וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ציירו אותנו כאלימים": מאות סטודנטים מוחים למען יוצאי אתיופיה

סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב ומהאוניברסיטה העברית יזמו מפגני תמיכה בעדה האתיופית והפגינו נגד הגזענות. "רוצים גם לאוניברסיטה, לא רק לצבא", צעקו. פנינה תמנו שטה: "אף אחד כבר לא יכול להתעלם מאתנו"

צילום: אבי כהן, גדעון צנטנר; עריכה: קשת סידי

מאות סטודנטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומאוניברסיטת תל אביב מקיימים בשעה זו (רביעי) מפגן תמיכה בעדה האתיופית בישראל, ימים ספורים לאחר ההפגנה הסוערת במרכז תל אביב. בקמפוס הר הצופים בירושלים התכנסו כ-200 סטודנטים לבושי שחורים, ומספר דומה של סטודנטים התכנסו ברחבת הכניסה הראשית לאוניברסיטת תל אביב והניפו שלטים: "רוצים גם לאוניברסיטה, לא רק לצבא", "שלושים שנות דיכוי והסללה נגמרות עכשיו" ו"מח"ש, תפתחו להם תיקים". במקום הפגינו גם סטודנטים ערבים, אשר הביעו הזדהות עם המאבק.

מוריה זלקה, סטודנטית לימודי אפריקה ומגדר באוניברסיטת תל אביב וממארגנות ההפגנה, סיפרה: "זה היה אירוע מכונן של סטודנטים יוצאי אתיופיה ולא של שום ארגון אחר. אנחנו נקים תא של יוצאי אתיופיה באוניברסיטת שיפעל לשינוי המציאות. הזעקה מגיעה מסיבה שאחוז הסטודנטים בארץ של יוצאי אתיופיה הוא לא גבוה".

"אנחנו רוצים להרחיב את השיח מעבר לשיח על האלימות המשטרתית", הוסיפה זלקה. "האפליה והדיכוי הם רחב בתודעה הממסדתית והחברתית, והם באה לידי ביטוי באלימות של המשטרה אבל אנחנו נאבקים בגזענות השקופה והלא-נראית. יש עדיין חבר'ה עצורים בהפגנה האחרונה, והם אלו שעשו את העבודה הקשה, ורוצים להפגין עבור העצורים שנשארים שם".

ערביות במפגן למען העדה האתיופית באוניברסיטת תל אביב, מאי 2015. עמית מאיר, מערכת וואלה! NEWS
"ערבי יודע טוב מה זו אלימות משטרתית". אוניברסיטת תל אביב/מערכת וואלה! NEWS, עמית מאיר

"אני יודעת שזו הייתה נראית הפגנה אלימה, היו כאלה שניסו לצייר אותנו כקהילה אלימה", אמרה חברת הכנסת לשעבר, פנינה תמנו שטה, שהגיעה למחאה באוניברסיטת תל אביב. "אבל אלפים יצאו ממקום כואב נגד האלימות. בשנתיים שהייתי בקרב מקבלי ההחלטות היה נדמה שאני נאבקת במדבר לבד. כשדיברתי על הזעקה של הילדים שלנו, לא היה מי שיקשיב".

היא הוסיפה כי התחושה היא שנחרץ דינם של בני העדה האתיופית מאז שהגיעו לארץ. " מגיל אפס לוקחים את הילדים ושמים אותם בדיוק במקומות שנגזר דינם", אמר. "מהיום שעלינו לארץ אנחנו סובלים. אמרו שאנחנו לא יהודים, זרקו לנו את הדם. החיילים מתגייסים למסלולים אחרים. אנחנו מדברים על זכויות עודפות? לא. אנחנו דור שרוצה שוויון זכויות. אף אחד כבר לא יכול להתעלם מאתנו - כל הציבור השפוי ולא רק יוצאי אתיופיה שמאמין בשוויון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מפגן תמיכה במאבק יוצאי אתיופיה,אונ' ת"א, מאי 2015. ניב אהרונסון
אוניברסיטת תל אביב/ניב אהרונסון

"אנחנו רוצים להיות חלק מהחברה הזאת", אמרה מהרטה ברוך, סגנית ראש עיריית תל אביב, שהגיעה למפגן התמיכה באוניברסיטת תל אביב. "מה המפגינים אמרו? הם לא התלוננו על המצב הכלכלית, הם רוצים להיות חלק. להיות שווים", הוסיפה. "אנחנו לוקחות אחריות, נאמין ביכולת שלנו להביא שינוי לעצמנו".

מפגן תמיכה במאבק יוצאי אתיופיה,אונ' ת"א, מאי 2015. ניב אהרונסון
זה לא רק של יוצאי אתיופיה. זה של כל קבוצת מיעוט בחברה הישראלית"/ניב אהרונסון

קסה גטו, ממארגנות המחאה, נשאה גם היא דברים והבהירה כי המחאה הזו היא אינה נחלת בני העדה האתיופית בלבד. "זה לא רק של יוצאי אתיופיה. זה של כל קבוצת מיעוט בחברה הישראלית", אמרה. "זה רגע מכונן, זה לא הולך להיות קל. זה מרגש. זה כואב. אני רואה פה משהו משותף שכואב לכולם".

באוניברסיטה העברית כמה מנציגי המחאה נשאו דברים בתחילת המפגן, אשר נכחו בו נציגים מתאים רבים באוניברסיטה. למקום הגיע גם אבי יילו, מנציגי המחאה הארצית, על מנת לשאת דברים. לדברי הסטודנטים מתוכננים אירועים נוספים בקמפוס ומחוצה לו בימים הקרובים.

עמית מאיר השתתף בהכנת הידיעה.

מפגן תמיכה במאבק יוצאי אתיופיה,אונ' ת"א, מאי 2015. ניב אהרונסון
"נאמין ביכולת שלנו להביא שינוי לעצמנו"/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully