וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישומים נגד המפגינים יוצאי אתיופיה: "חוששים מאינתיפאדה"

אורית סבהט, ממובילות ההפגנה בכיכר רבין שבעקבותיה הוגשו ארבעה כתבי אישום נגד בני העדה, חוששת כי המאבק יוחרף אם הם לא ישוחררו: "ההפגנה ביום ראשון תהיה רק קצה הקרחון"

צילום: יותם רונן, מאצ'י הוף, דוד קורן; עריכה: שניר דבוש, גדי וינסטוק

(צפו במהומות בתל אביב ביום ראשון)

לבית משפט השלום בתל אביב הוגשו היום (רביעי) ארבעה כתבי אישום נגד מפגינים שהתפרעו בהפגנת יוצאי אתיופיה ביום ראשון, בגין תקיפה או ניסיון תקיפה של שוטרים בכיכר רבין. לפי כתב האישום, לאחר התקהלות לא חוקית בצומת הרחובות בגין וקפלן בעיר, וחסימת התנועה בנתיבי איילון במשך שלוש שעות, התפרעו המתקהלים והשליכו לעבר השוטרים תבלינים חריפים, הפכו ניידת והציתו פחי אשפה. מעצרו של אחד מהם הוארך ביום אחד, השני שוחרר למעצר בית מלא ובפיקוח עד ה-21 במאי ושני הנאשמים הנוספים שוחררו בתנאים תוך הרחקה מהפגנות או התקהלויות הקשורות במחאת יוצאי העדה האתיופית. דיון בעניינם של שני הנאשמים האחרונים ייקבע בהמשך.

אורית סבהט, תושבת הצפון וממובילות ההפגנות שנערכו בירושלים בשבוע שעבר ובתל אביב ביום ראשון, סיפרה כי קיים החשש שאם לא ישוחררו העצורים, יתפרץ הזעם בקהילה האתיופית. "הקולות שאנחנו שומעים כל הזמן מבני הקהילה הם שאם לא ישוחררו כולם, יהיה ברדק של ממש. חייבים לעשות עם זה משהו", אמרה. "הרבה ישראלים ממוצא אתיופי מתכוננים להפגנות בכל הערים ובכל הרשויות, ואם לא ישוחררו כל העצורים אשר נמצאים כעת בהליכים משפטיים, תהיה הפגנה גדולה וסוערת בהרבה ממה שהיה ביום חמישי. תהיה פה אינתיפאדה. ההפגנה של יום ראשון תהיה רק קצה הקרחון אם לא ישוחררו העצורים".

לקריאה נוספת:
"ציירו אותנו כאלימים": מאות סטודנטים מוחים למען יוצאי אתיופיה
מרצה לתלמידתה האתיופית: "אתם מנסים להשתלט על המדינה"
אפילו הח"כ האתיופי הראשון לא השתלב כאן - והוא לא חוסך בביקורת

מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. דרור עינב
"אנחנו מתלוננים על אלימות משטרתית, והמשטרה מחריפה את הבעיה". ההפגנה ביום ראשון/דרור עינב

סבהט הוסיפה כי התנהלות המשטרה ביחס לעצורים מייצגת את ההתנהגות שבגינה הפגינו בני העדה ביום ראשון. "לא ייתכן שאנחנו באים ונלחמים ומפגינים נגד אלימות משטרתית, ובמקום זה המשטרה מחריפה את הבעיה שעליה אנחנו מפגינים ומעלה את אחוז העצורים בקרב הישראלים בני העדה האתיופית ופותחת להם תיקים. זה נשמע הגיוני?" תהתה.

אחד מארבעת העצורים, תושב בת ים בן 36, נאשם בתקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות ובהתפרעות לאחר שהיכה באגרוף שוטר בגבו ונעץ אצבעותיו בעיניו של שוטר אחר, במהלך התנגדות למעצר. תושב מעלה אדומים, בן 21, שיידה אבנים לעבר השוטרים, דחף וקילל שוטר שניסה לעצור אותו, והוא נאשם בניסיון תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו והתנגדות למעצר. שני הנאשמים הנוספים, בן 24 מחדרה ותושב לוד בן 22, מואשמים בניסיון תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות ובהתפרעות, לאחר שיידו אבנים לעבר השוטרים בכיכר.

מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. דרור עינב
"חבל שהמשטרה מציגה אותנו כאלימים, זו לא הדרך שלנו". ההפגנה ביום ראשון/דרור עינב
"עד שהעצורים לא ישוחררו, זה לא יסתיים. זה רק יתסיס את האווירה. כתבי אישום רק מעלים את האחוזים של ישראלים ממוצא אתיופי בכלא. חבל שהמשטרה מציגה אותנו בתקשורת כאלימים, זו ממש לא הדרך שלנו"

לדברי סבהט, הארבעה אינם אלא קורבנות לחיפוש אשמים על ידי המשטרה. "הם אנשים שהגיעו להפגין, הם לא עשו רע. זה שהשוטרים התנפלו עליהם וחיפשו אשמים זה משהו אחד, הם חיפשו על מי להתלבש. בשום הפגנה או במחאה לא זרקו רימוני הלם והשתמשו בכוח משטרתי כמו בהפגנה הזאת, זה היה פשוט אינתיפאדה משטרתית איך שהם התייחסו אלינו", אמרה.

"עד שהעצורים לא ישוחררו, זה לא יסתיים. זה רק יתסיס את האווירה. הגשת כתבי אישום זה רק מעלה את האחוזים של ישראלים ממוצא אתיופי בכלא. חבל שהמשטרה מציגה אותנו בתקשורת כאלימים, זאת ממש לא הדרך שלנו. אנחנו קוראים לכל האחראים לשחרר את עצורים, ולאחר שישחררו אותם אנו רוצים אוזן קשבת לדרישות ולמטרות שבגללן יצאנו לדרך הזאת, להפסיק את האלימות המשטרתית. והצדק יצא לאור".

דויד מליסה, ממובילי ההפגנה, הוסיף: "בהפגנה עצמה היו הרבה תקריות אלימות מצד המשטרה. אף אחד לא צילם, אף אחד לא תיעד את זה, גם השופט אתמול (ירון גת, ד"י) ביקר את המשטרה על כך שהאירועים לא תועדו. הייתה הרבה אלימות משטרתית בסמטאות של תל אביב, אני ראיתי בעיניים שלי ששוטר הרביץ למפגין עם השוט של הסוס. אם אותם עצורים לא ישוחררו תהיה עוד מחאה, ולא נוכל להשתלט עליה. אנחנו לא רוצים לצאת למחאה, אבל אם לא יגיע פתרון זה מה שיקרה".

בתוך כך, במליאת הכנסת נערך היום דיון בנושא המחאה ובמהלכו תקף חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) את התנהלות המדינה בנושא. "אנו חברה שגומרת מהר ורצה לספר לחברה. הרגשנו כל כך טוב שהצלנו אותם במבצע שלמה ובמבצע כנפי נשרים, שעכשיו אנו יכולים לזרוק אותם לעזאזל. שיגורו בגטאות שלהם ובמרכזי קליטה שלהם", אמר.

לדבריו, "המשטרה היא בסופו של דבר המראה של החברה הישראלית. הבעיה היא בעיה של אפליה מובנת ומרכזית. זו מדינה שמאוד טובה בפרומו ופחות טובה בלסגור את כל החורים". הוא הוסיף: "זה תפיסת עולם של התרבות הישראלית שתמיד מחפשת את החלש כדי לנצל ולדרוך עליו. זו מדינה שמקדשת את ההון, השגיות ודורסנות ותחרות. ואף אחד לא אומר 'בוא נעצור רגע ונלך יותר לאט כדי שהם יוכלו להשתלב'".

טיבי: "מפריעה לכם המראה שאנחנו שמים מול פרצופכם המכוער"

חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) קרא למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, להתנצל באופן פומבי. "אני קורא למפכ"ל לא להסתפק בגינוי כזה או אחר של שוטרים, אלא להתנצל באופן רשמי כלפי העדה האתיופית. לא לחינם אמרתי כבר שהמשטרה מבולבלת", אמר. חבר הכנסת יצחק וקנין (ש"ס) נשא גם הוא דברים ואמר: "אם מכים חייל, איפה ההתייחסות לאזרחים? רבותיי, יש לנו בעיה רצינית, גם על ההתנהלות של המשטרה וגם עלינו, כחברה. אנו חברה מאוד מאוד מופקרת ביחס של אדם לחברו. אנו רואים מה קורה ברחובות, בפשע, ואנו מקלים ראש בכל מה שקשור לאלימות בחברה הישראלית. זה צריך להתחיל מגני הילדים ובתי הספר".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) קשר בין מחאת האתיופים נגד האלימות המשטרתית לבין גישת המשטרה לערבים, והופרע כמה פעמים על ידי חברי הכנסת מוטי יוגב ושרון גל (ישראל ביתנו). "אתמול התבשרנו שהמחלקה לחקירות שוטרים סגרה את התיק למרות שיש צילום שמראה את הירי בגבו", אמר בהתייחסו לסגירת התיק נגד שוטר היס"מ שירה למוות בחיר חמדאן בכפר כנא בחודש נובמבר. "זה וידוא הריגה. אנו נחשפים לאלימות משטרתית כל יום נגד מיעוטים. כולכם גיליתם אמפתיה לחייל בגלל שהוא חלש, חייל ויהודי. אתם רוצים ערבים נחמדים, כנועים, שאומרים לכם תודה. שלא כואבים שאתם מכים אותם, שלא זועקים, וגם להם אתם לא נותנים כלום - כי גזענות זו גזענות. אפליה היא אפליה. מפריעה לכם המראה שאנו שמים מול הפרצוף המכוער שלכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully