וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בעזה: מרכזים דתיים שיעים במימון איראני מלא

12.5.2015 / 9:13

השנה הוקמה תנועה שיעית ברצועה, שרוב תושביה סונים. התנועה מפעילה ארגוני צדקה שיעיים, שמפיצים את הדת בקרב האוכלוסייה. חמאס מסכים לכך ככל הנראה בשל התמיכה הכספית של טהראן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזה של התנועה ברצועת עזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנה האחרונה פועלת לראשונה ברצועת עזה תנועה דתית שיעית. התנועה הוקמה בחסות איראנית מלאה ומכונה "א-סאברין" (מלשון סאבר- סבלנות). התנועה מפעילה שורה של ארגוני צדקה דתיים שיעיים, שנהנים ממימונה של טהראן ומעודדים את הפצת השיעה וההצטרפות אליה. מרבית הפלסטינים הם סונים ועד כה מספר האנשים שהמירו את דתם לשיעה הוא מוגבל, אולם זו תופעה חדשה לחלוטין ברצועה. חמאס מסכים לעת עת לנוכחות התנועה ואף לפעילות של ארגוניה, ככל הנראה בשל הסיוע הכספי הגדול שאיראן מעבירה לו.

לידי וואלה! NEWS הגיעו תמונות המתעדות את פעילות הצדקה של הארגונים השונים. בשלטים שנתלו או הונפו בעזה בולט שמו של האייתוללה רוחאללה חומייני, מנהיג המהפכה האיסלאמית באיראן וכן אזכורה של המפכה שהתרחשה ב-1979. באחת התמונות אף נכתב "מזל טוב לציר איראן- ירושלים". בעבר כבר היו כמה משפחות סוניות מבית לחם בגדה המערבית שהמירו את דתן לשיעה, אך, כאמור זו בהחלט תופעה יוצאת דופן ברצועה.

מנהיג תנועת א-סאברין הוא הישאם סאלם, שייסד את התנועה השנה. לאחרונה הפיצו אנשיו כרוז לכלי התקשורת השונים שבו הוא מגנה את התקיפות של ערב הסעודית בתימן וכן את מצרים והרשות הפלסטינית. הכרוז הציב את חמאס במצב בעייתי אל מול המדינות הערביות הסוניות באזור, מאחר שאותה תנועה, שנמצאת בעזה תחת פיקוחו של חמאס ופועלת בהסכמתו, תמכה מפורשות בחות'ים השיעים.

בשבועיים האחרונים הפכו משרדי ארגוני הצדקה ליעד להתקפות מצד סונים קיצונים, רובם חברי קבוצות המזוהות עם הסלפים. חמאס, לעומת זאת, הפעיל לאחרונה יד קשה נגד הסלפים ועצר עשרות מהם במהלך השבועות האחרונים.
הדגל של תנועת א-סאברין זהה כמעט לזה של חיזבאללה הלבנוני, אולם צבעיו שונים. בין ארגוני הצדקה השיעיים הפועלים ללא התנגדות מצד חמאס – "ג'מעיית אנסאר א-סג'ין", "ג'מעיית בקאיאת א-סאלחה" ו"דאר אל-הודא".

בינתיים, ממשיכה איראן, לפי מקורות פלסטיניים שונים, להזרים כספים לזרוע הצבאית של חמאס עז א-דין אל-קסאם ולג'יהאד האסלאמי. בניגוד למשכורות של פקידי חמאס, שאינן משולמות כסדרן, הארגון מצליח לשלם את משכורות אנשי הזרוע הצבאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully