וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסיון לשמור על התנינים נגמר בבריחתם אל היישובים

11.5.2015 / 7:30

ב-2012 הוכרז הזוחל הטורף כחיה מוגנת, וחל איסור חמור על הריגתו לטובת תיקים וארנקים. חוות התנינים בפצאל שבבקעה מתפקעת מתנינים, ובאזור חוששים שכמו בקיסריה, גם הם יתעוררו מחר לתנין מחוץ לחלון

צילום: שלומי גבאי, דוברות המשטרה עריכה: שניר דבוש

(צפו: התנין שנמלט מחוות "אמת התנינים" באזור קיסריה)

ביום שבת האחרון נתפס בחוף הכרמל תנין שנמלט מחוות "אמת התנינים" שביישוב בית חנניה הסמוך לקיסריה. מנהל החווה יגאל פירסט עוכב לחקירה בחשד לרשלנות, בהתאם לנוהל הקבוע. על פי ההערכות, בחווה הגדולה בארץ, בפצאל שבבקעת הירדן, חיים בתנאים טובים יותר מ-1,000 תנינים מסוג תנין היאור, הנחשב מסוכן ואוכל אדם. החשש הגדול ביותר הוא מפני טעות אנוש שתוביל לבריחה המונית של היצורים המסוכנים.

בספטמבר 2011 הסיוט הזה התממש, כשעשרות תנינים צעירים נמלטו מהחווה ושוטטו להם ימים ארוכים בבקעת הירדן בחיפוש אחר מזון. רק בזכות מבצע מורכב של פקחי רשות הטבע והגנים אותרו כולם והוחזרו לחווה בלא פגע. החווה הוקמה בשנות ה-90 על מנת לספק עורות לייצור תיקים וארנקים, אלא שבשנת 2012 הוכרז התנין כחיה מוגנת וחל איסור חמור על הריגתו. בעקבות כך, אוכלוסיית התנינים במקום רק גדלה, ובכל שנה מוטלות בחווה 600 ביצי תנין חדשות.

עוד בוואלה חדשות:
התנין של יגאל נמצא משוטט בכביש: "הוא לא היה תוקף איש"
צפו: תנין נלכד לאחר שנמצא משוטט ליד קיסריה

חוות התנינים בפצאל שבבקעת הירדן. דויד אלחייני, מערכת וואלה! NEWS
חוות התנינים בפצאל/מערכת וואלה! NEWS, דויד אלחייני
"במשך 30 שנים החווה הזו קיימת לאחר שהממשלה נתנה את כל האישורים הנדרשים ואז בא שר מקבל החלטה בלי לתת פתרון וכך זה נראה"

לחווה היסטוריה לא קצרה של תנינים שברחו או שנגנבו. אחד מהתנינים נגנב על ידי עובד פלסטיני שגידל אותו בכפר עוג'ה הסמוך עד שהפך לתנין בוגר – בגודל של שני מטרים – ואז חוסל. במקרה אחר, שלושה תנינים צעירים אותרו באמבטיה בבית פרטי בבני ברק. בעל הדירה הודה בחקירתו כי הוא וחבריו גנבו אותם מחוות התנינים, לאחר שקפצו מעל הגדר המקיפה את החווה באחד הלילה. כמה שנים קודם לכן, הצליח אחד מהתנינים הגדולים לצאת אל מחוץ לחווה ונמצא כשהוא משתכשך במי בריכת השחייה של מושב יפית, המרוחק כקילומטר מהחווה.

לטענת המועצה האזורית בקעת הירדן, בחווה קיימים ליקויי בטיחות רבים. החל מאבטחה שאינה נמשכת 24 שעות ביממה כמתחייב, דרך הגדר שאינה מקובעת בבטון ומלאה בפרצות, ועד לשער הבודד הקיים בחווה במקום שער כפול כפי שנדרש. לפני כשנתיים הוציאה המועצה צו סגירה למקום, אולם עד היום צו זה לא נאכף.

"אנו נמצאים בבעיה", הסביר ראש המועצה האזורית דוד אלחייני. "אנו אמורים לאכוף את הצו, אבל גם צריכים למצוא בית ל-1,070 תנינים. מדובר בחיה מוגנת, מה אתה עושה איתם? אנו תקועים עם התנינים האלה שהמנהל האזרחי התחייב לפנות אותם ולא מבצע את שהתחייב. היזם בא והציע לפנות אותם לקפריסין בעלות של 2.5 מיליון שקלים ושם זה נתקע".

חוות התנינים בפצאל שבבקעת הירדן. דויד אלחייני, מערכת וואלה! NEWS
"אנו תקועים עם התנינים האלה"/מערכת וואלה! NEWS, דויד אלחייני

מנהל החווה גדי ביתן טען כי "לא קיימים שום ליקויי בטיחות בחווה". לדבריו, "אנו מפוקחים על ידי רשות הטבע והגנים. הכול סגור ומסוגר. אנו ממתינים להחלטת הממשלה, משום שבפועל השר לאיכות הסביבה הקודם גלעד ארדן ביטל את האפשרות לשחיטה של תנינים וסתם את הגולל על העסק הזה. במשך 30 שנים החווה הזו קיימת לאחר שהממשלה נתנה את כל האישורים הנדרשים ואז בא שר מקבל החלטה בלי לתת פתרון וכך זה נראה. זו הייתה החלטה פזיזה בלי לשקול את ההחלטות".

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה: "בפגישה שקיימו נציגי המנהל האזרחי עם מנכ"ל רשות שמורות הטבע והגנים סוכם כי בשבועות הקרובים יחלו ביישום הפתרון לטיפול בחוות התנינים".

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully