וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוסלמי, כחוש ומעשן בשרשרת": ראש תכנית החיסולים של ה-CIA נחשף

27.4.2015 / 0:12

במסגרת כתבה ביקורתית על תכנית המל"טים של הממשל, ה"ניו יורק טיימס" פרסם את זהותם של בכירים בסוכנות הביון המרכזית. בעבר התנדב העיתון לצנזר מידע על בסיס סודי, שממנו המריאו מל"טים להתנקשויות מעבר לים

מל"ט MQ-9 פרדטור. אריזונה. GettyImages
מל"ט מדגם פרדטור, המופעל בשירות ה-CIA/GettyImages

בצעד חריג, ה"ניו יורק טיימס" חשף את זהותם של בכירים בסוכנות הביון המרכזית (הסי-איי-אי). בין היתר, פרסם העיתון את שמו של ראש המרכז ללוחמה בטרור, מייקל דאנדראה, ואת שמו של מי שמונה לאחרונה למחליפו, כריס ווד.

השמות נחשפו במסגרת כתבה שפורסמה שלשום (שבת) ב"ניו יורק טיימס". בכתבה נמתחה ביקורת חריפה על חברי הקונגרס, שאינם עושים די כדי לפקח על החיסולים הנרחבים שנעשים באמצעות מלט"ים מעבר לים. "פעם בחודש, בערך, אנשי ועדות המודיעין בקונגרס חוצים את נהר הפוטומק ונוסעים למטה הסי-איי-אי בלנגלי, וירג'יניה, כדי לצפות בסרטונים שמציגים אנשים מתפוצצים", נכתב בפתיח. בסוף השבוע, הודה נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי במבצע שהתבסס על מודיעין כושל, חיסל בטעות הסי-איי-אי שני אזרחים שהוחזקו בשבי אל-קאעדה בפקיסטן, בהם הקבלן היהודי-אמריקני וורן וויינשטיין.

בכתבה, תואר דאנדראה כ"מוסלמי מומר, גבר כחוש ומעשן בשרשרת, שהפך לאדריכל תכנית החיסולים הממוקדים" שמבצעת סוכנות הביון. בפרסומים קודמים, שלא חשפו את שמו, הוא תואר כמי שפיקח על המצוד אחר אוסמה בן לאדן, והוכתר כאחד מקציני המודיעין המצטיינים בדורו. מנגד, הוא תואר גם כאדם גס-רוח, וכמי שחוסר יכולתו להתנתק מהעבודה הביא אותו להתקין מיטה במשרדו. "הקברן" הוא רק אחד מכמה כינויים שדבקו בו.

לקריאה נוספת
דוח הסנאט: עינויים ב-CIA הוצדקו לפי פסיקות בג"ץ
דוח של ה-CIA: סיכולים ממוקדים שביצעה ישראל - לא יעילים
תצלומי הלוויין חושפים: מנחת המל"טים החדש של חיזבאללה

ראש ה-CIA ג'ון ברנן, מרץ 2014. רויטרס
ביצע לאחרונה שינויים מבניים בארגון. ראש הסי-איי-אי, ג'ון ברנן/רויטרס

מייק (מייקל) דאנדראה, או "רוג'ר", בכינויו המבצעי, עמד בראש המרכז ללוחמה בטרור במשך תשע שנים, עד ש"הוזז מעמדתו" בחודש שעבר. במסגרת תפקידו, הוא הרחיב את תכנית החיסולים של הסי-איי-איי, וניהל מאות מבצעי התנקשויות בפקיסטן ובתימן. הוא היווה השראה לאחת הדמויות הבולטות ביותר בסרט הקולנוע "כוננות עם שחר", שיצא לאקרנים ב-2012. בסרט נראה בן-דמותו, ראש המרכז ללוחמה בטרור, המזוהה רק בכינוי "הזאב". באחת הסצינות, נראית הדמות כורעת על שטיח במשרדה, כדי להתפלל תפילה מוסלמית.

על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", דאנדראה שימש בתפקידי מפתח במרכז ללוחמה בטרור עוד כאשר הסי-איי-אי חנך את "סולט פיט", בית הכליאה החשאי והידוע לשמצה באפגניסטן, שבו עונו עצירים ללא משפט. תחת פיקודו, עונו חשודים בטרור שנעצרו אחרי פיגועי 11 בספטמבר 2001, ובהם חאלד שייח מוחמד, הנחשב ל"אדריכל" מתקפת הטרור שיזם בן-לאדן. חלק מהעינויים הללו נסקר בדוח ועדת המודיעין של הסנאט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

פרסום השמות - תפנית משמעותית ביחס העיתון ל-CIA

הכתבה סוקרת כמה שינויים מבניים שביצע לאחרונה מנהל הסי-איי-אי, ג'ון ברנן, במטרה להעמיק את שליטתו הבלעדית בתכנית החיסולים, ולהרחיקה מפיקוח ומביקורת חיצוניים. בין היתר, מדווח העיתון כי ברנן מינה מנהל חדש לראש אגף המבצעים (NCS) - גרג ווגל, קצין ביון בכיר שזוהה בעבר רק בכינוי "ספיידר", או לכל היותר בשמו הפרטי. ווגל היה מאנשי המודיעין האמריקנים הראשונים שהוצבו באפגניסטן, ומונה בהמשך לראש תחנת הסי-איי-אי במדינה.

הפרסום מסמל תפנית משמעותית ביחסו של העיתון לסוכנות הביון המרכזית. ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי חרף התנגדות מוקדמת מצד הסוכנות, שמותיהם של בכירי הסי-איי-אי פורסמו בכתבה, "מכיוון שיש להם תפקידים בכירים באחת מהתכניות הצבאיות-למחצה המשמעותיות ביותר של הממשל". עוד ציינו בעיתון כי תפקידיהם של שלושת הבכירים "ידועים לממשלות זרות ולרבים אחרים".

בעבר ניאותו כלי תקשורת שונים בארה"ב – כולל ה"טיימס" - לצנזר מידע לבקשת הממשל, ובפרט מידע הנוגע לתכנית המלט"ים. ב-2013 נחשף כי ה"ניו יורק טיימס" וה"וושינגטון פוסט" הסתירו במשך שנתיים מידע ולפיו הסי-איי-אי מפעיל בסיס מל"טים סודי בשטח סעודיה, שממנו המריאו מטוסים להתנקשויות בתימן.

(עדכון ראשון: 22:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully