאומית (42% כיום ו-49% לפני הבחירות) על שיעור החושבים שממשלת ימין מובהקת תעשה את המלאכה טוב יותר (35.3%).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוגע למינויו של יו"ר כולנו, משה כחלון, לתפקיד שר האוצר, כ-65% סבורים שהוא מתאים לתפקיד. עם זאת, עמדת הרוב (63%) היא שהסיכוי שהוא יצליח לעמוד בהבטחתו לשנות באופן משמעותי את שוק הדיור בישראל, הוא נמוך. גם בציבור הערבי רוב הנשאלים סבורים כי כחלון מתאים לתפקיד שר האוצר (63%), אלא שכאן יש דווקא רוב הסבורים כי הוא יצליח לממש את הבטחותיו לשנות את פני שוק הדיור (52%).

יותר מ-70%: מחאת יוצאי אתיופיה מוצדקת

הסקר בדק גם את עמדות הציבור בנוגע למחאת בני העדה האתיופית. הציבור היהודי מחזיק בדעה חד-משמעית בנוגע לטענת המוחים כי יחס השלטונות כלפיהם הוא מפלה ומקפח - יותר מ-70% סבורים שטענה זו מוצדקת. עם זאת, רוב ברור (77%) מסכימים עם אמירתו של ראש הממשלה כי ההתנהגות הסוערת של המפגינים לא הייתה ראויה. בנוגע לשאלה מי אחראי יותר לאלימות שהייתה בהפגנה בכיכר רבין, הדעות חלוקות. כשליש חושבים שהאחריות לכך הייתה מוטלת באופן שווה על המשטרה ועל המפגינים (35%), אחוז דומה מהנשאלים מטיל את רוב האחריות על המפגינים, ורק מיעוט (19%) מטילים את האחריות יותר על כתפי המשטרה.

מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. יותם רונן
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב, בשבוע שעבר/יותם רונן

התפלגות הדעות בציבור הערבי בשאלה הראשונה בנושא זה דומה. 73% מצדדים בטענת המוחים כי יחס השלטונות כלפיהם מפלה ומקפח. אולם, ככל שמדובר בדברי ראש הממשלה, הדעות חלוקות. 40% אינם מסכימים עמו לעומת 44% שחושבים כמו נתניהו כי עוד לפני שניגשים לבדוק את הטענות של המוחים, יש לזכור כי אין לקחת את החוק לידיים. באשר לאחריות לאלימות בהפגנה שהייתה בכיכר רבין, כאן השיעור הגבוה יותר מטיל את האחריות על המשטרה (30%). 29% רואים בשני הצדדים אחראים במידה שווה ורק 14% חושבים כי המוחים אשמים באלימות.

seperator

מדד השלום נערך בחסות תכנית אוונס לגישור ופתרון סכסוכים באוניברסיטת תל אביב ומרכז גוטמן לסקרים של המכון הישראלי לדמוקרטיה. הסקר נערך בטלפון על ידי מכון המחקר "מדגם" בתאריכים 5-4 במאי 2015, בקרב 601 מרואיינים, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם - 4.1% ± ברמת ביטחון של 95%.

לפניות לכתב: sben72@walla.co.il


לצפיה במדדי השלום לאורך השנים

המכון הישראלי לדמוקרטיה בפייסבוק

לאתר תכנית אוונס לגישור ופתרון סכסוכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully