וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט בדיון בפרשת טלנסקי: "הכל מתערבל וסוער ומצליף"

5.5.2015 / 13:15

ראש הממשלה לשעבר דיבר בשלב הטיעונים לעונש לראשונה בתיק הנוכחי. "פסק הדין מטיל דופי במעשים שאני אחראי להם. אינני מקל ראש". הוא הציג מכתבי תמיכה של דגן ושל בלייר. המדינה דורשת כשנת מאסר. צפו בדיווח מאולפן וואלה! NEWS

מערכת וואלה!

שלב הטיעונים לעונשו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט במסגרת פרשת טלנסקי החל היום (שלישי) בבית המשפט המחוזי בירושלים. שבע שנים לאחר התפטרותו מהתפקיד, ולאחר זיכוי, ערעור לעליון וחשיפת קלטות דרמטיות - המחוזי בירושלים הרשיע אותו בסוף חודש מרץ במרמה והפרת אמונים ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בפרשת טלנסקי. המדינה דורשת לגזור על אולמרט כשנת מאסר בפועל ולהטיל עליו קנס שיהיה גבוה יותר מסכום העבירה. כמו כן, הפרקליטות דורשת שעונש המאסר לא יחפוף לעונש שהוטל על אולמרט במסגרת פרשת הולילנד. גזר הדין יינתן ב-25 בחודש.

אולמרט עלה לדוכן העדים ודיבר לראשונה בתיק טלנסקי המחודש. "קראתי בקפידה רבה את הכרעת דין", אמר ראש הממשלה לשעבר. "הכרעה זו קשה לי. המעמד הזה קשה לי. לדבריו, "חקירות בלתי-פוסקות של מבקר המדינה ומשטרת ישראל, ליוו את חיי משפחתי. חיי נסרקו במסרקות ברזל. כל תשלום, כל נסיעה במשך תשע שנים. בסתיו הקרוב ימלאו לי 70 שנה. את כל חיי הבוגרים הקדשתי לעשייה ציבורית מתוך אמונה עמוקה כי אני עושה מה שנכון וצודק". אולמרט הודה כי "פסק הדין מטיל דופי בהחלטות מסוימות ומעשים שאני אחראי להם. אינני מתעלם ואינני מקל ראש".

עם זאת, הבהיר אולמרט כי הוא מאמין שבית המשפט ידע לתת "מקום לתמונה הכוללת. אני מקווה בכל לבי שמשקל הטעויות יאוזן ברמת ההשקעה במדינה". לדבריו, "אני חש כי אין עונש כבד מזה שאני חי עמו במשך שבע שנים ארוכות. כמעט עשירית מחיי הפכתי לשק חבות, שכל המכה בו יותר זוכה לאהדה ותמיכה. הייתי צריך לגייס יכולת הישרדות כדי לגונן על רעייתי ילדיי ונכדיי. מה אומרים לנכד שמספר שבגן כי אמרו דברים רעים על סבא שלו וכי הוא מרגיש פגוע? יש אין ספור ביטויים בשפה העברית המנסים לתאר את הפער הזה, בין השיוט בגבהים החברתיים והציבוריים שבהם הייתי, לבין המאמץ הנפשי האדיר הכרוך בניסיון לצוף כשהל מסביבך מתערבל וסוער ומצליף ומכאיב.

אהוד אולמרט בדיון טיעונים לעונש מחבק את בתו המאומצת שולי ניידס במחוזי בירושלים, אפריל 2015. אמיל סלמן, פול צלמים
"אין עונש כבד מזה שאני חי עמו במשך שבע שנים ארוכות". אולמרט מחבק את בתו המאומצת, היום/פול צלמים, אמיל סלמן

"אנשים הסתייגו ממני ובקרו אותי על הדרך שבה מילאתי את תפקידי", הוסיף אולמרט. "ואחרים לא מעטים, שהביעו בפני במישרין, ברחוב, בבית קפה, באולם הקולנוע, בסופרמרקט – את אהדתם ותמיכתם, התייחסו במיוחד לעובדה כי בעיניהם התנהלתי כראש ממשלה, שנים לאחר אירועי כתב אישום זה, לפני אמות המידה הגבוהות ביותר, המצופות ממי שממלא תפקיד בכיר כל כך".

אולמרט סיכם ואמר כי "כל עונש שתחליטו להשית יתווסף לרגעים הבלתי-פוסקים שעמם אני מתמודד בשנים האחרונות. מישהו חשב פעם מהי עוצמת העונש, מה גדולים הייסורים?".

לפני כן הגיש ראש הממשלה לשעבר מכתבים מטעמם של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, שהיה שותף עסקי של אולמרט, ומראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר. אולמרט הגיש מכתב נוסף מטעמו של דגן, במעטפה חתומה, אולם השופט יעקב צבן השיב לו אותה ואמר: "נשכח שקראנו את זה". כמו כן, הוגשו מכתבים גם מטעמם של פרופ' אריה אורנשטיין ושל בכיר בעיריית ירושלים.

מכתבו המלא של טוני בלייר

"בזמן כהונתו כראש ממשלה, נקט אהוד גישה חיובית לאין שיעור בניסיונות ליצור שלום. הוא היה מנהיג עם חזון הן עבור ביטחון ישראל והן עבור הצורך בשלום כולל במזרח התיכון", כתב בלייר. "אהוד היה איש של מילה שאפשר היה לסמוך עליו כי יקיים את מה שהבטיח. צריך להעריץ את מאמציו המתמשכים של אהוד להגיע לשלום עם שכנותיה של ישראל". עוד הוסיף בלייר כי "הוא הבין בבירור את צרכי הפלסטינים ואת החשיבות במציאת דרך לחיות יחד עמם מאשר לשלוט עליהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דיון טיעונים לעונש נגד אהוד אולמרט במחוזי בירושלים, אפריל 2015. אמיל סלמן, פול צלמים
אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום/פול צלמים, אמיל סלמן

"אולמרט היה ראש ממשלה יוצא דופן", כתב במכתבו דגן, שכיהן כראש המוסד בתקופת כהונתו של אולמרט. "הוא קיבל החלטות מאוד אמיצות ולקח עליהן אחריות מלאה. ההחלטות האמיצות שקיבל תרמו (ותורמות גם כיום) תרומה אדירה לביטחונה של מדינת ישראל".

עוד ציין דגן כי "לאולמרט יש יכולת נדירה ליצירת יחסים אישיים עם כל אדם. אולמרט הוא אדם שאכפת לו מאוד מאנשים". הוא סיכם את מכתבו בקריאה להרכב השופטים להתחשב בעברו של אולמרט ולהקל על עונשו. "אני מקוה שבבואכם לגזור את דינו של אולמרט תביאו בחשבון את תרומתו האדירה לביטחון המדינה בתפקידו כראש ממשלה".

אהוד אולמרט בדיון טיעונים לעונש יחד עם בתו המאומצת שולי ניידס, אפריל 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
שולה ניידס, בתו המאומצת של אולמרט לצדו בדיון, היום/פול צלמים, גיל יוחנן

בתו המאומצת של אולמרט, שולה ניידס, הגיעה לבית המשפט המחוזי כעדת אופי מטעמו. ניידס, שהעידה בדמעות, סיפרה כי סבלה התעללות בילדותה מאמה. היא ספגה מכות בחגורה, כובו עליה סיגריות והיא הגיעה לפנימייה, אבל, לדבריה, אף אחד לא רצה לקחת אותה. גם המשפחה האומנת שכבר החליטה לאמצה, חזרה בה.

"מי שבא לאסוף אותי בפעם הראשונה שיצאתי מהפנימייה היה אהוד", פירטה ניידס. "אני זוכרת שכל כך שמחתי כשהוא התייחס אליי. הוא לקח אותי לסוף שבוע. כשהגעתי לביתו, ראיתי את האישה הנחמדה שהתייחסה אליי בפנימייה (עליזה, ג"ג). הם ישר הכירו לי את הילדים שלהם וקיבלתי אהבה ואכפתיות. מישהו טיפל בי. הייתי שווה. היו לי משפחות אומנות, אבל איתן זה לא צלח העניין וחזרתי אליהם. תמיד הם קיבלו אותי בשמחה ובאהבה, למרות הקשיים שהיו להם. אז אמרו להם שמצאו לי משפחה מעין שמר משפחה שיכולה לאמץ אותי. זכור לי שאהוד ממש שמח בשבילי, אבל גם בכה מאוד".

לדבריה, "תמיד היה לי עם מי לדבר ולהתייעץ. אני מתכוונת לאהוד. הוא היה בלידה שלי. מאוד פחדתי שיקרה לי משהו. הוא היה עם אשתו ובעלי וחיכה עד שהילד ייצא. הוא לא עזב אותי עד שלא ראה שאני בסדר ובריאה וקיבל את האישור מהרופאים. כך היה גם עם הילד השני שלי. הוא כל הזמן דואג כשהוא לא חייב לי שום דבר".

עוד העידו לטובתו ארז פרידלנדר, שאחיו רצח את הוריו בירושלים לעיני אחיו הקטנים. "אולמרט היה דמות אב בשבילי. אדם להתייעץ איתו". גם רפי שלום, בנו של מאיר שלום שהיה סגן ראש העיר ירושלים, סיפר כי אולמרט תפס אצלו דמות אב לאחר מות אביו.

עורך דין אורי קורב של הפרקליטות בדיון טיעונים לעונש של אהוד אולמרט, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
בפרקליטות ידרשו עונש מאסר משמעותי. התובע אורי קורב, היום/נועם מושקוביץ

במסגרת הפרשה, המכונה גם פרשת "מעטפות הכסף", הורשע ראש הממשלה לשעבר בקבלת מאות אלפי דולרים שלא כדין מאיש העסקים היהודי-אמריקני משה טלנסקי כשכיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת. בתמורה, סייע אולמרט לטלנסקי בקשרים עם אנשי עסקים בכירים בתחום הנדל"ן תוך ניגוד עניינים. "אנו משנים את החלטתנו בהכרעת הדין", קבעו אז השופטים. "היסוד של מרמה והפרת אמונים הוכחו הן ברכיב הסיבתי והן במרכיב ההתנהגותי. יש להרשיע את הנאשם".

(עדכון ראשון: 9:08)

אלי זוהר עורך דינו של אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים בדיון טיעונים לעונש, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
פרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, בבית המשפט, היום/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully