וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב הדלפת השאלון: בוטלו בחינות הבגרות בעברית למגזר הערבי

שתי בחינות שהיו אמורות להתקיים היום בוטלו בהוראת מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. זו ההדלפה השנייה במגזר הערבי בתוך ארבעה חודשים. "עבריינים אלה לא פוגעים רק בתלמידים אלא במערכת החינוך ובחברה כולה"

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"השגתם של ציונים ראוי שתעשה בלמידה מאומצת, מתמדת והגונה"/בן קלמר

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, הודיעה היום (חמישי) על ביטול שני שאלונים בבחינת הבגרות בעברית למגזר הערבי, בעקבות הדלפתן לרשתות החברתיות. הבחינות בשאלונים אלה בהבנה והבעה ובלשון וספרות ברמת שתי יחידות לימוד היו אמורות להתקיים היום בשעה 13:00 ובשעה 16:00, אך משרד החינוך איתר את ההדלפה מבעוד מועד. בעקבות ביטול השאלונים נקבע מועד חלופי, והודעה מסודרת תימסר לבתי הספר. בחינה נוספת בלשון נערכה כסדרה בשעה 11:00.

מנכ"לית המשרד הבהירה כי מדובר במקרה חמור מאוד וכי אין בכוונתה לעבור על כך לסדר היום, בעיקר לנוכח רצף ההדלפות שהתקיימו בבחינות החורף. לדבריה, "השמירה על טוהר הבחינות היא ערך עליון שאמור לשמש נר לרגליה של מערכת החינוך. הפגיעה בערך עליון זה מהווה הפרה בוטה וקשה של העשייה החינוכית. השגתם של ציונים ראוי שתעשה בלמידה מאומצת, מתמדת והגונה".

עוד בוואלה! NEWS:
חג'בי הורשע, פאטל בדיון: "מוכנה להסדר, אבל שיצוין שהטריד"
ליל מעצרים בקן הטרור, ולפתע נפתחת אש. תיעוד מיוחד
וודקה ונרגילות עד הבוקר: ל"ג בעומר של בני הנוער נראה אחרת לגמרי

"הייתה לי הרגשה שזה יקרה, כי זה קורה כל פעם מחדש. בכל מועד בגרות יש לנו חשש מזה, אבל כולנו קיווינו שלא יענישו את כולם רק כי כמה תלמידים פשעו"

לנוכח ההדלפה הנחתה כהן את אגף הבחינות לפנות מידית לאגף החקירות במשטרה כדי לפתוח בחקירה ולמצות את הדין עם האחראים למעשה. "למרבה הצער, קומץ קטן של פורעי חוק פוגע באוכלוסייה גדולה של תלמידים ומורים הוגנים, אשר עמלו לאורך כל השנה כדי להשיג את ציוניהם", מסרה. "עבריינים אלה אינם פוגעים רק בתלמידים אלא במערכת החינוך ובחברה כולה. רק בכוחות משותפים של מורים, תלמידים והורים נוכל להפסיק את התופעה המגונה של פגיעה בטוהר הבחינות ואת הפגיעה בתלמידים".

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) הודיע כי יתקיים דיון דחוף במליאת הכנסת בשבוע הבא על החלטת מנכ"לית משרד החינוך. "מדובר על סיפור שחוזר על עצמו מדי שנה כשאת המחיר משלמים רק התלמידים שפעם אחר פעם מתכוננים לבחינות שמבוטלות", אמר. "התחושה היא שמשרד החינוך מעדיף להעניש את התלמידים במקום לעשות מאמץ למצוא את הפושעים האמיתיים, מדליפי הבחינות. בחינות מבוטלות, תלמידים סובלים אבל האשמים לא נמצאים ולא נענשים. התחושה היא שמשרד החינוך לא עושה ניסיון אמיתי להביא למיגור התופעה".

נור פריג', תלמידת כיתה י"א בכפר קאסם סיפרה: "נכנסנו לכיתה, התיישבנו וחיכינו לבחינות. פתאום האחראי על הבגרויות בא לכיתה ואמר שהבגרות בוטלה, שנלך הביתה. היינו בשוק". לדבריה, "הייתה לי הרגשה שזה יקרה, כי זה קורה כל פעם מחדש. בכל מועד בגרות יש לנו חשש מזה, אבל כולנו קיווינו שלא יענישו את כולם רק כי כמה תלמידים פשעו. אני חושבת שהם לא מבינים את זה. איך קשור אלינו? מה זאת אשמתנו בכלל?".

פריג' הוסיפה כי "היינו מוכנים להתחיל, והתכוננתי מלא לפני. ישבתי עם חברות ולמדנו טקסטים והייתי מוכנה לגמרי. אני לא יודעת מי הדליף ואם הוא ערבי בכלל, אבל זה לא משנה כי הוא פשע והוא צריך להיענש. אבל יש בעיה קבועה עם זה במגזר הערבי אני חושבת שמשרד החינוך צריך לגשת ללב הבעיה ולפתור אותה, ולא כל פעם לחכות שזה יקרה. אנחנו מאד מתוסכלים מזה".

בתוך ארבעה חודשים: שתי הדלפות של בחינות בגרות

ב-15 בינואר הורתה מנכ"לית משרד החינוך לבטל את בחינת הבגרות בספרות למגזר הערבי, לאחר שהתברר שהשאלון הועבר בווטסאפ ודלף לפייסבוק. בעקבות ההחלטה, כ-14 אלף תלמידי כיתות י"א-י"ב לא ניגשו לבחינה. "אני רואה בחומרה רבה את דליפת הבחינה", אמרה כהן בזמנו. "אין בכוונתי לעבור על כך לסדר היום, ואפעל למצות את הדין עם האחראים למעשה".

חודשיים לאחר מכן ערכו חוקרי יחידת הסייבר של אגף החקירות והמודיעין בלהב 433 חיפוש בבתיהם של שלושה משגיחי בחינות בגרות, תושבי סכנין, החשודים בהדלפה, והם עוכבו לחקירה.

לטענת משרד החינוך, בחודשים האחרונים הושקעו משאבים רבים במיגור תופעת ההדלפות. בין הצעדים שהציג משרד החינוף, שונו סניפי הדואר בהן מחולקות בחינות הבגרות, המעטפות מצולמות עד למסירה לבתי הספר והמשרד מפעיל מודיעין במטרה לאתר הדלפות. כמו כן, ניתנה הנחייה למפקחים להתייצב בבתי ספר רגישים והמשרד הורה על הגברת ביקורות הפתע.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד:revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully