וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטרה המשותפת של ישראל וסעודיה בים סוף

26.4.2015 / 12:00

למרות חילוקי הדעות בנוגע לפלסטינים, לישראל וסעודיה יש אינטרסים משותפים, כמו שמירה על ים סוף פתוח לשייט משני צדדיו. ישראל וסעודיה צריכות לפעול כל אחת בנפרד אבל גם לשתף פעולה זו עם זו, ולו בחשאי

שר ההגנה של סעודיה, הנסיך מוחמד בן סלמאן, בחדר המבצעים בריאד – 26 במרץ 2015. רויטרס
שר ההגנה הסעודי מוחמד בן סלמאן בחדר המבצעים בריאד/רויטרס

סעודיה הודיעה על סיום המבצע הצבאי שלה בתימן, למרות שהיא תמשיך להתמודד עם יריביה שם - החות'ים והפטרון האיראני שלהם. תימן סמוכה למיצר אסטרטגי: "באב אל מנדב". כל יום שחולף, שם מטען של כמעט ארבעה מיליון חביות נפט, באמצעות ספינות, בדרכן לאירופה, ארצות הברית ועוד. השארת המייצר פתוח חיונית לסעודיה וגם לישראל. לאחרונה זהו צומת בדרך לאפריקה, הודו ומזרח אסיה. ישראל זקוקה לנתיב זה במיוחד אם ידרדרו יחסיה המסחריים עם אירופה בעקבות חילוקי דעות בסוגיה הפלסטינית. אמנם לסעודיה וישראל יש תחליף לבאב אל מנדב: הקפת כל אפריקה, אך מסע זה יהיה כרוך ביותר זמן ועלות.

מבחינת סעודיה וישראל, קיימת סכנה לא רק לשער הדרומי לים סוף (האדום), באב אל מנדב, אלא גם לשער הצפוני שלו, תעלת סואץ. סעודיה העניקה מיליארדי דולרים ותמיכה מדינית במצרים, על מנת שהאחרונה תחזיק מעמד, בין היתר כדי שתהיה מסוגלת לאבטח את השייט בתעלת סואץ. לישראל יש דאגה דומה, היות ותעלת סואץ נחוצה לשייט לישראל וממנה, ישראל משתפת פעולה עם מצרים בדיכוי הגרילה והטרור בסיני, כדי שאיום זה לא יתחזק וישבש את התנועה בתעלת סואץ. בשנים האחרונות כבר נורו רקטות אר.פ.ג'י לעבר ספינות שנעו בתעלת סואץ. ישראל וסעודיה מנסות אפוא למנוע את חסימת ים-סוף, כל אחת מהפינה שלה.

יש לציין כי ישראל, לאור מיקומה בלב מרחב ערבי, הייתה תמיד רגישה מאד לנתיבי השייט שלה, לצורך קשר עם מדינות ברחבי העולם. עם כל ההתפתחות בתחבורה האווירית לשייט חופשי, הייתה ונותרה חשיבות עליונה לגבי ישראל. חסימת מיצרי טיראן, המוצא של ישראל לים סוף, על ידי מצרים ב- 1955 וב- 1967 הייתה אחת הסיבות שהובילו לבסוף למלחמה.

חיילים סעודים בגבול עם תימן, 06 באפריל. רויטרס
חייל סעודי בגבול תימן/רויטרס

סעודיה שואפת, יחד עם בעלות בריתה, להמשיך במאמץ צבאי בתימן, ולו בפרופיל נמוך, בין היתר כדי לגדוע הברחות נשק מאיראן לתימן ולחות'ים. ישראל תישאר מחוץ לסכסוך זה. למרות זאת ישראל עשויה לשקול לתקוף בתימן, באופן נקודתי, והדרך הכי בטוחה תהיה להפציץ מהאוויר. הפצצה כזו עשויה להיות נחוצה אם איראן תנצל את תימן לאכסון ארסנל, לפני שיגורו צפונה לחיזבאללה או דרומה לרצועת עזה, ובוודאי אם איראן תפרוס טילי חוף–ים ליד באב אל מנדב. חיל האוויר הסעודי אולי לא יצליח ובמקרים מסוימים אף לא יטרח להשמיד איום זה, אם הסכנה מטילים אלו תשקף רק לאניות ישראליות. לחיל האוויר הישראלי יש כבר משימה דומה, במידה ויידרש להשמיד טילי חוף-ים המצויים בידי החיזבאללה, המסכנים ספינות ואתרים של ישראל בים התיכון, כאסדות הגז.


בעבר, ערך חיל האוויר הישראלי גיחות ארוכות טווח נגד מטרות שנמצאו במדינות ערביות אחרות כמו בתוניס ב- 1985, סודאן ב- 2012 ועוד. בניגוד לתקיפות אלו בגיחה לתימן יש יתרון מהותי. חלק קצר מהטיסה יהיה בסמוך למצרים, שהיא בעלת בריתה של סעודיה במלחמה בתימן ומשתפת פעולה עם ישראל במאבק בסיני. הטיסה ברובה תהיה בעיקר ליד ואולי אף מעל סעודיה. לאור הנסיבות, ישראל לא תהיה צריכה להיות מודאגת מגילוי מטוסיה על ידי המכ"ם הסעודי/מצרי. כמו כן לתימן אין הגנה אווירית רצינית שתאיים על המטוסים הישראליים אבל תקלה טכנית עשויה לקרות. בלית ברירה ניתן יהיה לבצע נחיתת אונס או שצוות המטוס ייטוש מעל אדמת סעודיה, שם ישראל יכולה לצפות לגישה יחסית סובלנית לגבי חילוץ המטוס ו/או צוותו.

בסך הכל, בין ישראל לסעודיה יש חילוקי דעות, למשל בכל הנוגע לפלסטינים. אך לישראל וסעודיה יש גם אינטרסים משותפים, כמו שמירה על ים סוף פתוח לשייט משני צדדיו. ישראל וסעודיה יכולות להמשיך לפעול כל אחת בנפרד אבל גם לשתף פעולה זו עם זו, ולו בחשאי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully