וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ינסה להדוף לחצים באמצעות "קידום שלום אזורי"

8.5.2015 / 8:00

ראש הממשלה שוקל להשמיע התייחסות פומבית וחיובית כלפי "יוזמת השלום הערבית" משנת 2002. זאת, במטרה לקנות זמן עד לתום כהונת אובמה בעוד שנה וחצי. השאלה היא אם בארה"ב ובבירות אירופה יהיו מוכנים להסתפק בדיבורים

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. אבי אוחיון לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
אובמה ונתניהו בבית הלבן, בשנה שעברה/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתכנן שורה של התייחסויות פומביות חיוביות לאפשרות של קידום שלום אזורי עם מדינות ערב, ושוקל אף לשאת נאום בנושא, שבמסגרתו יתייחס ליוזמת השלום הערבית מ-2002. נתניהו סבור כי התמקדות בנושא זה תאפשר לו להדוף לחץ בינלאומי על ישראל בנושא הפלסטיני, תוך תשלום מחיר פוליטי פנימי נמוך אל מול שותפיו בממשלה.

נתניהו החל כבר אמש (חמישי) את המהלך הזה, כאשר אמר בטקס לציון 70 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית שנערך בבסיס לטרון, כי האינטרסים המשותפים של ישראל ומדינות ערב אל מול איראן, "מייצרים הזדמנויות לקידום בריתות ואולי אפילו לקידום שלום". מדובר בפעם הראשונה שנתניהו מדבר במונחים כאלה מזה חודשים רבים, לאחר שבמערכת הבחירות אימץ קו פומבי תקיף יותר בניסיון לפנות למצביעי הימין.

עוד בוואלה! NEWS:
"פישר אמר: 'תן לרות דוד 20 אלף דולר ונסגור את העניין"
דרעי שוקל מינוי חיצוני: ראש עיריית רחובות ימונה לשר?
ארה"ב החלה לאמן מורדים סורים למלחמה בדאעש

אבו מאזן בפסגת הליגה הערבית בשארם א-שייח, מרץ 2015. רויטרס
מסרב לדרישות נתניהו. אבו מאזן/רויטרס

בשיחות סגורות, נתניהו אומר כי הוא אינו מאמין שניתן בעת הזו להתקדם בערוץ המדיני מול יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. זאת, בשל סירובו של אבו מאזן לדרישת נתניהו להכיר בישראל כמדינה יהודית, כמו גם בשל קשיי הפוליטיקה הפנים-פלסטינית. עם זאת, נתניהו מודע לכך שבחודשים הקרובים יופעלו על ישראל לחצים בינלאומיים כבדים בנושא ההתנחלויות והמדינה הפלסטינית. הוא מקווה כי הפגנת גישה אוהדת מצדו לרעיון של שלום אזורי עם מדינות ערב, יצליח להפיג או לפחות לדחות את הלחץ הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הנשיא הבא יהיה מחויב פחות לסוגיה הפלסטינית

נתניהו סבור, או לפחות מקווה, שתקופת הזמן שבמהלכה עליו להדוף את הלחצים בנושא מוגבלת לטווח של עד שנה וחצי, שכן בנובמבר 2016 תסתיים תקופת כהונתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה - ולא משנה אם אחריו תיבחר הילרי קלינטון הדמוקרטית, או אחד מידידיו במפלגה הרפובליקנית, הנשיא הבא יהיה מחויב פחות לסוגיה הפלסטינית. לכן, היעד המרכזי שלו כרגע הוא למצוא פתרון מדיני שיאפשר לו "לעבור" את הזמן שנותר לאובמה בבית הלבן, עם מינימום נזקים פוליטיים בבית.

קרי מזהיר: הרשות הפלסטינית עומדת בפני קריסה כלכלית. רויטרס
ניסיון לחדש את המשא ומתן נתפס בארה"ב כבזבוז זמן. ג'ון קרי/רויטרס

הדיבור על יוזמה אזורית, שבתסריט האופטימי ביותר של נתניהו עשוי להבשיל לכדי ועידה אזורית בהשתתפות ישראל, לא מעורר חששות גדולים באגף הימני של הליכוד. שני חברי כנסת מאגף זה של המפלגה אמרו השבוע בשיחות עם וואלה! NEWS כי הם מודעים היטב לכוונה זו של נתניהו, ובניגוד לביקורת שהשמיעו תוך כדי המשא ומתן שניהל עם אבו מאזן ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי בשנה שעברה, אינם רואים צורך להקשות עליו בנושא. "כל עוד זה לא מבשיל לכדי דיון מפורט על ויתורים, אין לי בעיה עם זה", תמצת אחד מהם.

השאלה הגדולה היא אם בממשל האמריקני ובבירות החשובות באירופה, יהיו מוכנים להסתפק בדיבורים מצד נתניהו. נאום בר אילן שהוא נשא בשנת 2009, אפשר לו במשך זמן רב לטעון שהוא מחויב לפתרון שתי המדינות, ובמקביל להמשיך בבנייה בהתנחלויות. לא בטוח אם הפעם, כאשר הוא עומד בראש הממשלה הימנית ביותר שהייתה בישראל מזה שני עשורים, התייחסות חיובית ליוזמת השלום הערבית תספיק כדי לרצות את האמריקנים.

בבית הלבן אין אמון בכוונותיו של נתניהו

במקביל להתלבטות של נתניהו כיצד בדיוק להציג את הטיעון החדש שלו בדבר שלום אזורי, קרי שוקל אם לשלוח לישראל את פרנק לוונסטיין, עוזרו הקרוב לשעבר, שהפך לאחראי על הנושא הישראלי-פלסטיני במחלקת המדינה. אדם המקורב לקרי אמר לאחרונה לוואלה! NEWS כי הוא חושב על הנושא הישראלי-פלסטיני "כל יום". הבעיה של קרי היא שבבית הלבן יש חוסר אמון מוחלט בכוונותיו של נתניהו, ולכן כל ניסיון לחדש את ערוץ המשא ומתן נתפס שם כבזבוז זמן.

הממשל האמריקני ביקש מצרפת לא לקדם הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם בנושא הפלסטיני עד לחודש יולי, לאחר שייחתם הסכם הגרעין עם איראן. חלון הזמנים הזה מעניק לנתניהו כחודשיים ללטש את המהלך האזורי המוגבל שלו, ולנסות למכור אותו לגורמים בקהילייה הבינלאומית שבכל זאת מוכנים להקשיב לו, בראש ובראשונה השר קרי.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully