וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנקציות הפליליות יוסרו ואכיפת לימודי הליבה תידחה: הישגי החרדים

30.4.2015 / 0:10

קצבאות הילדים יעלו, הרפורמה בגיור תוקפא והממשלה "תפעל לכיבוד השבת" - כך עולה מההסכם הקואליציוני עם יהדות התורה. קבינט הדיור יעבור לכחלון, והעצמאיים יקבלו דמי אבטלה ושיפור בתנאי השכר. וגם: מי יקבל איזה תיק?

צילום: מור שאולי, עריכה: ניב פוקס

ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם אמש (רביעי) על ההסכמים הקואליציוניים עם כולנו ועם יהדות התורה. בליכוד טרם פרסמו את ההסכמים המלאים, אולם מפרטים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה תמונה ברורה של ההסכמים שנחתמו. בין היתר, נקבע כי יוסרו הסנקציות הפליליות במסגרת חוק הגיוס, הקטנת מספר השרים ל-18 תידחה לכנסת הבאה ומסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני ייושמו על פני שבע שנים.

בהסכם עם סיעת כולנו נקבע כי יו"ר המפלגה משה כחלון יכהן כשר האוצר, יהיה אחראי על מנהל מקרקעי ישראל ועל מנהל התכנון ויעמוד בראש קבינט הדיור. יואב גלנט צפוי להתמנות לשר הבינוי ולמשקיף בקבינט המדיני ביטחוני. לפי המסתמן, הקבינט המדיני ביטחוני יכלול 11 שרים, שבעה מהם מהליכוד וארבעת הנוספים יהיו ראשי ש"ס, ישראל ביתנו, הבית היהודי וכולנו. מקורבו של כחלון ומנכ"ל בזק לשעבר, אבי גבאי, יתמנה ככל הנראה לשר להגנת הסביבה.

עוד בוואלה חדשות:
יהדות התורה וכולנו חתמו על הסכם קואליציוני עם נתניהו
מרכיבים ממשלה: יהדות התורה וכולנו על סף חתימה - פערים מול בנט ודרעי
קריאה לנתניהו: הפסק את מעורבות נתן אשל במו"מ הקואליציוני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חתימת ההסכם בין הליכוד לכולנו. לוין, אלקין, נתניהו וכחלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נקבע בהסכם כי הסיעה תקבל תפקיד של סגן שר, מבלי שנקבע באיזה משרד, ואותו ימלאו יפעת שאשא-ביטון או אלי אלאלוף. האחרון מועמד גם לכהן כיו"ר ועדת העבודה והרווחה. נוסף לכך, תוקם ועדת רפורמות עצמאית שתטפל ברפורמות בדיור ובבנקים, ובראשה יעמוד ככל הנראה חבר הכנסת אלי כהן. אנשי המפלגה יעמדו בראש הוועדה לפניות הציבור בכנסת או בראשות הוועדה לשלום הילד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת פרטי ההסכם, יישום מסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני יתוקצבו בכמיליארד שקלים בשנה, על פני שבע שנים כאמור. כמו כן, 200 מיליון שקלים בשנה יוקצו לטובת דמי אבטלה לעצמאיים, ויקודם חוק לתשלום שכר לעצמאיים בפרק זמן שלא יעלה על שוטף פלוס 30. נוסף על כך, הוחלט כי תקציב המדינה יאושר רק בעוד 160 ימים - אחרי חגי תשרי - ולא בתוך 100 ימים, כפי שנקבע בחוק. התקציבים עד לשנת 2018 יהיו דו-שנתיים.

"תיבחן הצעה להגדלת משרות אמון במשרדי הממשלה"

בהסכם עם יהדות התורה נקבע כי יעקב ליצמן ימונה לסגן שר הבריאות, משה גפני ימונה ליו"ר ועדת הכספים, וחבר כנסת נוסף, ככל הנראה מאיר פרוש, ימונה לסגן שר החינוך. כמו כן, חבר כנסת אחר, ככל הנראה אורי מקלב, יכהן כיו"ר ועדת המדע, וח"כ ישראל אייכלר צפוי לאייש את תפקיד סגן יו"ר הכנסת במשך חצי קדנציה.

בהסכמים הקואליציוניים לא נכתב מפורשות כי מספר השרים יגדל, אך בהסכם עם יהדות התורה נכתב כי יישום הסעיף שהיה אמור להקטין את מספר השרים ל-18 יידחה, כך ש"יחול החל מהבחירות לכנסת ה-21". בכך, נתניהו יוכל להגדיל את מספר השרים מבלי לשנות את חוק יסוד: הממשלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההסכם גם קובע כי ניתן יהיה להגדיל את מספר סגני השרים וכי ניתן יהיה למנות יותר משר אחד באותו משרד ממשלתי. הסעיף נועד ככל הנראה לשמור לליכוד את האפשרות למנות שני שרי דתות או שרי אוצר, כפיצוי עתידי לאריה דרעי. סעיף 12 בטיוטה הסופית של ההסכם עם יהדות התורה, קובע כי "במסגרת הניסיון להגברת המשילות, תיבחן הצעה להגדלת משרות אמון במשרדי הממשלה לשם טיוב עבודתם של משרדי הממשלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חתימת ההסכם עם יהדות התורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוגע לשירות בצה"ל, נכתב בהסכמים כי הממשלה תקצה סכום של מיליארד עד 1.3 מיליארד שקלים לטובת הגדלת פיקדון השחרור או שכר החיילים בשנה השלישית לשירותם. חוק הגיוס עצמו ישתנה גם הוא, כצפוי, כך שלמעשה יבוטלו הסנקציות הפליליות בחוק. בידי שר הביטחון תישאר הסמכות לקבוע מדיניות גיוס חדשה באמצעות צוות חדש שיוקם וידון בעניין, ויגיש את מסקנותיו בתוך חמישה חודשים.

"הממשלה תפעל לכיבוד השבת"

ההסכם עם יהדות התורה קובע עוד כי יישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה, וכי לא תקודם חקיקה פרטית שיש בה משום שינוי בסטטוס קוו. עוד צוין בהסכם כי "הממשלה תפעל לכיבוד השבת ומועדי ישראל".

כמו כן, נקבע בהסכם עם יהדות התורה כי יועלו קצבאות הילדים לרמתן הקודמת ורפורמת טיפולי שיניים תוכנס לסל הבריאות. הרפורמה בגיור תוקפא, יוחזר "חוק נהרי" שמאפשר לרשויות מקומיות לתקצב מוסדות חינוך שלא מלמדים לימודי ליבה, ותופעל רפורמת סיעוד לקשישים.

בכל הנוגע לרפורמה במערכת המשפט, בטיוטה הסופית של ההסכם עם יהדות התורה נכתב כי בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק ברוב של שמונה שופטים מתוך הרכב של 15, ולא בכל הרכב. הכנסת תוכל לשוב ולחוקק את אותו החוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת כך שיחול במשך כל אותה קדנציה. עם זאת, סעיף דומה לא מופיע בהסכם הקואליציוני עם כולנו, כך שלקואליציה לא בהכרח יהיה רוב של 61 חברי כנסת כדי להעביר אותו כחוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו וכחלון לאחר החתימה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יתרה מזו, סעיף 28 בטיוטה הסופית של ההסכם עם יהדות התורה קובע כי שינוי בחוקי יסוד לא ייעשה אלא אם כן כל הסיעות החברות בקואליציה מסכימות לו. הסעיף מעניק למעשה לסיעת כולנו זכות וטו בכל הנוגע לשינויים במערכת המשפט.

סעיף מעניין נוסף, שנכנס להסכמים ברגע האחרון, כונה "חוק נורווגי קטן". לפיו, חברי כנסת מסיעה שמונה עד 12 ח"כים אשר יתמנו לשרים, יוכלו להתפטר מהכנסת אך לא מהממשלה, ובמקומם ייכנסו הח"כים הבאים בתור. אם השר יעזוב את תפקידו, הוא יוכל לשוב לכנסת. בליכוד הקפידו שהחוק לא יחול על סיעות של יותר מ-12 ח"כים, כך שלא יהיה רלוונטי לליכוד, ככל הנראה מחשש שיופעל לחץ מצד הבאים בתור ברשימת הליכוד על השרים שהתמנו להתפטר מהכנסת.

בנוגע לתקציבים למערכת החינוך החרדית, הוסכם כי "סכום התמיכה במוסדות התורניים לא יפחת מהסכום שנקבע בהסכם הקואליציוני בשנת 2009". ההסכמים גם מתייחסים לנושא הקריטריונים לזכאות לסיוע בדיור הציבורי. בהסכם עם יהדות התורה נרמז כי יבוטל סעיף מיצוי כושר ההשתכרות. בהסכם נכתב: "הממשלה תפעל לביטול אפליה בקריטריונים לדיור, ותשוב לקריטריונים שהיו נהוגים בשנת 2012". סעיף אחר בהסכם קובע כי במקרה שיימצאו עצמות אדם במהלך חפירות ארכיאולוגיות, "הרי חידוש העבודות באתר יהא על פי הסדר שתקבע הממשלה".

"נתניהו מכר את ערכי השוויון למפלגה לא ציונית"

"אני מחכה ליום שבו שר החינוך המיועד יצהיר שהוא קיבל את התיק הכי חשוב במדינת ישראל ודחה על פניו את תיק הביטחון"

יו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד התייחס לביטול הסנקציות הפליליות בחוק השוויון בנטל, על פי ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד ליהדות התורה. לדבריו, "נתניהו מוכר את הערכים של מדינת ישראל בתמורה לקואליציה. ראש הממשלה, שטוען כי הוא עומד בראש מפלגה ציונית, מכר היום את ערכי השוויון והנשיאה המשותפת בנטל למפלגה לא ציונית".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי "ראש הממשלה הנבחר מבטל את היוזמות שבהן תמך ראש הממשלה הקודם - שוויון בנטל, הקלות בגיור לעולים והגנה על בית המשפט. הוסרו המסכות".

נשיא המדינה ראובן ריבלין הביע ביקורת על ההחלטה לתקצב מוסדות שאינם מלמדים לימודי ליב"ה. בדברים שנשא ב"פורום הפיס לחינוך", אמר: "לימודי הליב"ה לא אמורים להיות תנאי במו"מ קואליציוני, זו טעות. לצערי הרב, כל קהילה ועדה מתבצרת ובונה חומות. אני מחכה ליום שבו שר החינוך המיועד יצהיר שהוא קיבל את התיק הכי חשוב במדינת ישראל ודחה על פניו את תיק הביטחון".

(עדכון ראשון: 23:52)

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully