וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקיפה בסוריה מעמידה במבחן את מערכת היחסים של צה"ל ונסראללה

25.4.2015 / 19:19

העמימות סביב התקיפות המיוחסות לישראל מאפשרת למנהיג חיזבאללה להתעלם מהפרסומים השונים - ובמקביל, לשקוד על תכנון נקמה, אך מהסוג שלא ימיט עליו מלחמה אזורית

עריכת וידאו: קשת סידי, קריינות: אביב אברמוביץ'

אם חיל האוויר הישראלי אכן תקף, כפי שמדווחים בכלי התקשורת הזה, בסיסי טילים של חטיבות 155 ו-65 של הצבא הסורי בהרי קלאמון, נכנסת מערכת היחסים בין חיזבאללה לצה"ל לתקופת מבחן. החטיבות שהותקפו לכאורה, אחראיות על נשק אסטרטגי כמוטילי סקאד, טילי פתאח 110 וסוגי טילים נוספים לטווחים ארוכים.

מאז מלחמת לבנון השנייה, נשמרה ההרתעה הישראלית מול חיזבאללה, כאשר החל במרוץ חימוש מטורף ומילא את מחסניו ביותר ממאה אלף רקטות וטילים מסוגים שונים. ההרתעה הישראלית על בניין הכוח נותרה ללא מענה עד שהדרג המדיני, ככל הנראה, קבע "קווים אדומים". לפי אותם קווים מנחים, ננקטו פעולות אקטיביות לסיכול הברחות טילים ונשק אסטרטגי מסוריה ללבנון, שהחלו להתפרסם במקורות הזרים תוך ייחוס הפעולות לישראל. במקרים חריגים שבהם פורסמו בתקשורת הזרה ציטוטים של גורמים עלומי שם בישראל, שמאשרים את התקיפות המיוחסות, נאלצו במשטר אסד ובחיזבאללה להגיב ולאיים בתגובה צבאית.

עוד בוואלה חדשות:
דיווחים: ישראל תקפה פעמיים בסוריה בתוך 72 שעות
סוכל פיגוע: נער ערבי ניסה לדקור שוטרי מג"ב בבירה - ונורה למוות
כש-30 מחבלים ייצאו מבטן האדמה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-14 במרץ 2014 פקעה סבלנותו של נסראללה והוא אישר פעולה שמטרתה הרג חיילי צה"ל על הגבול, בתגובה לסדרת אירועים בגבול לבנון-סוריה. זירת מטעני חבלה התפוצצה בגזרת הר דב והובילה לפציעתם של חיילי צה"ל ונזק לכלי הסיור. קציני הנדסה בפיקוד צפון קבעו באופן חד משמעי כי חיזבאללה התכוון להרוג חיילים. זו הייתה עליית מדרגה ויותר מאיתות לישראל.

לאחר כמה שבועות התראיין נסראללה לכלי תקשורת בלבנון והגדיר את הפעולה כ"שבירת שתיקה" בתגובה על פעולות ישראל בשנה החולפת. המטרה הייתה להרתיע את ישראל ולגרום לה לחשוב פעמיים טרם תאשר פעולות אקטיביות נגד האינטרסים של חיזבאללה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

לפי פרסומים זרים, מדינת ישראל קבעה קווים אדומים גם בכל הקשור להעברת נשק מפר איזון מידי סוריה לחיזבאללה. המטרה הייתה לשמור על עמימות, למנוע השפלה של חיזבאללה ומשטר אסד ובכך להגדיל את מרחב ההכחשה. על פי מה שפורסם בתקשורת בזמנו, ההערכה הייתה כי חיל האוויר והמודיעין הישראלי עקבו אחר שיירות הנשק שכללו מערכות הגנה אוויריות או טילים וכשעברו באזור, שלא ברור אם הוא סורי או לבנוני, בוצעה תקיפה.

חוליית טילים נגד טנקים של חיזבאללה תקפה בגזרת הר דב ב-28 בינואר השנה שיירה של גדוד צבר מחטיבת גבעתי בפיקודו של סגן-אלוף קובי בר אל והרגה את רב-סרן יוחאי קלנגל וסמל-ראשון דור ניני. לאחר כשבועיים התייחס נסראללה לתקיפה והסביר כי אין בכוונת חיזבאללה לשתוק על תקיפות ישראליות. בדבריו, רמז גם לג'יהאד מורנייה והגנרל האיראני עלי דאדי שנהרגו לפי פרסום זר בהתקפה של חיל האוויר הישראלי ברמת הגולן הסורית, אך התכוון גם לתקיפות שיירות נשק בגבול סוריה ללבנון. בדבריו, מתח נסראללה קו אדום חדש במערכת היחסים המתהווה עם ישראל. הרמטכ"ל הטרי רב-אלוף גדי איזנקוט, לפחות לפי הפרסומים הזרים, הוכיח אין ישראל עומדת מאחורי הקווים האדומים של עצמה על אף האיומים שהשמיע מנהיג הארגון השיעי.

כלי הרכב של צה"ל שנפגע מטיל נ"ט של חיזבאללה. רויטרס
כלי הרכב של צה"ל שנפגע מירי נ"ט של חיזבאלה ב-28 בינואר השנה/רויטרס

העמימות סביב התקיפות שבוצעו לטענת גורמים זרים החל מיום רביעי האחרון מאפשרת לכל הצדדים להכחיש מעורבות בנושא ולהמשיך הלאה. הבוקר הכחישו גורמים ממשטר אסד את התקיפות, צעד שמסמן כי הצדדים מממשים את מרחב ההכחשה ואין בכוונתם להגיב. נסראללה, הצד הנפגע בתקיפת השיירות, יצבור סיבות טובות מספיק כדי לחפש עיתוי נוח לתגובה.

בראיון שהעניק נסראללה ב-14 באוגוסט בשנה שעברה הוא התייחס למתיחות מול ישראל, "יש חשבון ישן, חשבון חדש וחשבון מתחדש", אמר. נסראללה הזכיר לישראל כי ארגונו לא אמר נואש לחפש נקמה על חיסולו של עימאד מורניה, על חיסולו של בכיר חיזבאללה חסן אל קיס בלב ביירות בדצמבר 2013 ועל חיסולו של מומחה נשק של הארגון בשנה שעברה. לכך יש להוסיף כעת את התקפת שיירות הנשק, שיוחסה גם היא לישראל, שפוגעה בהתעצמות הארגון.

אין ספק כי חיזבאללה יגיב לפעילות הישראלית, אם אכן בוצעה כפי שנטען בתקשורת הערבית, אך כהרגלו, ינקום בזמן ובמקום שבו יהיה סבור כי הצדדים לא יגררו למלחמה.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully