וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: משרד החינוך הסדיר הצבת מצלמות בבתי ספר

משרד החינוך הוציא היום חוזר מנכ"ל ראשון מסוגו שמסדיר את השימוש במצלמות אבטחה בבתי הספר. ניתן יהיה להציבן בחצרות, במגרשי ספורט, במסדרונות ובגגות המוסד, ותחול חובה להתריע כי המתחם מצולם

מצלמת אבטחה בעיר מנצ'סטר, בריטניה, נובמבר 2006. Christopher Furlong, GettyImages
חדרי שירותים, חדר המורים, חדר היועצת והמרפאה לא יצולמו. מצלמת אבטחה/GettyImages, Christopher Furlong

משרד החינוך הוציא היום (ראשון) חוזר מנכ"ל שמסדיר את השימוש במצלמות אבטחה בבתי הספר. החוזר מפרט באילו חלקים של המוסד החינוכי יהיה ניתן להציבן ובאילו חלקים ייאסר על כך. החוזר מבהיר כי המצלמות עשויות לשמש אמצעי מסייע, בין היתר, להגברת המוגנות בבית הספר, לאיתור אירועי אלימות ובריונות, וכן לאיתור התנהגויות סיכון כגון עישון ושתיית אלכוהול.

את המצלמות יהיה ניתן להציב בחצרות, במגרשי ספורט, במסדרונות ובגגות בית הספר. לא יוצבו מצלמות במקום שבו מתקיימות "פעילויות פרטיות", כגון חדרי שירותים, חדר המורים, חדר היועצת והמרפאה, ולא תתאפשר הצבת מצלמות בכיתות הלימוד.

עוד בוואלה! NEWS:
גופתו של אור אסרף נמצאה בנפאל; אביו: "עצוב שאין לי אותו"
מחאת העדה האתיופית: המפגינים חוסמים את נתיבי איילון
"גם אני מיכל שחר": הגננות פתחו במאבק נגד פיטורי הגננת הנכה

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
יופעלו בשעות הלימודים רק אם "קיים צורך חיוני"/בן קלמר

ההחלטה להוציא את החוזר התקבלה לאחר שנים שבהן התרעמו הורים בבתי ספר על חדירה לפרטיות ילדיהם ועל רקע העובדה שבתי ספר רבים התקינו מצלמות באופן עצמאי. החוזר מבהיר כי השימוש במצלמות עלול להביא לפגיעה בפרטיות הנובעת מהאפשרות של מעקב רציף אחר התלמיד שאינו יודע מתי הוא מצולם ומהו האירוע המצולם. כמו כן, החוזר כולל הנחיות לפעילות החינוכית שתלווה את השימוש במצלמות.

עיקרי החוזר נחלקים לארבעה מוקדים שהראשון בהם הוא יידוע קהילת המוסד החינוכי והמבקרים בו על ההחלטה להציב מצלמות. בבית הספר יותקנו מודעות ברורות המתריעות כי המתחם מצולם. המודעות יכללו גם תיאור תמציתי של מטרת הצבתה של המצלמה, כמו הגברת המוגנות, שמירת הרכוש או הגברת הביטחון. עם התקנת המצלמות תימסר הודעה לציבור ההורים והתלמידים, שתפרט בין היתר את האזורים שבהם יופעלו המצלמות. המנהלים מחויבים לשתף בנושא גם את קהילת בית הספר והצוותים החינוכיים ולצד זאת יתקיימו סדנאות ופעילויות חינוכיות בנושא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

החומר ימחק לאחר שלושה ימים

עיקרון שני בדף ההנחיות החדש מתייחס להפעלת המצלמות בזמן הלימודים. לפי החוזר, ההחלטה על הצבת מצלמות בתוך שטחו הפנימי של בית הספר לצורך הפעלתן בשעות הלימודים תהיה של מנהל המוסד החינוכי, לאחר שייוועץ במנהל המחוז וכן בגורמים מקצועיים. ההחלטה הסופית תתקבל רק כאשר מנהל בית הספר ישתכנע כי "קיים צורך חיוני בתוספת זו כאמצעי נוסף להגברת המוגנות, וכן שהדבר מסייע לנוכחות המורים התורנים".

במידה ואותרו באחת המצלמות אירוע אלים או התנהגות מסוכנת, על הצופה לפעול באופן מידי להפסקת האירוע בהתאם להוראות משרד החינוך. אם יתקבל מידע שכזה, ידאג המנהל שגורם מורשה יצפה בחומר המוקלט הרלוונטי. הצפייה בחומר המוקלט תיעשה בחדר המנהל בלבד והוא יימחק לאחר שלושה ימים מיום ההקלטה, לכל המאוחר. אלא אם כן המנהל סבור שההקלטה כוללת "אירוע חריג", שיש חשיבות בשמירת התיעוד שלו. במקרה זה יפעל המנהל על פי הכללים המפורטים בחוזר המנכ"ל לאישור הארכת משך שמירת החומר.

עוד עולה מהחוזר כי למצלמה לא יחובר התקן בעל יכולת שמע ויכולת הקלטת שמע ובצילום בזמן אמת יהיה רשאי לצפות מנהל בית הספר, או מי שהוסמך על ידו מצוות בית הספר.

גן משחקים. ShutterStock
לא חל על גני ילדים/ShutterStock

עקרון שלישי בחוזר המנכל החדש מגדיר הנחיות לגבי פעילות המצלמות לאחר שעות הלימודים. לא יתאפשר צילום כל זמן שמתקיימת במבנה פעילות של קטינים, נכתב. בחומר המצולם שהוקלט יהיו רשאים לצפות מנהל בית הספר, וכן נציג הבעלים על המבנה, בתנאי שהמנהל יהיה נוכח במהלך הצפייה.

עקרון רביעי ואחרון מדבר על הצבת מצלמות בשטחו ההיקפי של המוסד החינוכי להגברת האבטחה ומניעת כניסה של גורמים לא מורשים. גם במקרה זה, ההחלטה תהיה של הבעלים על מבנה המוסד החינוכי, של רשות החינוך המקומית או של גורמי הביטחון, בהתייעצות עם מנהל המוסד החינוכי ובתיאום עם קב"ט הרשות המקומית, או עם קב"ט מחוז משרד החינוך ועם משטרת ישראל. המצלמות יוצבו כך שיצלמו תלמידים לכל היותר "באופן אגבי" לצורך הצפייה לצורכי ביטחון. בחומר המשודר יהיו רשאים לצפות איש משטרה, קב"ט המחוז ומנהל בית הספר וגם חומרים אלו ימחקו שלושה ימים לאחר הקלטתם.

ההנחיות הללו חלות על בתי ספר בלבד וחל איסור להפעיל מצלמות בגני ילדים בזמן הלימודים. החוזר נכנס לתוקף החל מ-1 במאי 2015, אך הוא יחול גם על מצלמות שהותקנו לפני כן. "מוסדות חינוך שהותקנו בהם מצלמות לפני מועד פרסום החוזר, יבחנו את הצורך בהפעלת המצלמות לפי הנהלים בחוזר זה ויבצעו התאמות, ככל שתידרשנה, עד לתחילת שנת הלימודים תשע"ו", צוין בחוזר.

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully