וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין לארגון המורים: הפסיקו עיצומי הטיולים השנתיים

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים הורה לארגון המורים להפסיק מידית את העיצומים שבהם נקט במחאה על העמדתו לדין של סגל בית ספר שבטיולו טבע תלמיד. "הטענות לתוספת תקנים ושכר אינן עולות מתוך עילות הסכסוך"

צילום: אורט נתניה, עריכה: מתן חדד

(240 תלמידים מודיעים שילונו בבית ספר בנתניה במחאה על ביטול הטיולים, בשבוע שעבר)

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים הורה הערב (ראשון) לארגון המורים להפסיק לאלתר את השבתת הטיולים השנתיים. בכך נענה לבקשת משרד החינוך וארגון ההורים הארצי שטענו כי הפגיעה בתלמידים היא בלתי מידתית וכי העיצומים מהווים הפרה של ההסכמים שעליהם הם חתומים במסגרת רפורמת "עוז לתמורה".

בדיון שהתקיים ביום שישי בהשתתפות השלטון המקומי, ההורים ומשרד החינוך, בית הדין התרשם לטובה מאיכות אמצעי הבטיחות הננקטים בטיולי בתי הספר וקבע כי טענות ארגון המורים לתוספת תקנים ושכר אינן עולות מתוך עילות הסכסוך שבגינו נקט ארגון המורים בעיצומים. עוד נקבע כי כל טענה מסוג זה, "הינה פגיעה חמורה במורים, בתלמידים ובמערכת החינוך". ההוראה תקפה עד לדיון נוסף שיתקיים בבית הדין בנושא.

עוד בנושא:
"אנחנו בחרדה": הטיולים נמשכים, אך האם המורים מוגנים?
בית הדין הכריע: ארגון המורים לא ישבית את הטיולים השנתיים
החל מ-1.3: ארגון המורים משבית טיולים שנתיים
טביעת הנער בטיול שנתי: המנהל זומן לשימוע לפני אישום

הפגנה של ארגון ההורים מול בית ארגון המורים בתל אביב בנושא הטיולים השנתיים, מאי 2015. מגד גוזני
"זה לא בסדר שזה על חשבוננו". ההפגנה שנערכה בתל אביב/מגד גוזני

ארגון המורים העל יסודי החליט להשבית את הטיולים השנתיים במחאה על החלטת הפרקליטות להעמיד לדין גורמים בבית הספר בירושלים באשמת גרימת מוות ברשלנות בעקבות טביעתו למוות של תלמיד בטיול שנתי – ההחלטה פורסמה לראשונה בוואלה! חדשות. באירוע טבע למוות נתנאל אירני, בן 16, בבריכת מי גופרת בחמי טבריה.

בין השאר, יועמדו לדין מנהל בית הספר התיכון "אורט" גבעת רם בירושלים, ד"ר מוטי אלקסלסי, רכז שכבות כיתה י', צחי אברהם, ומחנך הכיתה שבה למד אירני בעת האסון, אילן פרץ. גם נגד המציל התורן שהיה אחראי על הבריכה שבה טבע אירני יוגש כתב אישום דומה. ההחלטה של הפרקליטות להעמיד לדין את מנהל בית הספר ואת רכז השכבה נחשבת תקדימית, שכן עד כה, במקרים מסוג זה, הועמד לדין המורה האחראי בלבד.

"למרות כל האמצעים שננקטו, קרה אסון ואחד התלמידים טבע בבריכה", נכתב בחוזר שהוציא יו"ר הארגון רן רז. "לא ידוע מהי הסיבה למותו - האם זאת סיבה רפואית, מכה שקיבל, פעולה של תלמיד אחר וכד'. הדבר נודע רק כאשר אחד התלמידים העיר שהתלמיד שטבע שוכב על קרקעית הבריכה. מיותר לציין מה גדול היה הזעזוע של המורים, התלמידים ומפעילי האתר".

"למה אנחנו תמיד נדפקים?"

בתוך כך, כ-80 תלמידים והורים הפגינו היום מול משרדי ארגון המורים בתל אביב במחאה על הוראת הארגון לבטל את הטיולים השנתיים בבתי הספר. המפגינים קראו לפיטוריו של יו"ר הארגון, רן ארז. הם ביקשו ממנו שיצא מהמשרד וידבר איתם, אך זה לא נענה לבקשתם. בבאר שבע הפגינו תלמידי תיכון מקומי מול קריית הממשלה והניפו שלטים שבהם נכתב, "לא לומדים עד שלא מטיילים".

במקביל להפגנות במרכז ובדרום, השביתו היום ועדי ההורים העירוניים באילת באר שבע וכרמיאל את הלימודים בכמה בתי ספר השייכים לרשתות חינוך, שמוריהן אינם עובדי רשויות מקומיות ועל כן קיבלו הוראה מארגון המורים לבטל את הטיולים.

ירדן שקרי, תלמידת י"א מבית הספר "אורט יד לבוביץ" בנתניה, הייתה בין המפגינים. "אנחנו מפגינים על 'מסע ישראלי' שבוטל שעות לפני היציאה שלנו", סיפרה. "רן ארז החליט לדחות לנו אותו ב-24 שעות ואז ביטל אותו. המזוודות שלנו היו כבר מוכנות. אני מבינה את השביתה של המורים אבל זה לא בסדר שזה על חשבוננו. עברנו מפח נפש גדול מאוד".

פאדי נג'עה משפרעם, תלמיד י"א ב"פנימיית אורט נתניה", דיבר גם הוא על האכזבה בעקבות ביטול הטיול. "רציתי לצאת ל'מסע ישראלי' כדי לדעת יותר על הארץ ולהיות עם חברים. יש לי הרבה חברים יהודים. היינו אמורים לצאת ביום שני ב-3:00 בבוקר, ואז הודיעו לנו ב-20:00 בערב ביום ראשון שאנחנו לא יוצאים לטיול". לדבריו, המורים שלו דווקא מאוד רוצים לצאת לטיול, אבל נמנע מהם לעשות זאת בשל הוראת ארגון המורים. "המורים צודקים בדרישה שלהם להגנה, אבל למה אנחנו תמיד נדפקים?", תהה.

פאדי נג'עה, תלמיד פנימיית אורט נתניה, הפגנת ארגון ההורים מול בית ארגון המורים בתל אביב בנושא הטיולים השנתיים, מאי 2015. מגד גוזני
פאדי נג'עה משפרעם בהפגנה, היום/מגד גוזני

סמדר סגל, יו"ר ועד ההורים בנתניה, פנתה לרן ארז וקראה לו להתקדם במו"מ מול משרד החינוך על מנת לפתור את הסוגייה. "שישלח מישהו מטעמו אם הוא לא יודע לנהל מו"מ", אמרה סגל. "עד היום הוא לא הצליח והכי קל לעשות זאת על גבם של הילדים". לדבריה, ההורים לא מוחים נגד מאבק המורים אלא על הדרך שבה נוקט ארגון המורים. "זה כבר לא סוד שהמאבק של ארז לא קשור לטיולים אלא לשכרם של המורים", הוסיפה סגל. "אנחנו קוראים לכל המורים בארגון לעבור להסתדרות המורים מאחר והם כן יוצאים לטיולים".

יו"ר ארגון ההורים הנכנס, קובי שטיינברג, הפגין יחד עם התלמידים. "הגענו היום עם ועד ההורים של נתניה להפגין מול רן ארז, שעושה אפליה בתוך רשתות החינוך – חלק יוצאים וחלק לא", טען שטיינברג. "אנחנו אומרים לו 'עזוב את הפוליטיקה, הילדים לא אשמים'".

לדבריו, הצעד הבא של המחאה נחלק לשלושה: לחץ משפטי, לחץ תקשורתי ופעולות בשטח. "ארגון ההורים הגיש לפני יום הזיכרון עתירה להרחבת הצו המורה לחייב את כלל מורי ישראל לצאת לטיולים. בית הדין ייתן את תשובתו בימים הקרובים", אמר שטיינברג. "צעדים תקשורתיים אנחנו עושים, ולא נפסיק". על ההפגנות בשטח הוא הוסיף: "יש הפגנות ושביתות עכשיו בכרמיאל, בבאר שבע ובאילת. זה עוד יתפשט עד שנקבל את מה שמגיע לנו".

הפגנה של ארגון ההורים מול בית ארגון המורים בתל אביב בנושא הטיולים השנתיים, מאי 2015. מגד גוזני
"הטיולים השנתיים הם חלק בלתי נפרד ממערכת הלימודים"/מגד גוזני

בכרמיאל משביתים החל מהיום ועד ליום שלישי את הלימודים בשתי חטיבות ביניים של רשת אורט, שחלק מהתלמידים בהן היו אמורים לצאת היום לשלושה ימי טיול שנתי, והשאר היו אמורים לצאת בשבוע הבא. "עיצומי החודשים האחרונים שאוסרים טיולי תלמידים הביאו אותנו לצעד הקיצוני הזה", אמר יוסי נרדי, יו"ר ועד ההורים בכרמיאל. "הטיולים השנתיים הם חלק בלתי נפרד ממערכת הלימודים. מאחר ועוד לא הושג פתרון, הארגון ממשיך בסירובו לאשר לחלק מבתי הספר לצאת לטיולים גם במסגרת ערעור בית המשפט".

לטענת נדרי, ארגון ההורים ניסה תחילה לנקוט בדרכים אחרות כדי למחות על החלטת ארגון המורים, ואף פנו להנהלת בית הספר ולארגון עצמו בבקשה שיוציאו את הילדים, אך בכול הפעמים הם קיבלו תשובה שלילית. "הם לא משאירים לנו ברירה", אמר נדרי. "זה צעד אחרון שהחלטנו ליזום והוא נעשה בתאום עם מועצת התלמידים של שני בתי הספר".

הפגנה של תלמידים מתחת לקריית הממשלה בבאר שבע נגד מדיניות ביטול הטיולים השנתיים, מאי 2015. סיגל הירש, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה שנערכה מול קריית הממשלה בבאר שבע, היום/מערכת וואלה! NEWS, סיגל הירש

סערת הטיולים השנתיים הייתה קרובה לסיומה לפני כחודשיים, אז הושגה פשרה בין ארגון המורים למשרד החינוך, שבמסגרתה נקבע כי יתווספו קציני בטיחות לטיולים השנתיים וכי ספר הנהלים על יציאה לטיולים למורים יעבור ריענון וקיצור. זאת, לצד ההסכמה כי רק פרקליט המחוז, ולא דרג זוטר ממנו, יטפל בתיקים הנוגעים למורים, ויחליט אם להאשים אותם בדין פלילי.

החלק המשפטי יושם ואילו ארגון המורים מחה על אי-עמידת משרד החינוך בשאר ההסכמות והכריז על שביתה, כחודש לאחר הסכם הפשרה. בית המשפט הוציא לארגון צווי מניעה וביטל את השביתה, לאחר שקיבל את עמדת ארגון ההורים הארצי והמרכז לשלטון מקומי בנושא. עם זאת, ארגון המורים קרא לחבריו להמשיך בשביתה, בטענה כי החלטת בית המשפט נוגעת למורים שהם עובדי רשויות מקומיות בלבד, ואינה תקפה לחברי הארגון שהם עובדי משרד החינוך ורשתות חינוך.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully