וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וודקה ונרגילות עד הבוקר: ל"ג בעומר של בני הנוער נראה אחרת לגמרי

הצעירים מבלים את ערב החג במדורות עם מוזיקת קריוקי, אלכוהול וכלי עישון: "חיים רק פעם אחת, תנו להשתחרר". ההורים מודאגים קצת, אך סומכים על הילדים: "לא מאמין ששותים בגיל הזה"

בני נוער חוגגים ל"ג בעומר 07 מאי 2015. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"אין פה הורים, מה אנחנו ילדים קטנים?"/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

ערב ל"ג בעומר ידוע גם כחגם של הילדים ובני הנוער שמבלים במדורות, מדליקים את המנגל ונשארים ערים עד השעות הקטנות של הלילה. חבורות חבורות מתגודדים סביב המדורה, וניכר כי ככל שעולה הגיל כך גם עולה ההשקעה - מאוהלי אירועים מושכרים וקריוקי ועד למסיבות אלכוהול ענקיות שנעלמות מעיניהם של ההורים.

בשנים האחרונות מתבססת תופעה מדאיגה של צריכת כמויות אלכוהול מופרזות בקרב בני הנוער, בעיקר סביב מדורת ל"ג בעומר. תמונות של נערים בני 13 שיכורים מטלטלים מצד לצד ואלימות גוברת כתוצאה מכך הפכו לעניין שבשגרה. בבתי הספר מנסים לדבר על התופעה, להזהיר, לחנך. הרשויות נערכות לחג בהתאם על ידי שליחת מתנדבי "עיר ללא אלימות" למוקדים מועדי פורענויות, ובשנים האחרונות צמחה תגובה מקומית של הורים שהחליטו לקחת את החגיגות הבעייתיות לידיים: הם הקימו בערים שונות "סיירות הורים" שמשוטטות בין מדורות בעיר ושומרות על הילדים מפני עצמם.

אבל למרות כל זה, הנתונים העולים מהשטח מאשרים שהתופעה רק במגמת התרחבות. על פי סקר של מכון מדגם שכלל יותר מ-500 בני נוער בני 17-12, שפורסם בשנה שעברה על ידי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול ולשכת המדען הראשי, עולה כי בירה הוא המשקה שבני הנוער שותים בתדירות הגבוהה ביותר- כ-34% מהם שותים בירה, ו-11% שותים בירה בתדירות גבוהה יחסית של אחת לחודש. 10% מבני נוער בשכבות גיל אלו העידו כי שתו לפחות פעם אחת עד כדי השתכרות, ו-6% השיבו כי לפחות פעם אחת שתו חמישה משקאות אלכוהוליים בתוך מספר שעות. 25% מקרב בני הנוער הביעו נכונות לשתיית אלכוהול ושימוש בסמים אם יציעו להם. 9% אמרו שיתנסו בוודאות.

בשיטוט בין מדורות הנוער, שפועלות במתכונת של חג המימונה - כל מי שנכנס חייב לקבל שיפוד, עולה חבורתו העליזה של גיא, תלמיד כיתה י"א מנס ציונה. החבורה מונה 11 חברים ובהמשך הלילה הצטרפו אליהם חברים נוספים שאישרו הגעה בקבוצת הווטסאפ שפתחו לכבוד המאורע. "אנחנו מתכננים להישאר פה עד אור הבוקר, עושים על האש, לא ישנים כל הלילה, הבאנו אלכוהול, וודקה ובירות". כשהם נשאלים אם ההורים גם בתמונה הם משיבים במבט מקפיא. "אין פה הורים, מה אנחנו ילדים קטנים? לא שותים בהגזמה, הכול יהיה סבבה", אמרו.

"הכריחו אותי לכתוב שלטים שאלכוהול זה רע"

ירדן ואושר, חברות טובות מנס ציונה ובאר יעקב, באו לחגוג עם החבורה של גיא ומצטרפות לשיחה כשהן כבר שתויות מעט. "יש לנו שתייה, וודקה ונרגילות, מעשנות סיגריות מדי פעם. שמים מוזיקה ואז מתחילה השתייה", מספרת ירדן על מנהגי הערב. "יש נוהל 'נרגילה זונה', לוקחים שכטה ומעבירים את העשן למי שלידך לתוך הפה והיא מעבירה הלאה, בסוף רואים למי יוצא העשן מהפה. באנו לחורשה פה ברחובות כי בנס ציונה כולם 'אשכנזים'".

לדבריה, הפעם הראשונה שהיא שתתה אלכוהול היה בגיל 14. "נכנסנו למועדון של גיל 21 ומעלה, נראיתי יותר גדולה מגילי, נעלתי עקבים ושתיתי מלא וזאת הייתה הפעם הראשונה ששתיתי. הכרתי מישהו והקאתי עליו. מאז אני שותה בשביל הכיף עם החבר'ה. אין מה לעשות, כשאני שותה אני צוחקת יותר ונהנית יותר". אושר חברתה הוסיפה: "המחנכת שלי יודעת שאני מפוקסת בלימודים, אבל עם החבר'ה אני גם נהנית ומשתחררת. היא הכריחה אותי לכתוב היום שלטים שאלכוהול זה רע".

עוד באותו נושא

נסים, קמעות ומשקה קדוש: סוד הקסם של ההילולה במירון

לכתבה המלאה
בני נוער חוגגים ל"ג בעומר 07 מאי 2015. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"בפעם הראשונה ששתיתי בהגזמה, פשוט לא ידעתי איך קוראים לי"/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
"העלו אותי מלא בקיא. ההורים שלי ראו אותי חצי מעולף, לא הייתה ברירה. הם מאד כעסו עליי"

כשהאווירה משתחררת טיפה, הם מרגישים בנוח לשתף גם חוויות שליליות ממסיבות ל"ג בעומר. "בשנה שעברה זה יצא משליטה. הייתה מסיבה שעלתה לנו 60 שקלים עבור הסעות ואלכוהול, הכניסה למסיבה הייתה בחינם. שתינו מלא וודקה, והיו שם המון קטינים בני 15-14. זאת הייתה מסיבת טבע לא מאובטחת והמשטרה באה עם כלבים", סיפר גיא. "זה היה מפחיד, אני לא אשכח את זה בחיים".

גיא וחבריו שמעו על המסיבה באמצעות יחצ"נים שלמדו איתם בשכבה. כיאה למסיבה לא חוקית, המסר הועבר בקודים מוסכמים מראש. "אני אמרתי להורים שאני הולך למסיבה. הם לא שאלו איזו ומה, ואני אמרתי שזה 60 שקלים וזהו. זאת הייתה הפעם הראשונה ששתיתי בהגזמה, פשוט לא ידעתי איך קוראים לי. שני חברים לקחו אותי הביתה, העלו אותי מלא בקיא. ההורים שלי ראו אותי חצי מעולף, לא הייתה ברירה. הם מאד כעסו עליי. עכשיו אני שותה בסדר, לא בהגזמה".

גיא וחבריו מספרים שאל האלכוהול והעישון הם "דורדרו", למרבה האירוניה, על יד מתנדבי "עמיתים לסמים" - פעילות חינוכית בבתי ספר שבמסגרתה מגיעים אנשים שסבלו מהתמכרויות שונות כמו סמים כבדים וקלים, אלכוהול והימורים, להרצות בפני התלמידים. "לפני 'עמיתים לסמים', אלכוהול וסמים קלים לא סיקרנו אותי. לא חשבתי על זה בכלל", אומר גיא. "נכון שהם אמרו שזה רע, אבל הם גם אמרו שאנשים שותים את זה בשביל ליהנות ולתפוס ראש. אחרי הפגישה השנייה איתם כבר שתיתי, פגישה שלישית עישנתי".

אושר מאשרת שגם היא התנסתה באלכוהול רק אחרי המפגשים עם מתנדבי עמיתים לסמים. "המדריך שם אמר שזה משחרר אותך ואני ילדה טובה, אז זה קרץ לי. אמרתי שביום ההולדת שלי אני חייבת. אבל סבלתי מסחרחורות, הרמתי רגליים, זה היה זוועה. מאז אני מקפידה לשתות עם הפסקות של חצי שעה, ואז אני באמת מרגישה משוחררת, מרגישה כיף. אני חיה רק פעם אחת תנו לי לתת לעשות מה שבא לי. להשתחרר".

המורים יודעים - ולא מתערבים

"המורים יודעים שכולם שותים ומעשנים לפעמים עוברים ב'מחששות' ומעירים, אבל לא מתערבים ממש"

לא רחוק מהם פיקד על המנגל רון, תלמיד כיתה י"א בן 16 מנס ציונה, שהגיע עם חברתו דקל בת ה-15, תלמידת כיתה ט'. "אני לא מעשן ולא שותה. זה פשוט לא מושך אותי. גם לא ניסיתי", הוא אומר בגאווה. "לבריאות לחברים שלי, אני שומר עליהם שלא יתפזרו לי. הם יודעים כבר לא להציע לי בכלל, אין סיכוי שאני נגרר. אני רוצה להתגייס ולהישאר בקבע, רוצה שייטת 13. יש לי מיונים לשייטת עוד ארבעה ימים ואני אשאר מפוקס. ראיתי הרבה ילדים בשכבה של דקל מרוסקים מאלכוהול בכל מיני גינות בעיר. גם תלמידי כיתה ז', מנסים ליהנות ורוצים שיהיה להם מעניין. הגדולים אצלנו כבר יודעים לתפוס את עצמם, שותים יותר בהגיון".

דקל חברתו גם היא לא מעשנת או שותה אלכוהול. "אני לא בעד, גם בגלל שרון לא בעד, אז זה משפיע", היא אומרת. "חברות שלי הלכו למדורות ל"ג בעומר עם חברים מהשכבה והם שותים מלא, וודקה בעיקר. הם לא מעיזים לומר לי 'חנונית' כי אני שולטת על המצב. לא בא לי לנסות, אני לא רוצה. המורים יודעים שכולם שותים ומעשנים לפעמים עוברים ב'מחששות' ומעירים, אבל לא מתערבים ממש. בגלל שגם ההורים יודעים על העישונים ועל האלכוהול, אז המורים עוד פחות מתערבים".

לצדם, במדורה קטנה וסולידית עם שולחן ארוך שעליו חטיפים, מים וקולה, יושבים בשקט מופתי עשרה תלמידי כיתה ז'. המדורה כבר דועכת והם נראים מבואסים. כשהם נשאלים למה נפלו פניהם, הם עונים שהמקלט שהביאו על מנת לצפות במשחק כדורגל לא עובד בשל בעיות קליטה. שום סימני אלכוהול לא נראו שם.

בני נוער חוגגים ל"ג בעומר 07 מאי 2015. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"אני אשקר אם אומר שאני לא מודאג קצת מפורענות, אבל צריך להטיל עליהם אחריות"/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

שאול יחיאל, אב לשלושה בנים מרחובות שחגגו אמש במדורות, תרם את הטנדר והנגררת שלו להעמסת קרשים למדורה של בנו האמצעי בן ה-15 וחצי. "אנחנו נותנים אזהרות כמו 'אל תתקרבו לאש', אבל נותנים להם אחריות וסמכות", הוא אומר. בנוגע לסיכויים למצוא אלכוהול במסיבה של בנו הוא עונה: "אני מאמין שלא יהיה להם. לפחות לא בגיל הזה. אבל אני לא אהיה איתם בכלל, אני רק מוביל אותם ונוסע. אני אשקר אם אומר שאני לא מודאג קצת מפורענות, אבל צריך להטיל עליהם אחריות. אולי באיזשהו שלב אתן קפיצה או שאגיד להם את זה, כדי שירתיע אותם קצת".

תלמידי כיתות י"א מרחובות מתקבצים סביב המדורה, מצוידים בבשר שקנה אחד האבות. נועה בת ה-16 נידבה את אביה למשימה. "אבא שלי עשה את הקניות, נתנו לו רשימה. הוא קפץ לפה כמה פעמים: פעם אחת הביא אותי ואת האוכל ופעם שנייה הביא קרשים. אבל הוא לא נשאר, הוא עבר את הגיל. יש לו הורים משלו", היא צוחקת. "יש גם אלכוהול ומי שילם יותר יוכל לשתות, אבל לא יותר מדי כי לכולנו יש מחר מתכונת בתנ"ך. מאחלים חג שמח לכל ישראל ותשמרו על ניקיון. זה לא נכון מה שאומרים עלינו, אנחנו מנקים אחרינו".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully