וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד נדיר: חיזבאללה מוביל את המערכה בהרי הקלמון

11.5.2015 / 17:25

צוות של סוכנות הידיעות אי-פי התלווה לארגון שכבש בימים האחרונים שטחים רבים בגבול סוריה-לבנון. כ-3,000 לוחמים מוצבים באזור, שבו פועלים ג'בהת א-נוסרה ודאעש. "המצב טוב יותר ממושלם"

עריכה: שניר דבוש

מאז השבוע שעבר מתנהלים קרבות עזים בין לוחמי חיזבאללה לארגוני מורדים סורים ברכס הרי קלמון שבגבול סוריה-לבנון, כשבמהלכם נהרגו אף בכירים בארגון. כתבים של סוכנות הידיעות אי-פי התלווו באופן נדיר לכוחות הארגון השיעי, שרשם הישגים באזור כשהצליח להניס לוחמים מג'בהת א-נוסרה ומארגונים נוספים.

ההתקדמות האחרונה בשדה הקרב המדמם בסוריה היא קרן אור עבור משטרו של הנשיא בשאר אסד, שמתמודד עתה עם קואליציה של ארגוני מורדים שקמה בצפון-מערב המדינה וכובשת שטחים רבים מידי המשטר. כמו כן, הישגיו האחרונים של חיזבאללה בקלמון מדגישים את השפעתו ההולכת וגדלה על מלחמת האזרחים בסוריה, שנמצאת כבר בשנתה החמישית ושבמהלכה נהרגו יותר מ-220 אלף בני אדם.

בביקורם באזור, פגשו כתבי אי-פי לוחמי חיזבאללה מרוצים, שהתגאו במטענים שהצליחו לפרק עם מנוסת המורדים וכן במזון הרב שנותר מאחור. הם הבטיחו להמשיך ולהתקדם באזור במטרה להגן על לבנון. עם זאת, בארץ הארזים עדיין חוששים שההצלחות של חיזבאללה בשדה הקרב יגררו עוד יותר את המדינה הקטנה למאבק הסורי ויגדילו את האפשרות להתקפות נגד בתוך שטח לבנון.

לוחמי חיזבאללה באזור הרי הקלמון, גבול סוריה-לבנון, 9 במאי 2015. AP
הלוחמים דיברו מבלי להזדהות. לוחם חיזבאללה בקלמון/AP

הרי קלמון נמצאים בצד הסורי בגבול בין המדינות בסמוך לבירה דמשק ומקשרים את העיר לאזור החוף ולמובלעת העלוואית, שהיא בסיס כוחו של אסד. עם זאת, ארגוני מורדים סונים, בהם ג'בהת א-נוסרה ודאעש, התמקמו באזור בשנים האחרונות. אף על פי שגורמים בחיזבאללה טוענים כי מתקפה כוללת להשבת השליטה באזור טרם החלה, לוחמי הארגון כבשו בימים האחרונים שטחים רבים וגבעות אסטרטגיות. "המצב יותר טוב ממושלם", סיפר בחיוך אחד מלוחמי חיזבאללה, שדיבר בעילום שם כחלק מתנאי שהציב הארגון לעיתונאים שהתלוו אליו.

עוד באותו נושא

כך מסתיר חיזבאללה את מספר ההרוגים שלו בלחימה בסוריה

לכתבה המלאה
לוחמי חיזבאללה באזור הרי הקלמון, גבול סוריה-לבנון, 9 במאי 2015. AP
בארגון טוענים שמתקפה כוללת באזור טרם החלה. לוחם מציב את דגל חיזבאללה בקלמון/AP

ארגוני המורדים השונים השאירו שלל רב עם הימלטותם מהאזור – מצרכים, תרופות וציוד נוסף היו פזורים במחנותיהם. באחת מהעמדות של חיזבאללה באזור, לוחמים הציבו תותח בקוטר 130 מ"מ שכוון לעומקה של סוריה. קופסאות עץ שהיו בסמוך לעמדה עוטרו במילים בפרסית – סימן לתמיכתה של איראן, בעלת בריתם הקרובה של חיזבאללה ושל סוריה.

לדברי מפקד בחיזבאללה שנמצא בביירות, כ-3,000 מלוחמי הארגון מוצבים באזור קלמון, שחצוי בין שליטת ג'בהת א-נוסרה ודאעש. הוא הוסיף כי כוחות הארגון וחיילים סורים מכתרים את האזור מצפון, מדרום, ממזרח וגם בחלקים מהמערב, ומצמצמים את מרחב התמרון של המורדים שנותרו. שטח האזור שבו נערכים העימותים הוא אלף קמ"ר, ו-340 קמ"ר ממנו משתרע בלבנון ונתון לשליטת המורדים. חיזבאללה מתרץ התערבותו במשבר בחשש שלוחמי הג'יהאד העולמי יתקפו את הכפרים השיעיים והנוצריים באזור. "אנחנו מקריבים את דמנו כדי שהאנשים בלבנון יוכלו לחיות בכבוד ובביטחון", הצהיר לאחרונה מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.

לוחמי חיזבאללה באזור הרי הקלמון, גבול סוריה-לבנון, 9 במאי 2015. AP
המורדים הסורים שנמלטו מהאזור השאירו ציוד רב/AP

עם זאת, יש מי שטוען כי הלחימה לא צפויה להשפיע באופן מידי על לבנון, אף על פי שהיא מסייעת להישרדותו של אסד ולתדמית הארגון. "חיזבאללה לא יכול לפעול באזור ללא הבטחה לניצחון, משום שהפסד נוסף לנוכח אלו שאירעו בצפון סוריה ובדרומה יהיה הרסני", כתב מייקל יאנג ב"דיילי סטאר" הלבנוני. כמו כן, הוא הדגיש כי ניצחון הארגון לא מובטח, בשל העובדה כי השטח הגדול וההרי קשה לשליטה ובשל יכולות הלחימה המידרדרות של צבא סוריה בעקבות שנות הלחימה הרבות.

אחרים חוששים כי המתקפה בקלמון תביא למתקפות של לוחמים סונים באזורים שיעיים בלבנון עצמה, כולל בבירה ביירות. גל של פיגועים במעוזי חיזבאללה ב-2013 וב-2014 הותיר עשרות אנשים הרוגים ופצועים, ותושבים ברובע הדחייה בביירות כבר מדווחים על כך שהאבטחה תוגברה באזור.

לוחמי חיזבאללה באזור הרי הקלמון, גבול סוריה-לבנון, 9 במאי 2015. AP
משגר רקטות של חיזבאללה באזור/AP
לוחמי חיזבאללה באזור הרי הקלמון, גבול סוריה-לבנון, 9 במאי 2015. AP
עמדה של חיזבאללה ברכס הרי הקלמון/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully