וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

25 משפחות לכודות בנפאל: "ברחנו עם הילדים, אך המדינה לא עוזרת"

בני הזוג אוהד חיטמן ורן הרוש הגיעו לקטמנדו כדי לפגוש לראשונה את הילדים שהביאו לעולם בעזרת אם פונדקאית, אולם בית החולים קרס והם קוראים לישראל לסייע להם: "לא נעזוב בלי הילדים". שר הפנים: נקדם החלטה שתאפשר למשפחות להגיע ללא דיחוי

כתבת: דנה ירקצי, צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

רעידת האדמה העזה שפקדה היום (שבת) את נפאל וחלקים מהודו ומפקיסטן השכנות גבתה עד כה קורבנות רבים, וגם שגרירות ישראל בנפאל החלה לפעול במתכונת חירום מחשש לחיי הישראלים שנמצאים במדינה. בין המבקרים הרבים, בני הזוג אוהד חיטמן ורן הרוש, שהגיעו למדינה לפני כשבועיים כדי לפגוש לראשונה את שני הילדים שהביאו לעולם בעזרת אם פונדקאית. כ-25 משפחות נוספות ישראליות נמצאות באותו המצב.

בשיחה עם וואלה חדשות, סיפר חיטמן כי בניין הפגייה שבו שהו קרס בחלקו, וההורים נאלצו לצאת לשטח פתוח, כשהילדים בידיהם. "אנחנו נטולי חשמל, נטולי מים, אין מים מורתחים לילדים, עוד מעט יגמר האוכל לילדים, יגמר החשמל", סיפר, "עברנו רעידת אדמה קשה מאוד, ברחנו החוצה".

אוהד חיטמן ורן הרוש בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. פייסבוק, צילום מסך
חיטמן והרוש פרסמו תמונה של המשפחה המאושרת יום לפני רעידת האדמה/צילום מסך, פייסבוק

חיטמן והרוש פנו למשרד החוץ בדרישה שיסייעו להם לשוב לישראל עם ילדיהם. "מדובר בסכנת חיים", הבהיר חיטמן. "בשעה טובה נולדו לנו תאומים אחרי דרך חתחתים, כי מדינת ישראל לא עוזרת לנו בדבר הזה, אבל אני לא אעזוב את המדינה בלי הילדים שלי. אני מצדי אשאר בנתב"ג כמה שצריך, שיעשו את מה שצריך לעשות, אבל את הילדים שלי לא אעזוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"אין חשמל ואין מים"

"עוד מעט יורד פה ערב", הוסיף, "אין לנו חשמל, אין לנו מים. העיר קרסה. אין גשרים, אין כבישים. משרד החוץ לא יצר אתנו קשר. כנראה שהפוליטיקה מנצחת את מה שקודם כל צריך לעשות - לקחת את כל הזוגות ולהציל את החיים של כולנו".

לדבריו של חיטמן, למרות שחלק מההורים הנמצאים במקום טרם עברו בדיקות דנ"א להוכחת הורות, "אלה ילדים שלנו". הוא הוסיף כי השגרירות הייתה בקשר עם ההורים, אולם לאחר רעידת האדמה התקשורת הפכה בעייתית בשל התשתיות שנפלו. "אנחנו עכשיו בשטח בתנאים קשיים", סיפר, "יש פה קבוצה של ישראלים מארגון תמוז, הארגון שעוטף אותנו, אבל זה לא משנה, אני לא חוזר לארץ בלי הילדים שלי".

רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. AP
"העיר קרסה. אין גשרים, אין כבישים". קטמנדו, היום/AP

יהודה נהרי, חברו של חיטמן, הוסיף: "הם זקוקים לחילוץ כמה שיותר מהר. הילדים שם בהיסטריה והאנשים בהיסטריה. אלו זמנים קריטיים כי הילדים ממש קטנים. אני קורא לכל מי שיכול לעזור, שהמדינה תפעל לחלץ אותם כמה שיותר מהר".

בקטמנדו שוהים 16 תינוקות שהגיעו לעולם בהליך פונדקאות באמצעות חברת "תמוז". ארבעה מהם היו מאושפזים בבית החולים וחולצו על ידי הוריהם עם תחילת רעש האדמה, שניים מהם זקוקים לטיפול רפואי ושניים כבר עצמאיים. 12 התינוקות הנוספים שהו עם הוריהם במלונות בהמתנה להסדרת ההליך הבירוקרטי להנפקת דרכון וליציאה מנפאל. כמו כן, תשעה תינוקות נוספים של חברת "לוטוס" ממתינים להסדרת ההליך הבירוקרטי.

ממשרד הפנים נמסר כי השר גלעד ארדן מקדם החלטה שתאפשר לכל התינוקות שנולדו בנפאל מפונדקאות ונמצאים שם כרגע להגיע לישראל ללא דיחוי. על פי ההחלטה, ההליך יושלם לאחר כניסתם לישראל. "השר מלווה את הנושא באופן אישי ונמצא בקשר עם חלק מההורים כבר משעות היוודע האסון", נמסר.

ממשרד החוץ נמסר כי הנושא בבדיקה. כמו כן, נמסר כי שר החוץ אביגדור ליברמן שוחח עם שגריר ישראל בנפאל ירון מאיר וקיבל ממנו דיווח על המצב במקום. השגריר עדכן את ליברמן כי בניין השגרירות ניזוק, ואנשי השגרירות פועלים מהחצר. לא דווח על נפגעים במקום.

בשל חסימת הדרכים, אנשי השגרירות עוברים בעיר ברגל, בכדי לראות אם יש ישראלים שנפגעו. ליברמן הורה למטה משרד החוץ בירושלים לתגבר את צוות השגרירות בנפאל בעובדים משגרירויות אחרות באזור ומאנשי המשרד בארץ. זאת, ברגע ששדה התעופה בקטמנדו ישוב לפעילות. כמו כן, ישראל תשגר מטוס לפינוי ישראלים מנפאל.

"קשה מאוד להגיע למקום"

המחלץ הישראלי חיליק מגנוס הוסיף כי לפי שעה לא ידוע על תיירים שנפגעו. "יש כמות עצומה של פניות שמגיעה אלינו, אולם אין לנו תמונה מלאה של המצב", מסר. "יש נפילה מוחלטת של התקשורת הסלולרית בקטמנדו. נפגעו בניינים רבים, אבל באזור שמחוץ לאזור התיירות. הרבה מטיילים נמצאים כרגע בשני טרקים באנפורנה ובאגמים הקפואים, ונודע לנו שהם בסדר".

"הקושי הוא קודם כל בהגעה למקום", אמר. "על זה אנחנו עובדים כרגע, לאסוף מידע. המשימה השנייה היא להוציא את הכוח לשם. ארגנו צוות שמוכן ליציאה, אבל השאלה היא מתי תצא לשם הטיסה, כיוון ששדה התעופה סגור".

ממשרד החוץ נמסר כי חדר מצב והמחלקה לישראלים לחו"ל יחד עם השגרירות הישראלית בנפאל החלו לפעול במתכונת חירום. כמו כן נמסר כי כל הדיפלומטים הישראלים לא נפגעו. משרד החוץ החל באיסוף פרטים על ישראלים השוהים בנפאל על מנת לתת את הסיוע המרבי. עם זאת, תנאי השטח הקשים ומוכנותם של שירותי החירום הנפאליים מעלים חשש בנוגע לטיפול המהיר בנפגעים.

לפי שעה אין כוונה לשלוח צוותים של פיקוד העורף לנפאל. "בשלב זה, מנסים לקבל מידע על ממדי הנזק ועל הפגיעה בישראלים", הוסיפו במשרד החוץ. "אנחנו בוחנים הבאת מתגברים מניו דלהי לקטמנדו, כפי שעשינו במפולת השלגים. השגרירות בקשר עם הגורמים המקומיים, ואנו אוספים מידע על מצב הישראלים בקטמנדו ומחוצה לה. במקביל, אנחנו פועלים לשיגור קצין המנהלה של ניו דלהי וקצין המנהלה האזורי היושב בבנגקוק לשם תגבור הצוות בקטמנדו. בינתיים, שדה התעופה סגור ועל כן לא ניתן להגיע".

בהערכת מצב שקיים מנכ"ל מגן דוד אדום, אלי בין, הוא הנחה את הגורמים הרלוונטיים בארגון להקים באופן מידי צוות התערבות, ונבחנת האפשרות לשגר משלחת מטעם הארגון לאזורי האסון. כמו כן, נמסר כי מד"א נמצא בקשר רציף עם גורמים מקומיים באזור האסון, עם משרד החוץ ועם הצלב האדום הבינלאומי. גם חברת הביטוח הראל הקימה חדר מצב לטיפול באירועים, וצצות חילוץ שלה ייצא לנפאל היום.

רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. AP
"הם חייבים שיחלצו אותם באופן דחוף"/AP

מקסים כהן, ישראלי כבד שמיעה שנמצא באזור יחד עם מטיילים נוספים סיפר: "בהתחלה, כשעברתי בסימטאות ראיתי איך התושבים נבהלים ויוצאים מהבניינים. לא הצלחנו לשמוע מה קרה, אבל ראינו שיש בהלה גדולה. בהתחלה לא הבנו מה קורה סביבנו, הייתה לנו תחושה שמשהו רע קורה, עד ששמנו לב שמשהו זז. אמרתי לחבר שלי שמדובר ברעידת אדמה. הייתה פה בהלה גדולה, למזלנו לא היינו ליד בניין שנפל".

רפאל בוסידן נמצא כעת בקטמנדו עם אחיו טל. הוא סיפר: "טל אמר לי שהייתה רעידת אדמה חזקה מאוד. הם עומדים מחוץ לבית בלי בגדים, בלי אוכל, עם התינוקות על הידיים. הם לא יודעים מה לעשות, הם חייבים שיחלצו אותם באופן דחוף, הבית קרס ואסור להם לחזור אליו. הם לא יכולים להיכנס, הם ביקשו ליצור קשר עם משרד החוץ ולהפעיל סיוע, הם אמרו שאין כרגע איך לעזור ווצריך להתאזר בסבלנות".

שליחת חב"ד לנפאל, חני ליפשיץ, אמרה לוואלה חדשות כי בשעה זו מאות ישראלים מתרכזים בבית חב"ד בקטמנדו. "אנחנו מטפלים כאן בפצועים ישראלים, והם שכובים על הספות בחצר, מאחר והכל סגור", אמרה. "הישראלים פה מסייעים האחד לשני כל הזמן. אנחנו כאן, בבית חב"ד, מרכזים רשימות של כל הישראלים לוודא מה מצבם ומה שלומם".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com
לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

(עדכון ראשון: 13:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully