וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפתחות נמצאים בידיים של בנט: כל תרחישי הקואליציה

5.5.2015 / 13:17

אחרי הודעת ליברמן, גובר הלחץ על הבית היהודי - אבל גם הכוח שבידיהם. קיים עדיין סיכוי שבנט הזועם ילך בדרכו של שר החוץ, וריבלין ייאלץ לבחור בין הרצוג לח"כ מהליכוד. ומה הסיכוי לאחדות? דיווח מאולפן וואלה! NEWS

מערכת וואלה!

לראש הממשלה, בנימין נתניהו, נותרו עוד כ-36 שעות עד המועד האחרון להרכבת הממשלה, וזה לא הולך להיות פשוט. אחרי הודעתו של אביגדור ליברמן מאתמול, שלפיה לא יצטרף לקואליציה המתגבשת, נותרה בפניו אופציה עיקרית אחת: לצרף את נפתלי בנט לקואליציה צרה של 61 חברי כנסת, אך גם האופציה הזו, שסיכוייה להתקיים גבוהים יחסית, אינה נמצאת בכיסו של נתניהו.

בבית היהודי זעמו אתמול על מסירת בתי הדין הרבניים לסמכות משרד הדתות, והעברת שניהם לאחריות ש"ס ללא תיאום עמם. נציגי הבית היהודי והליכוד ניהלו אמש במסדרון הכנסת שיחות בטונים גבוהים עד השעות הקטנות של הלילה. "ביקשנו מכם שלא לעשות את זה ללא תיאום, אתם לא מבינים מה זה בשביל הציבור שלנו", הבהירה חברת הכנסת איילת שקד מהבית היהודי לנציגי הליכוד.

לקריאה נוספת בנושא
טונים גבוהים וכינוס דחוף: זעם בבית היהודי על החזרת הדתות לש"ס
הרצוג תוקף את יחימוביץ': "היא טועה ומספקת תחמושת לנתניהו"
בכיר בליכוד: ליברמן מטיף מוסר? אופורטוניסט שתכנן פוטש נגדנו

נפתלי בנט במשכן הכנסת, מאי 2015. טלי מאייר
יקשיח את עמדותיו. יו"ר הבית היהודי בנט במשכן הכנסת, אתמול/טלי מאייר

כעת, הסמיכה הסיעה את בנט להקשיח את עמדותיו, ולנהל לבדו את המשא ומתן הקואליציוני מול נתניהו, ללא צוות. ההסמכה שקיבל בנט מהסיעה שמה בידיו את ההחלטה אם להצטרף לממשלה או ללכת לאופוזיציה. על פי הערכות בבית היהודי, בנט ידרוש, בנוסף על כל התיקים שכבר הובטחו למפלגה, גם את תיק המשפטים. בין נתניהו ובנט שוררת מתיחות ארוכת שנים, שהתפרצה שוב בשבועות האחרונים, כאשר בנט הבהיר בשיחות סגורות שהוא מרגיש שנתניהו "מורח" את המשא ומתן מולו, ולא נוהג בו בכבוד. למרות הכול, ההערכה, כאמור, היא כי השניים יצליחו בסופו של דבר להגיע להסכמות, אם כי נתניהו ייאלץ לעשות כמה צעדים משמעותיים לכיוון הבית היהודי - דבר שיעורר זעם במפלגתו וישאיר אותו ביום שלמחרת עם קואליציה בת 61 חברי כנסת, שבה כל ח"כ שנעדר מהמליאה בגלל מחלה עלול לגרום להצעות חוק של הקואליציה ליפול במליאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בליכוד מודעים לכך, וכבר אותתו כי ירצו להרחיב בהמשך את הממשלה. אמש, במעמד החתימה עם ש"ס, נשאל נתניהו על ידי וואלה! NEWS אם הוא מצטרף לקריאה של דרעי לצרף את יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג ולכונן ממשלת אחדות, והשיב: "61 זה טוב, 61 פלוס זה טוב עוד יותר". בבית היהודי, מן הסתם, לא מתלהבים מהאפשרות הזו, שאף מופיעה מפורשות בהסכמים הקואליציוניים עם כולנו ועם יהדות התורה. אתמול אמר ליברמן כי בין הנימוקים שלא להצטרף לממשלת נתניהו יש את אותו סעיף שקובע כי ממשלת אחדות תגרור חלוקה מחדש של התיקים, מה שיכול ללמד, לדבריו, שנתניהו למעשה מתכנן להוציא את ישראל ביתנו והבית היהודי החוצה, ולהכניס פנימה את המחנה הציוני.

נתניהו ויו"ר ש"ס דרעי חתמו על הסכם קואליציוני, 4 במאי 2015. הליכוד,
"61 זה טוב, 61 פלוס זה טוב עוד יותר". נתניהו ודרעי אחרי החתימה על ההסכם, אתמול/הליכוד

לכן, על הרקע הזה, קיים סיכוי קטן שבנט יקבל החלטה, בדומה לליברמן, לא להצטרף לקואליציה. אם לנתניהו לא תהיה ממשלה של 61 חברי כנסת עד מחר בחצות, רשאי הנשיא ריבלין לפתוח בסבב חדש של התייעצויות ולא יטיל אוטומטית את הרכבת הממשלה על יצחק הרצוג. החוק קובע מפורשות כי הנשיא מטיל את הרכבת הממשלה "על חבר הכנסת שיש לו את הסיכויים הטובים ביותר להרכיב ממשלה", אך לא מצוין בו כי רק ראש המפלגה חייב להיות זה שינסה להרכיב. במצב כזה, יוכלו בנט וליברמן לנקוב בשמו של חבר כנסת אחר מהליכוד כמי שהם ממליצים עליו להרכיב את הממשלה הבאה. שוב, מדובר בתרחיש קיצון, אבל הוא בוודאי ישמש "שוט" בידיו של בנט במשא ומתן מול נתניהו ככל שהשעות יעברו.

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו, אפריל 2015. טלי מאייר
נתניהו יפתה חברים מסיעתו לערוק? ליברמן מודיע על לכתו לאופוזיציה, אמש/טלי מאייר

אפשרות אחרת שעלתה היא הכנסת המחנה הציוני לממשלה כבר כעת, אולם הסיכויים לכך נראים קלושים למדי. בתוך המפלגה יש אופוזיציה פנימית גדולה למהלך, והכנסת המפלגה לממשלה דורשת את אישור מוסדות המפלגה. התהליך הזה לבדו, מבלי לדבר על המשא ומתן הצפוי בין הצדדים, יארך ימים ארוכים, ובוודאי לא יסתיים עד מחר בחצות. נוסף לכך, במפלגה תולים תקוות גדולות באפשרות שנתניהו לא יצליח לגבש ממשלה במועד, ומניחים שבמצב כזה מלאכת ההרכבה תוטל על הרצוג, כך שבכל מקרה ההעדפה של המפלגה תהיה שלא להצטרף לקואליציה מחר בערב. חבר הכנסת איציק שמולי אמר אמש: "אני מציע לראש הממשלה לחסוך את הטלפון ולא לטרוח להתקשר אלינו. רוב חברי הסיעה מתנגדים נחרצות לממשלת אחדות וכל ניסיון לגרור אותנו פנימה ייתקל בהתנגדות עזה. עם 61 ח"כים בלבד, אנחנו מתכוונים לעשות לקואליציה המצומקת של נתניהו חיים קשים מאוד".

כמו כן, נתניהו עשוי לנסות ולפתות חברי כנסת מישראל ביתנו להתפצל מהמפלגה ולערוק לקואליציה תמורת הבטחה לתפקידי שרים. אם הדבר יקרום עור וגידים, הרי שזה יקרה רק בשלב מאוחר יותר, אחרי שכבר יהיו לנתניהו 61 חברי כנסת בטוחים בקואליציה לפחות. המפתחות לקואליציה נמצאים כעת בידיים של בנט.

"לא ייתכן שבנט יהיה זה שיפיל ממשלת ימין לאומית"

במקביל, חברות הכנסת מהליכוד מירי רגב וציפי חוטבולי הפצירו בבנט להצטרף לקואליציה. "אני קוראת לבנט להצטרף מיד לממשלה ולאפשר הקמת ממשלה לאומית", כתבה רגב בעמוד הפייסבוק שלה. "הגיע הזמן להתחיל לעבוד ולהפסיק לשחק במשחקי 'אכול כפי יכולתך'. הבית היהודי הוא שותף טבעי של הליכוד. למרות מספר המנדטים שלה, ראש הממשלה היה נדיב מאוד בהצעותיו לבית היהודי והציע להם תיקים משמעותיים וחשובים, עם יכולות ביצוע והשפעה על החברה הישראלית וההתיישבות. לא ייתכן שבנט יהיה זה שיפיל ממשלת ימין לאומית".

אני קוראת לבנט להצטרף מיד לממשלה ולאפשר הקמת ממשלה לאומית. הגיע הזמן להתחיל לעבוד ולהפסיק לשחק במשחקי "אכול כפי יכולתך"...

Posted by ‎Miri Regev מירי רגב‎ on Tuesday, May 5, 2015

כמו כן, ח"כ חוטובלי אמרה כי על בנט "מוטלת אחריות כבדה כלפי בוחריו וכלפי העם בישראל שבחר ממשלת ימין ולא מעוניין במערכת בחירות נוספת". לדבריה, "הבית היהודי קיבלה עמדות מפתח בממשלה הקרובה". היא הוסיפה כי "בזמן שתיק החינוך הנו אחד מהתיקים המשפיעים ביותר על עתידה של המדינה, מפלגת הבית היהודי לא יכולה לטעון לקיפוח כשהיא מחזיקה בשלושה תיקים, תפקיד סגן, ועדה מרכזית בכנסת. אני קוראת לבנט לחתום עוד היום על ההסכמים הקואליציונים ולהבטיח את המשך שלטונו של הימין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully