וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בבריטניה: השמרנים בדרך לניצחון גדול

אחרי ספירת כ-90% מהקולות, השמרנים מחזיקים ברוב גדול ויהיו המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט. מנהיג הלייבור מיליבנד: "עברנו לילה קשה". המפלגה הליברלית דמוקרטית התרסקה. עדכונים שוטפים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

9:39: אחרי ספירת כ-90% מקולות הבוחרים, עולה כי השמרנים זוכים ב-279 מושבים לעומת 216 בלבד שקיבלה מפלגת הלייבור. המפלגה הליברלית-דמוקרטית התרסקה וקיבלה רק שמונה מושבים. המפלגה הסקוטית הלאומית רשמה הישג גדול, כשזכתה ב-56 מושבים מתוך 59 המושבים המוקצים לסקוטלנד.

7:57 ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון אמר הבוקר כי הוא מקווה להקים ממשלה כבר בימים הקרובים, אחרי שלדבריו מפלגתו עברה "לילה חזק מאוד". אחרי שזכה במושבו במחוז הבחירה אוקספורדשייר, הבהיר קמרון כי מוקדם מדי לדעת מה תהיה התוצאה הסופית, אולם הוא מקווה כי הוא יוכל להיות המנהיג של כולם.

7:30 מנהיג מפלגת הלייבור אד מיליבנד הודה הבוקר כי מפלגתו חוותה לילה "מאכזב מאוד" לנוכח המדגמים שהראו כי היא בדרך לאבד מושבים לטובת מפלגת השלטון השמרנית.

05:55 סטודנטית בת 20 הפכה למחוקקת הצעירה ביותר מזה מאות שנים בבריטניה, לאחר שהביסה את אחד הפוליטיקאים הבכירים במדינה. מארי בלאק מהמפלגה הסקוטית הלאומית הביסה את דאגלס אלכסנדר בן ה-47 ממפלגת הלייבור בבחירות במחוז פייזלי ורנפרושייר דרום. בלאק היא המחוקקת הצעירה ביותר מאז כריסטופר מונק, שנכנס לפרלמנט ב-1667 בגיל 13.

04:55 גורמים במפלגת הלייבור מודים כי תוצאות המדגם "קשות מאוד". הגורמים שדיברו עם ה"גרדיאן" הבריטי האשימו את המפלגה הסקוטית באפשרות שדיוויד קמרון ימשיך בכהונה נוספת כראש הממשלה. "אם המדגם נכון, המושבים שלקחו הסקוטים יהיו קריטיים", אמרו. "לממשלה הבאה תהיה עבודה רבה באיחוד המדינה".

01:12 לורד פיטר מנדלסון, חבר מפלגת הלייבור ולשעבר שר בממשלות בלייר ובראון, אמר כי "יהיה זה קשה מאוד" עבור אד מיליבנד להישאר בהנהגת המפלגה, אם המדגמים יתבררו כנכונים.

00:55 תוצאות האמת הראשונות פורסמו: מפלגת הלייבור שמרה על אחיזתה במחוז יוטן וסנדרלנד-דרום, עם 55% מקולות הבוחרים. מפלגת העצמאות (UKIP) הגיעה למקום השני בבחירות במחוז, אחד מ-650 מחוזות הבחירה ברחבי בריטניה. המפלגה השמרנית הגיעה למקום השלישי.

00:37 מדגם הבחירות כלל 22 אלף משתתפים, והוא בוצע במשותף עבור שלושת ערוצי הטלוויזיה סקיי ניוז, בי-בי-סי ורשת איי-טי-וי. תוצאותיו עומדות בניגוד מובהק לסקרים המוקדמים, שחזו מרוץ צמוד בין שתי המפלגות. הסקרים גם חזו שהמפלגה השמרנית תאבד מכוחה, אך המדגם חוזה דווקא כי המפלגה תגדל ב-14 מושבים. אם תוצאות האמת יאשרו את נבואת המדגם, תהיה זו הפעם הראשונה מאז 1983 שמפלגת השלטון מגדילה את כוחה בבחירות.

00:31 בכיר המפלגה השמרנית, מייקל גוב, אמר כי מדגם הבחירות מבציע על ניצחון ברור למפלגתו. "אם זה נכון, זה אומר שהשמרנים ניצחו בבחירות - ושהלייבור הפסידו בבירור", אמר גוב לרשת בי-בי-סי.

00:06 מנהיגת המפלגה הלאומית הסקוטית, ניקולה סטרג'ן, קראה להתייחס בזהירות לתוצאות המדגם, המעניק לה כמעט את כל מושבי הפרלמנט הניתנים לבחירה בסקוטלנד.

00:02 לפי כמה פרסומים בבריטניה, מדגם אחר, של מכון "יו-גוב", מצביע על מגמה הפוכה, ועולה ממנו כי השמרנים זוכים ב-284 מושבים, והלייבור זוכים ב-263. עם זאת, מדובר בסקר בלבד, ולא במדגם מקיף.

דיוויד קמרון ורעייתו סמנתה בקלפי בוויטני – 7 במאי 2015. רויטרס
דיוויד קמרון ורעייתו סמנתה בקלפי בוויטני, אתמול בבוקר. מפגינים קיבלו את פניהם/רויטרס

23:00 שעה לפני סגירת הקלפיות, ה"גרדיאן" הבריטי פרסם שלוש תחזיות אפשריות עבור כל מפלגה המתמודדת בבחירות. עבור המפלגה השמרנית, העיתון קובע כי 300 מושבים ומעלה ייחשבו לתוצאה "טובה", ואילו 280 מושבים ומטה תיחשב לתוצאה "מחרידה". עבור מפלגת הלייבור, העיתון קובע כי 290 מושבים ומעלה ייחשבו לתוצאה טובה, ומגדיר 260 מושבים ומטה כתוצאה מחרידה.

22:00 יו"ר הלייבור אד מיליבנד כתב בטוויטר כי "אלה הבחירות הצמודות ביותר בדור האחרון. ודאו שקולכם נשמע". ראש הממשלה קמרון כתב במקביל: "נותרו שעתיים בלבד כדי שתשמיעו את קולכם ותבטיחו עתיד בהיר יותר לבריטניה".

21:40 עלונים שהופצו במזרח לונדון קראו לתושבים המוסלמים של העיר שלא להגיע לקלפיות. על פי צילום שהופץ ברשתות החברתיות, העלונים קראו להימנע מהצבעה למערכת המבוססת על "חוק שנכתב בידי אדם", ומגדיר את ההשתתפות בבחירות כ-"שירכ", מושג המתאר אמונה ביותר מיישות אחת. בתמונה: צילום של אחד העלונים, שתיעד כתב ה"וול סטריט ג'ורנל".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הפרשנים במדינה אינם חוזים שהבחירות יסתיימו בהכרעה ברורה, ומעריכים ששתי המפלגות לא יזכו ברוב מוחלט (326 מושבים ומעלה), שיאפשר להן להקים ממשלה יציבה. הסקרים האחרונים הצביעו על שוויון מוחלט בין שתי המפלגות בקרב נשאלים ברחבי המדינה, ואותתו כי ראש הממשלה הבא יצטרך להקים קואליציה עם שתי מפלגות או יותר, בהן הסיעות הקטנות ביותר.

בשל הקרב הצמוד בין שתי המפלגות הגדולות, מסתמן כי המרוצים בכעשרה מתוך 650 מחוזות הבחירה ברחבי בריטניה, הם שיעמדו במוקד העניין הלילה. בין היתר, מדובר במחוז הבחירה בשפילד, שם ינסה מנהיג הליברל-דמוקרטים, ניק קלג, לאחוז בכסאו; הקרב על כסאו של קלג נחשב לאחד מהמשמעותיים ביותר בבחירות, שכן קמרון זקוק למפלגה הליברל-דמוקרטית כדי להקים ממשלה חדשה, ובפרט לתמיכתו של קלג עצמו.

כלבים מחוץ לקלפי בעיר האל – בריטניה, 7 במאי 2015. רויטרס
כלבים ממתינים מחוץ לקלפי בעיר האל אתמול/רויטרס

מחוז בחירה נוסף שמושך עניין הוא תאנט-דרום, שבו מתמודד מנהיג "מפלגת העצמאות" (UKIP) - נייג'ל פראג', שהוביל קמפיין נגד המהגרים בבריטניה ונגד האיחוד האירופי. המפלגה הפופוליסטית נגסה בכוחם של השמרנים, וזכתה לפופולריות רבה (כ-11% בסקרים הארציים), אך בשל פיזור מצביעיה ברחבי בריטניה, היא לא צפויה לגרוף יותר ממושב אחד בפרלמנט. זו הפעם השביעית שפראג' מנסה להיבחר לפרלמנט, וזכייה - גם במושב בודד - תהווה למצביעיו ניצחון חשוב, גם אם סמלי.

אחד המועמדים המסקרנים ביותר לפרלמנט הוא סטיבן קינוק - בנו של לורד ניל קינוק, שהיה מנהיג מפלגת הלייבור בשנות ה-80 וה-90. קינוק הבן הגיע הבוקר להצביע בקלפי בוויילס עם רעייתו - הלה תורנינג-שמידט, המכהנת כראש ממשלת דנמרק. תורנינג-שמידט נמנעה מלהשתתף באופן פעיל בקמפיין הבחירות של בעלה, שאמר כי רעייתו באה הבוקר לוויילס כדי "להעניק לו תמיכה מורלית".

מנהיגת המפלגה הלאומית הסקוטית ניקולה סטרג'ן מצביעה בקלפי בגלזגו – 7 במאי 2015. GettyImages
מנהיגת המפלגה הלאומית הסקוטית, ניקולה סטרג'ן, אתמול בבוקר בגלזגו/GettyImages
מנהיג מפלגת UKIP נייג'ל פראג' בעיר ברודסטרס – 6 במאי 2015. רויטרס
מנהיג מפלגת UKIP נייג'ל פראג' בעיר ברודסטרס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully