וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליקויים בשב"ס: חובש אחד מטפל ב-1,330 עצירים

5.5.2015 / 16:00

דוח המבקר מצביע על ליקויים במערך הרפואי של שרות בתי הסוהר. קיים מחסור בכוח האדם הרפואי ומספר האסירים החולים הוכפל בתוך חמש שנים. תשתיות רפואיות בשני בתי כלא זקוקות לשיפוץ יסודי

מערכת וואלה!

מחסור ברופאים, מתקנים שצריכים לעבור שיפוץ ואינם מתאימים לחולים כרוניים והיעדר רישום של המערך הפסיכיאטרי בבתי הסוהר – אלו הם חלק שנחשפים היום (שלישי) בדוח מבקר המדינה, שבחן את המערך הרפואי בשירות בתי הסוהר (שב"ס).

הדוח העלה ליקויים בשלושה תחומים עיקריים: היערכות שב"ס מבחינת כוח האדם הרפואי שפועל במסגרתו; ליקויים בתחום התשתיות הפיזיות של המרפאות, אגפי האשפוז ואגפי הכליאה המיועדים לחולים הכרוניים; וסדרי עבודתם של אנשי המערך הפסיכיאטרי ומערך הרוקחות. המבקר מציין כי הליקויים בתחומים הללו נובעים מבעיות יסוד של המערכת הרפואית בשב"ס ויש לפעול לתיקונם בהקדם.

לפי הדוח, ישנו מחסור בכוח האדם הרפואי בכלל בתי הכליאה בארץ. אלא שבחלק מן המתקנים מדובר במקרי קיצון. כך, למשל, נמצא כי בבית המעצר בירושלים מטפל חובש אחד ב-1,330 עצורים בממוצע שנתי – פי יותר משלושה מהממוצע בהשוואה לבית המעצר ניצן. עוד נמצא כי קצין החובשים הארצי לא השתמש בדוחות שהגישו לו האחראיים על המרפאות במהלך השנים, על אף שאלו יכלו לשמש מסמכי מעקב אחר הפעילות השוטפת של המרפאות ולניתוח יעילות ההקצאה של כוח האדם. כמו כן, קבע הדוח, חובה על השב"ס לאייש תפקידים שונים, בהם רופא מחוז צפון, ראש ענף רפואת שיניים ומנהל מרפאה ראשית.

כלא מעשיהו. מרץ 2014. ניב אהרונסון
התנאים במקום אינם מתאימים לשהייה ממושכת של קשישים וחולים. כלא מעשיהו/ניב אהרונסון

באשר לתשתיות הפיזיות, מצא המבקר כי במהלך אוגוסט 2014, ארבעה חודשים לאחר המועד שבו היו אמורים להתחיל השיפוצים בכלא מעשיהו, ביקרו נציגי המבקר במתקן ומצאו כי הוא זקוק לשיפוץ יסודי. לפי הביקורת במקום, התנאים הפיזיים אינם מתאימים לשהייה ממושכת של קשישים וחולים כרוניים.

גם בבית הסוהר צלמון שבגליל נמצאו ליקויים. לפי הדוח, במצב הנוכחי התשתית הפיזית והיקף כוח האדם במתקן כליאה זה אינו מספיק, והדבר אף עלולה להוביל לפגיעה באסירים ובצוות. "על השב"ס להכין בהקדם תכנית מקיפה שתכלול תחזית של הגידול הצפוי במספר האסירים", נכתב.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בניגוד לפקודות: אסירים לא רואים רופא בתוך 48 שעות

בין השנים 2013-2008 זינק מספר האסירים שחולים במחלות כרונית ב-90%. כמו כן, בעשור האחרון חל גידול של 170% במספר האסירים בני ה-55 ויותר. זאת, בעוד ששיעור הגידול במספר הכלואים עד גיל 55 הוא 66% בלבד. בדוח צוין כי מגמה זו דומה למצב הקיים ברוב העולם המערבי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נמצא בדוח כי זה שבע שנים, משנת 2008, לא האריך שב"ס את ההסכם למרפאות חוץ עם המרכז הרפואי אסף הרופא, ולא חתם על הסכם חדש המסדיר ומרחיב את ההתקשרות ביניהם. לפי הנתונים, שב"ס לא קיים הליך תקין ושוויוני למתן שירותים אלו. "משרד המבקר מעיר כי היעדר הליך פומבי ותחרותי פוגע במועמדים פוטנציאליים אחרים, שאף הם זכאים ליהנות מהזדמנות לספק לשב"ס שירות תמורת תשלום", נקבע.

כמו כן, נכתב בדוח, שב"ס לא מיישם במלואו את פקודת הנציבות, שלפיה על רופא לבדוק עצירים עד 48 שעות מרגע קליטתם. באשר לטיפול הפסיכיאטרי, נמצא כי אין מספיק נתונים על מספר מטופלים, וזאת חרף העובדה כי הכלואים הם האוכלוסייה הרגישה ביותר מבחינה פסיכיאטרית ומועדת לפגיעה עצמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully