וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד להגנת הסביבה: הזיהום בחיפה לא שונה משאר הארץ

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר, אמר כי הרושם שנוצר שלפיו זיהום האוויר בעיר גבוה מבמקומות אחרים מוטעה, אך קרא לזרז מעבר לשימוש בגז טבעי. "יש מקומות במרכז הארץ שבהם הזיהום כבד יותר"

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר, אמר היום (רביעי) כי זיהום האוויר בעיר אינו גבוה ממקומות אחרים. "אין בחיפה בעיה גדולה יותר ממקומות אחרים", אמר לפלר במסיבת עיתונאים של ארגון הבריאות העולמי בחיפה. "אני רוצה לתקן רושם מוטעה שנוצר בתקשורת - מי שמתגורר במרכז הארץ בסמוך לצירי תנועה מרכזיים סובל מזיהום אוויר לא פחות ואולי יותר ממי שגר בחיפה".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, אמר דברים דומים ושלל את הקשר בין תחלואה בסרטן בקרב ילדי העיר לזיהום האוויר. "אחרי שהיו לנו כל הנתונים על הקשר בין זיהום לתחלואה בסרטן בילדים, ואחרי שכל המומחים הנוגעים לדבר ישבו על כל הנתונים והאינפורמציה שנאספה בנושא, הם אמרו אחד-אחד שכרגע לא רואים קשר".

לפלר הוסיף כי המאבק של המשרד להגנת הסביבה בזיהום אוויר כולל פיקוח ואכיפה על פי התקנים המחמירים ביותר באירופה. "לכן הצלחנו להוריד ב-70% את זיהום האוויר מתעשייה במפרץ חיפה", טען. "אנו נלחמים בזיהום האוויר מתחבורה על יד תקנים מתקדמים המחייבים רכבים כבדים לעבור לשימוש בדלק נקי או בגז טבעי". לטענתו, "על הממשלה, בשיתוף כל המשרדים, לזרז מעבר לשימוש בגז טבעי גם בתעשייה וגם בתחבורה".


עוד בנושא:
מאות אלפי מתים: זיהום האוויר עולה לאירופה 1.6 טריליון דולר
מחיר הזיהום בחיפה: תחלואת הסרטן עולה למשק עשרות מיליונים בשנה
עיריית חיפה חסמה את הכניסה למפעלים המזהמים במפרץ חיפה

מפעל בזן בחיפה. נובמבר 2013. ערן גילווארג
"הורדנו את הזיהום ב-70%". מפרץ חיפה/ערן גילווארג

עם זאת, נראה שדבריו לא שכנעו את כל מי שנכח במקום. בפתח מסיבת העיתונאים התפרצה פעילת הסביבה חנה קופרמן ואמרה: "הצילו את ילדי חיפה שחולים בסרטן ובאסטמה". קופרמן האשימה את הרשויות בישראל בהסתרת נתונים על המתרחש במפרץ חיפה כדי לאפשר, לדבריה, לתעשיות המזהמות להתרחב ולהמשיך לייצא מוצרי נפט.

"ישראל חתומה על אמנה למען ילדים ופתאום חוזרת בה מנתון שהיא מוציאה על סרטן לילדים", התרעמה אלה נווה מהארגון "אימהות ואבות מצילים את חיפה והקריות", שהפגינה מחוץ לכנס. "אנחנו קוראים להפסיק לטייח את בעיית התחלואה בחיפה בילדים ובמבוגרים כי כרגע ממשיכים להגדיל את המפעלים, באוויר עדיין יש חומרים מסרטנים", אמרה. "מרחיבים את המפעלים ובתי הזיקוק, יוצרים חוות נחלים חדשה, מביאים משרפה וגם חומרים נפיצים בכמויות ענק. רק בחיפה הרשויות נותנות לזה לקרות". נווה הסבירה כי יש פתרונות חלופיים: "אפשר לייצא דלק לחו"ל, לא צריך להגדיל פה את האחסון והזיקוק ולא להביא לעיר הכי חולה עוד מחלות וזיהום. זה כנס סמלי על בריאות סביבה וילדים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מחאה מחוץ לכנס ארגון הבריאות העולמי בחיפה, אפריל 2015. מור שמעוני, מערכת וואלה!
מסתירים נתונים? נשים שהפגינו מחוץ לכנס, היום/מערכת וואלה!, מור שמעוני

עם זאת, לא כל מה שנאמר בכנס היה שנוי במחלוקת. מנהלת אזור אירופה של ארגון הבריאות העולמי אמרה כי ישראל הוסרה מרשימת המדינות הנגועות בפוליו. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, התייחס להודעה ואמר כי מדובר בהישג אדיר. "הצלחנו לחסן כמעט מיליון איש, ואפשר לומר כיום שאזרחי מדינת ישראל אינם חשופים עוד לפוליו, אלא מוגנים מפניו", אמר.

מור גלבוע, מנכ"ל "מגמה ירוקה" מסר בתגובה לדבריו של לפלר: "תמוהה בעינינו האמירה של מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר, לפיה מצב זיהום האויר בחיפה אינו חריג ממצב זיהום האויר בשאר האזורים בארץ. רק לפני כחודשיים פרסם המשרד להגנת הסביבה דו"ח עם דירוג הערים המזוהמות בישראל בו חיפה דורגה במקום הראשון כעיר הכי מזוהמת בישראל. אנחנו מבינים שנתוני התחלואה הקשים שפורסמו לאחרונה על ידי משרד הבריאות מחייבים היערכות חדשה של משרדי הממשלה הרלוונטיים.

"לפיכך, אנחנו דורשים מהמשרדים הרלוונטיים ובראש ובראשונה מהמשרד להגנת הסביבה להתמודד באומץ עם העובדות שמוכיחות שלא רק זיהום האוויר באזור חיפה והקריות הוא החמור ביותר בישראל אלא שגם תחלואת הילדים והמבוגרים החיים באזור זה היא, לצערנו, מהגבוהות בישראל. הגיע הזמן לא להתעלם מעובדות אלו, להתעמת עם המציאות הקשה ולא להמעיט בחשיבות הממצאים הקשים. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה להכריז, מתוקף חוק אויר נקי, על אזור חיפה והקריות כאזור מוכה זיהום אויר ובאופן הזה להפוך את המקום בו מתגוררים כמיליון אזרחים לאזור עדיפות לאומי כדי שניתן יהיה לטפל בדחיפות בבעיה על ידי כל משרדי הממשלה הרלוונטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully