וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים בתימן: כוח קרקעי ראשון של הקואליציה הסעודית נחת במדינה

3.5.2015 / 17:26

כלי תקשורת ומקורות רשמיים במדינה דיווחו כי כוח קטן של חיילים הגיע הבוקר לנמל עדן "במשימת סיור". בריאד מכחישים. דוח: מטוסי הקואליציה הטילו בתימן פצצות מצרר מתוצרת ארה"ב

עריכה: קשת סידי

כוח קרקעי ראשון של כוחות הקואליציה הסעודית נחת הבוקר בנמל עדן – כך דיווח בצהריים (ראשון) העיתון התימני "אל-רד". כמו כן, סוכנות הידיעות אי-פי ציטטה גורמים רשמיים בתימן, ולפיהם הכוח מונה "לפחות 20 חיילים במסגרת כוח סיור". סוכנות הידיעות הצרפתית פרסמה דיווח דומה, ולפיו "כוח מוגבל" בהיקפו נחת בעדן. עם זאת, בהמשך הכחישו בריאד ובעיר את הדיווחים.

דובר הקואליציה הערבית טען כי לא מתקיים אף מבצע קרקעי נרחב בעדן, אולם לא התייחס לדיווחים על כך שכוחות מיוחדים נמצאים על אדמת תימן. בנוסף לכך, דובר המיליציה המקומית בעיר, עלי אל-אחמדי, שטען מוקדם יותר היום כי בין 40 ל-50 חיילים מכוחות מיוחדים של מדינות ערב לוחמות לצד הכוחות המקומיים, חזר בו.

לפני עשרה ימים הודיעה ערב הסעודית על סוף מבצע "סופה נחרצת" בתימן, ועל תחילת "מבצע החזרת התקווה". ואולם, ההפצצות האוויריות של הקואליציה הסעודית נמשכו, ובשבוע שעבר אף הופצץ נמל התעופה בצנעא, כדי למנוע ממטוסים איראנים לנחות במקום ולהוביל אספקה למורדים החות'ים.

לפי דוח של ארגון "משמר זכויות האדם" (Human Rights Watch), עולה כי מטוסי הקואליציה הסעודית הטילו במהלך המבצע פצצות מצרר, שיוצרו בארצות הברית וסופקו על-ידה. הארגון, שמושבו בניו יורק, דיווח כי הפצצות הוטלו על מתקנים צבאיים הנמצאים בשליטת החות'ים, הנתמכים בידי איראן. הפצצות הוטלו לפחות בשני מקרים במחוז סעדה, הנמצא מצפון לבירה צנעא ונתון לשליטת המורדים השיעים. לא ברור אם השימוש בפצצות גרם לנפגעים.

מטוסים הרוסים על מסלול ההמראה בנמל התעופה של צנעא – 29 באפריל 2015. רויטרס
מטוסים שנהרסו בהפצצת נמל התעופה בצנעא, בשבוע שעבר/רויטרס

בסרטון שהגיע לידי הארגון, ושצולם ב-17 באפריל, נראות הפצצות מוטלות מהאוויר בעזרת מצנחים קטנים. פיצוצים שחורים באוויר מפזרים את הפצצות הקטנות בשטח נרחב. הארגון מגבה את הסרטון בתצלומי לוויין ובצילומים של תרמילי הפצצות, שנאספו על הקרקע. ב-2008, אסרו 116 מדינות בעולם על שימוש בפצצות מצרר, המתפזרות ללא הבחנה על פני שטח נרחב, וגורמות נזק רב בקרב אזרחים. ארה"ב, ערב הסעודית וישראל אינן חתומות על האמנה, שגובשה באירלנד ואושררה ב-2010.

על פי הארגון, הפצצות שנעשה בהן שימוש היו מדגם CBU-105, המיועד ללוחמה בטנקים ובכלי שריון אחרים. סטיב גוס, מנהל חטיבת התחמושת ב"משמר זכויות האדם", אמר כי "פצצות המצרר של הקואליציה הסעודיות כוונו לעבר אזורים כפריים, וסיכנו אזרחים". לדבריו, "אסור להשתמש בכלי נשק שכאלה בשום נסיבות".

גורמים רשמיים בארה"ב ובערב הסעודית טרם התייחסו לפרסום. בעבר הכחיש צבא סעודיה כי הוא משתמש בפצצות מצרר. ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי מדיווחי ארגוני זכויות אדם עולה שסעודיה כבר עשתה שימוש בפצצות מצרר בסעודיה, במאבקה בחות'ים ב-2009. באותה שנה, הצי האמריקני שיגר טיל שיוט ובו פצצות מצרר, לעבר מחנה של אל-קאעדה בדרום תימן, במתקפה שבה נהרגו לפחות 14 חמושים ועשרות אזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully