וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוף פיקוד הדרום: "אין תחליף לחמאס כריבון ברצועה". האזינו

12.5.2015 / 3:39

אלוף פיקוד הדרום סמי תורג'מן נפגש עם ראשי רשויות, התייחס למצב ברצועת עזה 8 חודשים אחרי "צוק איתן" ולסבב הבא מול חמאס. על הקריאות להשמדת הארגון אמר: "יש לנו אינטרס שתהיה כתובת ברצועה"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: מתן חדד

"אני לא יודע איך ייראו המערכות הבאות. עבור הישג משמעותי יידרש יותר מחודש וצריך להיערך לזה" - כך אמר אתמול (שני) מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן, בהתייחס למערכה הבאה בין ישראל לחמאס. תורג'מן נפגש עם ראשי רשויות אזוריות בקיבוץ נחל עוז שבעוטף עזה, והתייחס למבצע "צוק איתן" ולמצב ברצועה.

"ברור לנו ש(במבצע הבא) יידרש פינוי של אוכלוסייה", הוסיף. "אבל צריכה להיות תכנית סדורה, כי פינוי גרוע יביא ליותר נזק מתועלת. על זה אנו עובדים עם משרד הביטחון. אני נכנסתי ל'צוק איתן' עם הקונספציה שפינוי אוכלוסייה הוא ניצחון לחמאס, לכן לא מיהרנו להגיע לזה".

בהקשר זה ציין תורג'מן: "כל מערכה כזו היא על כושר העמידה. חמאס עושה הכל כדי להתיש את החברה שלנו, זה חלק מההישגים. הפגיעה בעוטף זה ההישג המשמעותי ביותר. אין צבא שנבחן אלא חברה שנלחמת. כשערוץ 2 יוצא בכתבה של 'נטושים בעוטף' זה נצחון לחמאס. אין לחמאס הצלחה גדולה יותר מכותרת כזו".

עוד בוואלה! NEWS:
"ירינו בכל בית כדי לוודא שהוא ריק": עדויות חדשות מ"צוק איתן"
"כולם היו באטרף, שכונות נמחקו": עדויות לוחמי "צוק איתן"
מח"ט הצנחנים כבר מחכה לחזור למנהרות של חמאס

אלוף פיקוד דרום סמי תורג'מן – 25 ביולי 2014. ניב אהרונסון
אלוף פיקוד הדרום סמי תורג'מן/ניב אהרונסון

על מטרת המבצע, אמר: "מאז ההתנתקות למדינה יש אסטרטגיה של מניעה והרתעה מול רצועת עזה, לא משהו אחר. אי אפשר לנקוט בפעולות בניגוד לאסטרטגיה הזו. מי שלא מבין את היעד לא מבין את הדרך".

תורג'מן התייחס בעקיפין לקריאות להשמיד את חמאס במהלך "צוק איתן" ואחריו, ואמר כי לישראל יש אינטרס בהישארותו בשלטון. "בתוך עזה יש ריבון שהוא חמאס, שיודע לממש את הריבונות באופן גבוה. לחמאס, נכון לעכשיו, אין תחליף כריבון בתוך הרצועה. התחליף הוא צה"ל וכאוס שלטוני. הרשות לא יכולה לשלוט שם. מרבית התושבים ברצועה רואים בחמאס ככתובת היחידה לבעיות שלהם. גם הסיכוי של התקוממות עממית שתקרה לפני ואחרי 'צוק איתן' לא גבוה.

"אנו מעוניינים בכתובת כי בלעדיה יש כאוס. בסוריה יש כתובות חלשות לכן צומחים שם עשבים שוטים מסוכנים, וכך גם בעיראק ובסיני. אם לא תהיה כתובת המציאות הביטחונית תהיה הרבה יותר בעייתית. לכן לנו יש אינטרס שתהיה כתובת ברצועה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"המציאות בעזה לא פשוטה, יש הזדמנות לתקופה ארוכה של שקט"

"יש ארבע אופציות בעזה", המשיך תורג'מן. "האחת היא מלחמה קבועה ובלי תקופות של שקט, ואז אין מנהרות אבל זה מבטיח שבאופן קבוע נחיה במציאות של חרום. אופציה שנייה היא להגיד שמבינים ששקט מנוצל לבניית כח, ואז נהיה בידיעה שאחת לכמה שנים יהיה סבב. אופציה שלישית היא כיבוש הרצועה ואז נהיה אחראים על 1.8 מיליון איש על כל המשתמע מכך. האופציה הרביעית זה פיתרון מדיני, שזה דבר מורכב. צריך לשאול עם מי לעשות אותו ובאיזה תנאים, ולחשוב מה זה עושה לקשר מול הרשות והמצרים.

"צריך לבחור בין האלטרנטיבות. לדעתי יש למצוא תקופות של שקט ככל שניתן עם הידיעה שמדי פעם תהיה מערכה, ואז לא צריכים להיות מופתעים שאחת לכמה שנים זה קורה. אני מקווה שאחרי 'צוק איתן' השקט יהיה ארוך".

פעיל חמאס בעזה, מרץ 2015. רויטרס
"הם חוזרים גם לבניית כוח צבאי" .מחבלי חמאס בעזה, במרץ האחרון/רויטרס

באשר למצב בעזה אחרי "צוק איתן", אמר תורג'מן: "היום יש תקווה ותחילת שיקום, בעיקר בזכות קטאר וכווית, שמאפשרות תהליך שיקום אזרחי. זה רחוק ממה שנדרש. נהרסו 20 אלף בתים כי הם שימשו כתשתית מבצעית, כחמ"לים וכבונקרים. זה נזק אדיר שדורש כשמונה שנים לשקם. הם יצטרכו עוד כספים רבים.

"הם חוזרים גם לבניית כוח צבאי, כמו אחרי כל מלחמה. גם אנחנו עשינו זאת. המצוקה הרב-מימדית שהייתה לפני 'צוק איתן' לא השתנתה ובחלק מהמקומות הועצמה".

"המציאות ברצועה לא פשוטה", סיכם. "ההנהגה של חמאס לא מבינה איזה תוחלת תצמח לה מלחימה נוספת והאוכלוסייה והכוח הצבאי מותשים. כך, אנו רואים הזדמנות לתקופה לא קטנה של שקט, אם נתנהל בחוכמה".

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanir9310@walla.com

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully