וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאחז באוויר: לאן הולך מכאן משבר הזיהום בחיפה?

דוח זיהום האוויר במפרץ הספיק לעורר סערה - ולהביא מיד גם לפניית פרסה של משרד הבריאות. למה קשה להוכיח קשר בין התחלואה לזיהום, מה הפתרונות העתידיים - ואיך ממשיכים להילחם מכאן? שלוש זוויות למשבר שחלף - אבל עדיין איתנו

צילום מסך

1.הקושי המחקרי לזהות מתאם בין זיהום אוויר ותחלואת סרטן

מסמך של משרד הבריאות שהוצג לפני כחודש קבע כי קיים קשר סיבתי בין זיהום האוויר לבין התחלואה העודפת במפרץ חיפה. על פי המסמך, נתוני הרישום הלאומי לסרטן מצביעים על תחלואה גבוהה בכל סוגי הסרטן בנפת חיפה. "ישנה תחלואה מוגברת באופן מובהק בסרטן חודרני בכל האתרים בגוף בהשוואה לממוצע הארצי", נכתב במסמך. "זאת, למרות הפחתה בערכים של מזהמים סביבתיים מסוימים הנמדדים על ידי איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה".

עדויות לכך שזיהום אוויר קשור למגוון רחב של מחלות ולמקרי מוות החלו להצטבר בעולם בשנות ה-70 של המאה הקודמת, אך המומחים מודים כי קיים קושי בהוכחת קשר שכזה בשל מחסור בנתונים לגבי משתנים רבים שיכולים להשפיע על התוצאות, בהם נטייה גנטית, עישון, סגנון חיים ותזונה.

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
צפון המדינה הוא אזור של תעשייה כבדה עוד מימי המנדט הבריטי. בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

במקרה של מפרץ חיפה, ניתן לראות כי ב-30 השנים האחרונות שיעור מקרי הסרטן בחיפה היה גבוה מהממוצע הארצי בכ-20%. ארגוני סביבה בישראל ניסו בעשור האחרון להראות כי קיים קשר בין זיהום האוויר בחיפה לבין התחלואה הגבוהה באזור. ואכן, בדוח שערכה הקואליציה לבריאות הציבור לפני כעשור נטען כי על סמך אלפי מחקרים ומאמרים, ידוע כי חשיפה לאוויר מזוהם יכולה לגרום להתפתחות סרטן ולתמותה בטרם עת ממחלות לב ושבץ מוחי. לטענת מחברי הדוח, צפון המדינה הוא אזור של תעשייה כבדה עוד מימי המנדט הבריטי. המפעלים הרבים באזור זה, בשילוב עם גורמים גיאוגרפיים ומטאורולוגיים, גרמו להגברת הזיהום באזור.

באותו דוח נכתב כי המגמה הברורה של עודף תחלואה באזור חיפה מצביעה על כך ש"נתונים אלה אינם מקריים, אלא נובעים מזיהום האוויר במפרץ חיפה והצפון, שרמתו הגבוהה אינה קיימת בשום מדינה מתקדמת אחרת בעולם. הנתונים מבוססים על נתוני התחלואה והתמותה במדינה כולה, המחולקת ל-14 נפות, כאשר אלה הממוקמות בצפון סובלות משיעורי תחלואה ותמותה גבוהים יותר מהאחרות. הארגון הסביבתי טוען כי אם בעבר היה קושי להוכיח קשר בין זיהום אוויר, או כל זיהום, לבין סרטן, הרי שהיום אין שום בעיה לקשר בין הדברים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עשרות הפגינו נגד זיהום האוויר בחיפה. ערן גילווארג
"שמישהו יסביר לי למה באזור חיפה נמצא 15% יותר סרטן?". מחאת התושבים בחיפה, שבוע שעבר/ערן גילווארג

"שמישהו יסביר לי למה באזור חיפה, אחרי שלוקחים את כל הפרמטרים האחרים בחשבון – כלכלה, ארץ מוצא, דיאטה, דת, הכול – נמצא 15% יותר סרטן?", שאל לפני שש שנים ד"ר ג'ימי קריקון, שהקים את הקואליציה לבריאות הציבור והיה ממובילי הטענה על הקשר בין זיהום לבין תחלואה. "15% יותר סרטן זה ממצא מובהק. אין דבר כזה בעולם. זה מספר שאי אפשר לתפוס מבחינה שכלית".

במחקר שערכו פרופ' בוריס פורטנוב וד"ר מרינה זוסמן מהחוג למשאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה נמצא קשר מובהק בין מרחק מגורים למכלי הדלק בקריית חיים (חוות תש"ן - תשתיות נפט ואנרגיה, א"א) לבין צפיפות הופעת מקרי סרטן ריאה.

פרופ' מיכה ברחנא, שעמד בראש רישום הסרטן הלאומי, וכיום חבר סגל בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, טען כי כבר כמעט 40 שנים יודעים על שיעורים גבוהים במיוחד של מחלות הסרטן השונות באזור חיפה והמפרץ. "הקשר בין מזהמים סביבתיים ותחלואה ידוע זה מכבר והוא מקבל משנה תוקף עם התפתחות המחקר בתחום. מרגע החשיפה המכרעת לגורם מסרטן ועד להופעת מחלה בת אבחון, עוברות שנים ארוכות, כך שלמעשה התחלואה שאנו רואים היום מקורה בחשיפות שהיו לפני 20 ויותר שנים", אמר.

2. המחקר שימפה את תושבי האזור כדי לאבחן נסיבתיות

הצטברות הנתונים והקשר המובהק הועלו לדיון כבר בשנת 2009 בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת. את הדיון כינס יו"ר הוועדה באותם ימים, ניצן הורוביץ ובישיבה דובר על ההכרח בעריכת סקר בריאות אפידימולגי רחב באזור חיפה, מאחר שעד אותה עת לא נעשה מחקר מקיף ומסודר בעניין הקשר בין זיהום האוויר והתחלואה העודפת במפרץ חיפה. המחקרים שעליהם הסתמכו התבססו על מדגמים קטנים והיו בעלי יכולת מוגבלת להסברת הקשר בין השניים. נציגי הממסד הבטיחו באותו דיון כי הסקר ייערך בשנת 2010. בפועל, הסקר החל רק בחודש שעבר, באיחור של חמש שנים. משמעות הדבר היא שהיום אין לנו מחקר מקיף, חד-משמעי וממוקד בנושא הקשר בין זיהום ותחלואה כפי שאמור היה להיות.

בכנס השקת הפרויקט שאותו תוביל אוניברסיטת חיפה אמר פרופ' שמואל רשפון, רופא מחוז חיפה במשרד הבריאות, כי "התקווה היא שבזכות המחקר הזה נדע בפעם הראשונה, על בסיס עובדות מדעיות, אם יש קשר סיבתי בין זיהום האוויר במפרץ חיפה לתמותה ולתחלואה העודפת באזור. ואם כן, איזה מזהמים בדיוק תורמים לכך".

מבט לחיפה מחוף קריית חיים, אפריל 2015. ראובן קסטרו
"מקווה שבשנה הקרובה נוכל להסביר את הסיבה לתחלואה העודפת". חיפה/ראובן קסטרו

מדובר במחקר גדול שבו ישתתפו 20 חוקרים וחוקרות מתשעה מוסדות שונים, כולל אוניברסיטת הרווארד. את המחקר יובילו פרופ' בוריס פורטנוב, פרופ' שי לין ופרופ' רפאל כראל והוא ימומן על ידי איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה.

מאגר המידע שישרת את החוקרים יכלול מדגמי ענק שיתבססו על עשרות אלפי בני אדם באזור, בהם כל התינוקות עד גיל שנה, כל מי שחלה בסרטן מ-2012 ואילך, כל המתגייסים לצה"ל שהיו חולים באסטמה, חולי אסטמה בני 14-6 ואוכלוסיות נוספות. כמו כן, המחקר יכלול "ניטור ביולוגי" כשרמות וסוגי הזיהום ימדדו בגוף הנבדקים. ד"ר עופר דרסלר, מנכ"ל איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, אמר כי הוא "משוכנע שהמחקר יעזור לפתור עוד בעיות". פרופ' פורטנוב אמר: "אני מקווה שכבר בשנה הקרובה נוכל להסביר את הסיבה לתחלואה העודפת". על אף שהסקר יסתיים רק בעוד כחמש שנים, נראה כי המומחים כבר תמימי דעים בקשר הישיר בין זיהום לתחלואה.

ממשרד הבריאות נמסר: "תוצאות המחקר יוכלו לסייע ולהרחיב את המידע הקיים ולקשור באופן כמותי ומפורט בין זיהום האוויר לתחלואה".

3. מנהיגת האופוזיציה שנלחמת ביונה יהב

"יונה יהב הוא המשרת הגדול ביותר של ממשלת ישראל", טוענת ד"ר עינת קליש רותם, שעומדת בראש האופוזיציה בחיפה, בשיחה עם וואלה חדשות. "כבר שנים רבות שהוא עוזר לממשלה לקדם כל מה שהיא רוצה, מבלי לשאול הרבה שאלות, בייחוד בתכניות החדשות בתחום התעשייה שהיא מקדמת. יהב הוא בעצם משרתם של שני אדונים, מחד הממשלה ומאידך התעשיות".

ד"ר קליש רוצה להחליף את יהב, ראש העיר חיפה מזה 12 שנים ומי שנדמה לעתים כבלתי ניתן להזזה. עם זאת, לאחר פרסום הדוח המדאיג של משרד הבריאות נראה כי התמונה בעיר השתנתה. מי שניצלה את ההזדמנות הייתה קליש, ארכיטקטית מומחית לתכנון ערים ובריאות הציבור.

שנים שקליש מוחה על התחלואה ועל הזיהום, אך הפעם עליית הנושא לכותרות אפשרה לה לנגח את יהב ביתר קלות. "לאור פרסומי משרד הבריאות היום ובתקופה האחרונה, אני קוראת לראש העיר חיפה, מר יונה יהב להתפטר לאלתר", כתבה קליש בעמוד הפייסבוק שלה. "ראש העיר הוא האחראי הראשון והבלעדי לבריאותם ולרווחתם של תושבי חיפה ואף לתושבי המטרופולין כולו. למרות זאת, הוא היה עסוק בשנים האחרונות בגלגול האחריות לכתפי הממשלה ולגורמים אחרים, במקרה הטוב, ובטשטוש המידע והסטת תשומת לב התושבים על ידי מסיבות וחגיגות, במקרה הרע. רק לפני כמה חודשים טען יהב כי אינו מכיר את 'הנתונים השקריים שמפיצים בכל העיר'. ראש העיר כשל בתפקידו הבסיסי והמרכזי. יהב, לראשונה בחייך קח אחריות על כישלונותיך- הגש התפטרותך".

ד"ר עינת קליש, נלחמת בזיהום אוויר בחיפה 20 אפריל 2015. באדיבות המצולמים
"נלחמים בכל הכוח". ד"ר עינת קליש רותם/באדיבות המצולמים

"יש היום שלוש תכניות ענקיות שהממשלה הולכת לקדם במפרץ חיפה", סיפרה קליש. "נמל חדש ונמל שני מיותר לחלוטין, כולל נמל דלקים ובתי זיקוק שהולכים להגדיל את המתקנים שלהם פי שלושה. יש את הקרקעות בצפון, שם יש מתחם ענק שאמור להיות מחסן של דלקים וגזים. שלוש התכניות יחד הולכות להגדיל באופן משמעותי את כושר הייצור של התעשיות בתחום הדלק. הממשלה דוחפת את זה וראש העיר שותק ומיישר קו לחלוטין. לא מערער, לא שואל, לא אומר כלום".

על השאלה מה יעלה בגורל המחאה של תושבי חיפה והאם תתקיים מהפכה עונה קליש: "אנחנו נלחמים בכל הכוח. זו לא רק מלחמה שלי. המלחמה בזיהום אוויר היא של עשרות ומאות אנשים וזהו מאמץ משותף של הרבה אנשים. אנחנו עובדים באמונה מלאה, בנכונות ובאהבה גדולה לעיר. אני בטוחה שנצליח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully