וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצב אקסול: "אם היו מופעלים האמצעים המסיביים, ההפגנה הייתה אחרת"

ראש אגף מבצעים במשטרה, אהרון אקסול, אמר במשדר וואלה! NEWS כי לובשי המדים גילו איפוק בהפגנת יוצאי אתיופיה בכיכר רבין: "נחצו כל הקווים". הפגנה נוספת מתוכננת להתקיים היום מול משרד ראש הממשלה בירושלים, ללא אישור המשטרה

צילום: מאצ'י הוף, עומר מירון, מתוך המשדר המיוחד של וואלה! NEWS

ראש אגף מבצעים במשטרה, ניצב אהרון אקסול, התארח הבוקר (שני) באולפן וואלה! NEWS והדגיש כי המשטרה שמרה על איפוק אמש בהפגנה הסוערת של יוצאי אתיופיה בכיכר רבין שבתל אביב. "אם היינו משתמשים באמצעים יותר מסיביים שלנו, ההפגנה הייתה נראית אחרת", אמר. "ההפגנה הייתה בלתי חוקית, באופן עקרוני יכולנו לפזר אותה מהרגע שהיא החלה. משטרת ישראל גילתה איפוק והבלגה, אבל לצערי הרב היו כאלה שניצלו זאת ותרגמו זאת כחולשה. נזרקו מנעולים מברזל ואבנים בכיכר, ומשטרת ישראל לא יכלה להבליג. בשלב הזה נחצו כל הקווים ופה המשטרה נאלצה לעבוד, וכך עשינו".

היום מתוכננת הפגנה נוספת של בני העדה האתיופית, הפעם בירושלים, באזור קריית הממשלה. ההפגנה לא קיבלה אישור מהמשטרה, שמצדה נערכת בכוחות גדולים במקום. "כל מחאה באשר היא חייבת להתבצע על פי דין וחוק וזאת על ידי הסדרת האירוע ותיאומו באופן מלא בין מארגני המחאה לבין גורמי המשטרה. משטרת ירושלים תאפשר קיום מחאה במגבלות הסדר והחוק ומדגישה כי במידה והמחאה תגלוש לתחום האסור המשטרה תאלץ לפזר את ההפגנה גם תוך שימוש באמצעים", נמסר בהודעת המשטרה. "משטרת ירושלים קוראת למנהיגות העדה והמשתתפים לגלות איפוק, אחריות ולהישמע להנחיות השוטרים".

המשטרה נערכת לסגירת הצירים הבאים בעיר: שדרות הרצל, שדרות שז"ר, הנשיא השישי, שדרות בן צבי ורופין. בשדרות רבין לא תתאפשר עלייה מכביש בגין דרך מחלף גבעת משה.

מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. דרור עינב
"משטרת ישראל לא יכלה להבליג". מפגין בכיכר רבין, אמש/דרור עינב

אקסול התייחס לטענות הקיפוח של יוצאי אתיופיה בישראל. "למיטב ידיעתי והבנתי, ישראל היא מדינה חופשית. אפשר לבוא לתל אביב ולראות איך הצעירים האתיופים מסתובבים בפארקים. גם ברחבי הארץ אפשר לראות שיש לא מעט הרבה נוער, גם ישראלים ממוצא אתיופי, מסתובבים חופשי. נגד תחושות אני לא יכול לעשות דבר. יש גם מחלקת חקירות שוטרים. כל מפגין שחושב שננקטה נגדו אלימות לא סבירה רשאי ללכת למחלקת החקירה של מח"ש ולהתלונן", אמר.

הוא הדגיש שהכוח המשטרתי פעל בהתאם לנדרש, למרות שהותקף לדבריו על ידי המפגינים, וציין כי מעצרים נוספים יתבצעו בהמשך. "רמת האמצעים שהופעלה היא לא כמו בשטחים, זו הרמה הכי נמוכה שלנו. האם העובדה ש-60 שוטרים בבתי חולים מעידה על אלימות של שוטרים?", שאל. "נעצרו כ-40 אנשים בהפגנה והוקם צוות חקירה למפגינים שהתפרעו. לא נוותר לקומץ מתפרעים שהופכים ניידות, הופכים אופנועים וזורקים אבנים. לצערי הרב יש קומץ בכל הפגנה שמלבה את האלימות, אליהם הצטרפו גופים נוספים שלא קשורים לעדה האתיופית ולקחו את זה לכיוונם. רוב בני העדה לא אלימים ואסור להרשות לקומץ חוליגנים להוביל את ההפגנה הזו".

"לא כל האלפים שבאו התפרעו. גם השימוש בכוח של השוטרים נעשה לאחר ששוטרים נפצעו. האנשים שהתפרעו באו להתעמת מול השלטון ומול השוטרים. יש לנו מאות של שוטרים אתיופים שהם נפלאים. נמשיך לאמץ ולחבק את העדה", אמר. הוא ציין כי "יש פרויקט של נוער בסיכון שבו אנו לוקחים נוער אתיופי שנמצא בסיכון ובמספר מפגשים אנו מוחקים את תיקיהם הפלילים ומגייסים אותם לצה"ל".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"קומץ שמלבה את האלימות". מפגינים הופכים ניידת משטרה, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך
"רמת האמצעים שהופעלה היא לא כמו בשטחים, זו הרמה הכי נמוכה שלנו. לא נרשה לקומץ חוליגנים להוביל ההפגנה"

וואסה מטיקו, אחד המשתתפים בהפגנה, אמר במשדר כי המקרה שהצית את המחאה, הסרטון שבו תועדו שני שוטרים מכים את החייל דמאס פיקדה ללא סיבה הנראית לעין, איננו דבר חריג. "יש פעמים שאנחנו יוצאים לבלות ושוטרים פשוט באים ומתחקרים אותנו ברחוב. אני צריך לתת דין וחשבון לשוטרים במשך חצי שעה, ולפעמים גם לוקחים אותי לתחנת משטרה", אמר. "אתה מתייבש שם כמה שעות טובות, יום אחד, או שאתה מקבל מכתב שיש לך תיק על תקיפת שוטר או שקיבלת כמה סטירות והלכת הביתה. אנחנו לא מגיעים לשופט. אף אחד לא מקבל ייצוג הולם".

שלמה ביאדגלין, מפגין נוסף שמחה אמש בכיכר רבין, הוסיף: "מה שקרה שם (במחאה) זה סוג של תסכול. זעם שהעדה סובלת ממנו הרבה זמן. השוטרים היו עם יד קלה על ההדק. לדבריו, "הצבע הוא צבע שונה. היחס של השוטרים אליך הוא מזלזל. יש הרגשה לא נעימה. אתה נקלע לסיטואציה הזו ומתנהגים אליך בזלזול".

מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. דרור עינב
"השימוש בכוח של המשטרה הגיע לאחר ששוטרים נפצעו". מפגין שנפצע אמש בכיכר רבין/דרור עינב
"אני גאה במפגינים אתמול, הם לא באו להיות אלימים"

מהרטה ברוך, סגנית ראש עיריית תל אביב, נכחה אמש בהפגנה וקראה לנהוג באיפוק מול המשטרה. "אני לא נכחתי בתחילת ההפגנה, אבל שמעתי שהעניינים מתלקחים. כשהגעתי לכיכר זה היה בלתי-ייאמן, הרוחות סערו. אני גאה במפגינים אתמול, הם לא באו להיות אלימים, אני לא רוצה שמה שיזכרו מההפגנה הזו זה הקומץ שנקט באלימות. 99% מהקהילה מגנה את הקומץ הזה". אמרה במשדר.

היא הוסיפה כי המחאה הפתיעה את הרשויות וכי יש לפעול בהקדם על מנת למנוע הפגנות נוספות. "ההפגנה הזו, נכון לעכשיו, גרמה לרשויות להבין את גודל הבעיה. במידה מסוימת המערכת הייתה מופתעת מגודל הבעיה. יש הזדמנות נדירה לתקן את זה, זה צריך להיות טיפול עמוק ושורשי, אני מציעה למשטרה להרגיע את הרוחות", אמרה.

"האלימות לא משרתת אותנו"

חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) סיפר במשדר כי מדובר במחאה של החברה ישראלית כולה. "אם להאמין להם (המוחים) או לממסד, אז בוודאי שאני מאמין להם. רואים את הכאב, אי אפשר שלא להזדהות", אמר. "הטענות על גזענות הן לא חדשות בחברה הישראלית, וכשמעלים אותן אף אחד לא נופל מהכיסא מרוב תדהמה. הגילויים האלה של האלימות וההפשטה וההתנכלות אלו דברים שאני באופן אישי לא ידעתי, ואני חושב שהם שמים לנו מראה מול הפרצוף, לחברה הישראלית כולה. זו לא רק מחאה של הקהילה האתיופית, זו מחאה של הישראלים באשר הם".

מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. חטיבת דובר המשטרה
"לא רוצה שמה שיזכרו מהפגנה זו האלימות". ניידת משטרה שהושחתה אמש בכיכר רבין/חטיבת דובר המשטרה

בני יאלו, פעיל חברתי, יצא נגד האירועים האלימים בהפגנה. "אלימות לא משרתת אותנו, אני לא מאמין באלימות, זו לא הדרך", אמר. אפשר לעשות מחאות יותר יפות, כמו המחאה הכתומה, שהייתה מתוכננת עם תמיכה רחבה מהגופים הציבוריים והעמותות. מדובר באובדן שליטה של מובילי המחאה - לא יורדים לשטח, לא מדברים עם האנשים שנפגעים. יש שם חבר'ה שנפגעו שבועיים לפני המחאה. אף אחד לא פונה לאנשים שנפגעו ונרדפים בידי המשטרה", אמר.

ריבלין: "שגינו, לא הקשבנו די ליוצאי אתיופיה"

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס הבוקר בפתח מפגשו עם ראשי רשויות חרדים למחאת יוצאי אתיופיה, ואמר כי לא נותר אדיש לטענותיהם. "אני לא יכול שלא להתייחס לתמונות הקשות שראינו אתמול ובמוצאי שבת, לכאב למצוקה ולזעם, שעלו מיוצאי הקהילה האתיופית ישראלים, שמרביתם נולדו כאן, וגדלו כאן. המפגינים בירושלים ובתל אביב חשפו פצע פתוח ומדמם בלבה של החברה הישראלית", אמר. "זהו פצע של קהילה שמשמיעה את זעקתה על תחושות של אפליה, גזענות וחוסר מענה. אנחנו מוכרחים להישיר מבט לפצע הפתוח הזה. שגינו. לא ראינו, ולא הקשבנו די. בין המפגינים ברחובות נמצאים מיטב בנינו ובנותינו. סטודנטים מצטיינים. חיילים וחיילות משוחררים. אנחנו חייבים להם תשובות".

כיכר רבין, 4.5.15. יותם רונן
כיכר רבין ביום שאחרי המחאה הסוערת, הבוקר/יותם רונן
"אסור לתת לקומץ מתפרע ואלים להשתיק את הזעקה הלגיטימית. אנשים אחים אנחנו"

עם זאת, אמר ריבלין, על המפגינים לשמור על הסדר. "צריך לומר בצורה ברורה ביותר: מחאה היא כלי חיוני בדמוקרטיה, אבל אלימות אינה הדרך ואינה הפתרון", אמר. "המפגינים והשוטרים שמרו על איפוק ראויים לציון לאורך ההפגנות, ואסור לנו לתת לקומץ מתפרע ואלים להשתיק את הזעקה הלגיטימית. אנחנו לא זרים זה לזה, אנשים אחים אנחנו, ואל לנו להידרדר למקומות שכולנו נצטער עליהם. ערב הקמת הממשלה זוהי ההזדמנות והחובה של כולנו להתחיל בתהליך של ריפוי של תיקון הליקויים והשבת האמון ההכרחי של הקהילה במערכות החוק והאכיפה".

(עדכון ראשון: 09:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully