וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יונה יהב: להקפיא לאלתר תכנית להקמת חוות מכלי דלק בחיפה

10.5.2015 / 16:10

בדיון בנושא תכנית "קרקעות הצפון" בוועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דרש ראש העיר לפתוח כל תכנית בנייה הנוגעת למפרץ חיפה לשימוע ציבורי. נציג חברת תש"ן: "עיריית חיפה אינה צד בדיון"

צילום: באדיבות "מגמה ירוקה", עריכה: גדי וינסטוק

ראש עיריית חיפה יונה יהב דורש להקפיא את תכנית "קרקעות הצפון", שבמסגרתה אמורה לקום חוות מכלי דלק ממזרח לבתי הזקוק במפרץ חיפה. "צריך לעשות צעד אחורה ולהעריך את כל הנושא מחדש", אמר יהב בדיון שנערך היום (ראשון) בנושא בוועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בירושלים.

במסגרת תכנית "קרקעות הצפון", מתוכננת חוות המכלים להתפרס על שטח של כ-600 דונם, ולמתחם זה יועתקו חוות מכלים מקריית חיים, מקריית טבעון ומנמל חיפה. פעילי סביבה מחיפה והסביבה מתנגדים לתכנית זו, ועשרות מהם הגיעו להפגין מול דיוני הוועדה בעיר.

לקריאה נוספת:
"הנושא הסביבתי הוא לא רק מנת חלקם של קומץ 'משוגעים לדבר'"
נאחז באוויר: לאן הולך מכאן משבר הזיהום בחיפה?
משאיות של עיריית חיפה חסמו מפעלים - ופונו על ידי מנופים

יונה יהב, ראש העיר חיפה חותם על צווי סגירה למפעלים מזהמים, אפריל 2015. צבי רוגר, עיריית חיפה,
יונה יהב חותם על צווי סגירה למפעלים בחיפה, בחודש שעבר/צבי רוגר, עיריית חיפה

יהב הודיע כי עיריית חיפה "איבדה אמון" במוסדות ודורשת לדחות את הדיון ולעסוק מחדש בכל הפיתוחים במפרץ חיפה בראייה כוללת. "אני דורש להקפיא את התכנית לאלתר ולעשות ריסטרט לכל התהליך. אנחנו חיים באי בהירות. אני לא סומך על אף אחד שיפנה את מכלי תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה, חברה ממשלתית האחראית על אתרי אחסון הדלק באזור – א"א)", אמר יהב בדיון. "אעשה צעדים דרסטיים, ולא אוותר עד שהמדינה תציג בפנינו ובפני הציבור תכניות שימשיכו להפחית באופן דרמטי את הזיהום ואת הפליטות, שמשרדי הממשלה יציגו תקציבים של ממש, ולוחות זמנים מהירים והגיוניים".

יהב הוסיף כי בעירייה נחושים לפתוח כל תכנית בנייה הנוגעת למפרץ חיפה לשימוע ציבורי ולבלום כל גידול ביצור דלק וכימיקלים במפרץ. "חיפה היא לא החצר האחורית של ישראל. לא עוד גורמים מזהמים במפרץ", אמר ראש העיר. גם מנכ"לית עיריית נשר דיברה בדיון וטענה: "לא מעדכנים אותנו בשום דבר. לא שיתפו אותנו בכל התהליך מההתחלה".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"משרד הבריאות עומד מאחורי המסמך שהגיש"

נציג תש"ן בדיון התרעם על התערבות ראש עיריית חיפה בהליך. "לא מקובל עלינו שנוספו פה צדדים נוספים לדיון. עיריית חיפה אינה צד בדיון הזה מכיוון שנזכרה ברגע האחרון", אמר הנציג. "משרד הבריאות פרסם נתונים שהכניסו את כל המפרץ לסחרור, חזר בו, ועכשיו אנחנו שומעים שהוא מחזיק בעמדה המקורית".

הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, החתום על המסמך בדבר התחלואה בסרטן בשל זיהום האוויר במפרץ חיפה שנחשף בחודש שעבר ועורר סערה ציבורית, שב על הטענות שעלו במסמך. "אנחנו יודעים מהעולם שיש קשר בין זיהום לתחלואה, ואפילו למקרי סרטן ספציפיים, ומשרד הבריאות עומד מאחורי המסמך שהגיש", אמר פרופ' גרוטו. הוא עוד הוסיף כי יש לשקול את בקשתו של יהב לבחון את תכנית "קרקעות הצפון" בראייה כוללת.

הפגנת פעילי סביבה בירושלים בעת שראש העיר חיפה יונה יהב, מגיש לוועדת המשנה לעררים שליד המועצה הארצית לתכנון ובנייה את התנגדות עיריית חיפה לתכנית קרקעות הצפון. מגמה ירוקה, מערכת וואלה! NEWS
פעילי מגמה ירוקה בהפגנה, היום/מערכת וואלה! NEWS, מגמה ירוקה

מחוץ לישיבה הפגינו בין היתר נציגי ארגון הסביבה "מגמה ירוקה". מנכ"ל הארגון מור גלבוע אמר כי זה הזמן לנקוט התערבות דרמטית במשבר הזיהום והתחלואה במפרץ חיפה. "למאות אלפי תושבי האזור אין זמן לחכות עד שמקבלי ההחלטות במדינה יתעוררו", אמר גלבוע. "כשהממשלה מקצצת בתקציב של חוק אוויר נקי היא גוזרת את דינם של התושבים – לחלות ולמות. כשהמשרד להגנת הסביבה אינו מכריז על אזור חיפה כאזור מוכה זיהום אוויר ואינו פועל יחד עם משרד הבריאות ועם ראש העיר כדי לעצור את התרחבות התעשייה המזהמת במפרץ – הם מבצעים פשע חמור נגד אותם קרוב למיליון אזרחים החיים כבני ערובה של המצב הבלתי-נסבל הזה".

"סכנה בריאותית וסביבתית ממדרגה ראשונה"

גלבוע התייחס לשתי תכניות הממתינות לאישורה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה המאיימות לדבריו להרחיב עוד יותר את התעשייה המזהמת במפרץ: תכנית "קרקעות הצפון" והתכנית להרחבת בתי זיקוק פי שלושה. "התכניות יגיעו לדיונים היום וב-19 במאי, וזוהי חובתם והאחריות המוסרית והאנושית שלהם להתנגד לתכניות האיומות האלה", ציין.

אופיר אלון, תושב חיפה וראש תא "מגמה ירוקה" בעיר, הוסיף כי התכניות הללו, לצד התכנית להקמת נמל דלק חדש, מהוות "סכנה בריאותית וסביבתית ממדרגה ראשונה. אחרי גל הפרסומים, הדוחות והממצאים – זה הרגע לעשות מעשה, ויש לנו כאן הזדמנות לעשות צעד ראשון ומשמעותי ולהביא לפסילתה של תכנית 'קרקעות הצפון'", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully