וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה: היחידה הסודית בצה"ל שחדרה לבונקר חיזבאללה בלבנון

23.4.2015 / 13:55

יחידה 551 הוקמה במטרה להכשיר לוחמים לפעילות מדויקת ומהירה בשטח האויב. מאז היא זוכה להערכה גדולה במערכת הביטחון, ומסייעת בניוד לוחמים וחילוץ פצועים משדה הקרב: "אנחנו דואגים לפעול ביצירתיות, לשמור על סודיות ולפעול בתחבולה". סיפורה מובא כאן לראשונה

צילום: דובר צה"ל, עריכה: יאיר דניאל

במלחמת לבנון השנייה נטשו לוחמי חיזבאללה בונקר תת-קרקעי במרחק של יותר מעשרה קילומטרים מהגבול. בצה"ל לא היה ספק, היה ברור שיש להגיע אליו מהר ככל האפשר ולאסוף ממנו את הסודות שחיזבאללה הותיר מאחור. הסכנה הייתה ברורה, מדובר בנתיב נסיעה שחיזבאללה יודע עליו מראש, מכיר אותו וכפי הנראה אורב בשטח. המשימה המורכבת הוטלה על יחידת הניוד 551 של צה"ל, המורכבת מלוחמי יחידות עלית שמתמחה בנהיגת שטח בתנאים מורכבים בשטח האויב. המטרה הייתה להביא אל פתח הבונקר את גורמי המודיעין מפיקוד צפון ומומחי נשק מזרוע היבשה כדי לחקור את מה שאותר בבטן האדמה.

בשעת לילה מאוחרת יצא אל הדרך כוח של יחידת הניוד, המתמחה בנהיגת שטח מבצעית מדויקת. הרחק משטח ישראל, בשטח רווי מטעני חבלה וחוליות נ"ט הצליח כוח הניוד לחמוק מעיני חיזבאללה. גורמי המודיעין ולוחמים טיהרו את הכניסה וירדו אל הבונקר. הם איתרו מפות קוד על הקירות, מחשבים ויומני מבצעים אך יותר מכל שמחו להניח את ידם על טיל ה"קורנט" המתקדם, אימת השריונרים במערב. הטיל היה כשיר והובא לחקירה בישראל. הפעולה הוכתרה כהצלחה. גורמי המודיעין הפיקו מידע רב מהשלל.

יחידת הניוד בשטח, אפריל 2015. דובר צה"ל
"איפה שאין אגו יש שיתוף פעולה". נהגי היחידה בשטח/דובר צה"ל

הסיפור המלא של יחידת הניוד 551 מעולם לא סופר ברבים. כעת הוא נחשף לראשונה. סיפור היחידה החל בשנת 1988. בצה"ל הוחלט לשבץ בחטיבה 551 יחידה שתתמחה בנהיגה מבצעית שתפתח את הרמה המקצועית של נהיגת הלילה והגעה ליעדים רחוקים מגבול המדינה בצורה מדויקת ומהירה.

אלוף (מיל') טל רוסו, לימים מפקד מפקדת חזית העומק, מונה למפקד חטיבה 551 ונחשף לרמה המבצעית של היחידה, שהכשירה את הנהגים המבצעיים ביחידות העלית בצה"ל. בשנת 96' הוא זימן אליו שני מפקדים מצטיינים: רותם שני ו-ע', שניהם שרתו יחד בסיירת גבעתי. "רותם, אתה מוקד ידע ולכן תהיה קצין הניוד של היחידה", אמר רוסו שראה בחזון שלו את התפתחות היחידה והפיכתה ליחידה מבצעית. "ע', אתה תהיה מפקד היחידה. אתה המבוגר האחראי". לאחר שיצאו ממשרד המח"ט החליטו להתחלף בתפקידים. החברות בין השניים הייתה כה חזקה שההחלטה להפוך את היוצרות שכנעה באותם ימים גם את המח"ט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אלוף פיקוד הדרום: "הופתענו מהשקט המוחלט לאחר המבצע". שי מכלוף
הפך את היחידה ליחידה מבצעית. אלוף במיל' טל רוסו/שי מכלוף

שני שינה את פני היחידה וגייס לשורותיה, בגיבוי רוסו, לוחמים מיחידות עלית של צה"ל בדגש על יחידת מגלן, אנשי צוות אוויר ומומחים לשדאות והישרדות. חלקם חקלאים שקרבתם לשדה ולקרקע הייתה ברורה. עם תחילת אירועי האינתיפאדה מקבלת היחידה משימות מבצעיות מורכבות בתוך מחנות הפליטים בגדה המערבית וברצועת עזה. תכליתן היא ניוד לוחמים באזורי לחימה תחת אש ובמהירות.

בסוף 2001 נחתה על היחידה מכה קשה. שני, שהשפעתו הייתה מכרעת ביחידה, נהרג בתאונת אופנוע בדרך למפגש לוחמים. בצה"ל החליטו למנות את ע' למפקד היחידה. במשך ארבע שנים מתפשט שמה של היחידה בקרב יחידות העלית של צה"ל וגופים נוספים במערכת הביטחון ויחד הם רוקמים מבצעים חשאיים. דיוני "הפרלמנט החשאי" התקיימו ב"זולה" - שולחן מעץ מתחת לסככה רחבה בפאתי היחידה, אי שם באזור השפלה. עם קמין, עמדה לבישול קפה ושמן שמוסקים אנשי היחידה במו ידיהם מדי שנה. ב"חדר הדיונים" הזה נוצרו חברויות וקשרים מבצעיים בין מפקדי יחידות מובחרות, שלימים הפכו למפקדים בכירים במערכת הביטחון וקהילת המודיעין. אחד המשפטים ששגורים בקרב אנשי היחידה מסביר את הכול: "איפה שאין אגו יש שיתוף פעולה".

הצצה ליחידה הסודית של צה"ל. דובר צה"ל
"לפעמים יש לך פחות משעה ללמוד את השטח"/דובר צה"ל

"פה היה יושב חגי בן ארי (קצין בכיר בחטיבת הצנחנים שנפצע במבצע 'צוק איתן' באורח אנוש ומונה למפקד סיירת למרות שהוא עוד שקוע בתרדמת – א"ב)", אומר ב' ומצביע על אחד המושבים סביב השולחן. "כשהחבר'ה פינו אותו באלונקה וקלטו שזה הוא הם היו בשוק. הוא היה אחוק של החבר'ה שפינו אותו".

במבצע "חומת מגן" הצטרפו חיילי היחידה לפשיטות על בתי המבוקשים הבכירים וסייעו בהתקפות על קני הטרור בגדה המערבית. על חלקם בקרבות קיבלו את צל"ש אלוף פיקוד מרכז. א', בוגר יחידת מגלן, אחד מוותיקי היחידה שהחל את דרכו כנהג וכבר יותר מעשור משמש נווט, סיפר על תמצית התפקיד: "לפעמים יש לך פחות משעה ללמוד את השטח, לפעמים יומיים. תלוי מה מידת הדחיפות והמורכבות. אני לוקח הכול בחשבון. את המטענים שבדרך, מיקום האויב, הציר הטופוגרפי, אם יש מנהרות בקרבת הציר או לא. אתה נותן מבט על המפה והרוב ברור. אני מנווט ביחידה מאז תחילת האינתיפאדה הראשונה כשעמדתי ליד מפקד יחידת דובדבן אייל וייס שנפל עליו קיר והרג אותו במבצע בכפר ציידא. מה שעומד מול עינייך זו המשימה, לא הציוד הכי טוב אלא המקצועיות, הרוח והאנשים. אתה לומד לחיות בתחבולה".

בשנת 2004, התמנה א' לפיקוד על היחידה באופן זמני. הוא ממשיך עם רוח היחידה ומעורבותה הולכת וגוברת במבצעים נועזים. ב-2006 חוזר ע' לפקד על היחידה לאחר שחזר מחופשת לימודים ומלחמת לבנון השנייה פורצת. מפקדי היחידה נסעו לפיקוד הצפון והציעו את עזרתם בניוד לוחמים לאזורי לחימה ובכל שיידרש. קצינים בכירים בצה"ל לא אהבו את היוזמה והחזירו אותם לבסיס היחידה באזור השפלה. ע' התעקש והוחלט שהיחידה ששייכת לפיקוד מרכז תעלה לפיקוד צפון ותרשום פרק מפואר בהיסטוריה הצבאית של צה"ל.

סיפורי הגבורה של היחידה, בהם הסודות שהובאו מבונקר חיזבאללה, הוצג בפני הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף (מיל') גבי אשכנזי, שמה התפשט בפיקוד הצפון והוחלט להטיל עליה עשרות משימות מורכבות, למרות איום הנ"ט ומטעני החבלה הרבים בשטח. בין היתר הוטל עליה לפנות פצועים וגופות מעומק השטח מחשש שיחטפו, ביניהן גופתה של הטכנאית המוטסת קרן טנדלר, ופתיחת צירי לוגיסטיקה להעברת מזון, מים, תחמושת וסולר ליחידות שנלחמות בכפרים השיעים. תרומתה של היחידה הייתה מכרעת וקריטית בהרבה מובנים ולכן החליט אשכנזי להעניק לחיילי היחידה את צל"ש הרמטכ"ל. לאחר המלחמה התקבע שמה של היחידה במטה הכללי כיחידה קטנה, שיכולותיה נשמרו תחת מעטה של חשאיות.

חיילים על רקע שקיעה בשטח, אפריל 2015. דובר צה"ל
אף מסמך לא העיד על קיומה/דובר צה"ל

בשנת 2008 התמנה סגן אלוף ר' למפקד היחידה ותוך חודשים ספורים חייליו מצטרפים למבצע "עופרת יצוקה". הצוותים מתפזרים בשטח ומסייעים בניוד לוחמים לאזורי לחימה וחילוץ פצועים משדה הקרב תחת אש כשהבכיר ביניהם היה מפקד חטיבת גולני לשעבר תת-אלוף אבי פלד. באותה תקופה עושה היחידה פריצת דרך משמעותית. עד 2009 לא היה שום אזכור ליחידה בפקודות צה"ל. אף מסמך לא העיד על קיומה אך זה לא מנע ממנה להשתתף במבצעים. מפקד עוצבת האש דאז ולימים מפקד פיקוד מרכז אלוף רוני נומה דאג שהיחידה תירשם בפקודה הצה"לית ותקבל אחריות למשימות.

ראש מטה זרוע היבשה אלוף איל זמיר, לימים מזכירו הצבאי של ראש הממשלה, נחשף להערכה הרבה לה זוכה היחידה במערכת הביטחון בישראל ובקרב צבאות זרים והיה ער לעובדה שהיחידה הצליחה להפוך את תפקיד הנהג המבצעי למקצוע. ב-2012 החליט זמיר לבנות מחדש את היחידה, להעביר אליה תקנים מסודרים, לראשונה מאז הקמתה, להסדיר את התקציב ולבנות כמה פלוגות. בין היתר הקים פלוגה מבצעית, פלוגת הכשרות, פלוגת פיתוח ופלוגת מילואים שביום הדין יהפכו לצוותים לוחמים בשטח האויב ובמקביל ימשיכו להכשיר נהגי שטח עבור יחידות העלית של צה"ל.

"תביט עליהם", מצביע מפקד החטיבה אלוף משנה נמרוד אלוני במהלך תרגיל בצפון הארץ על חיילי היחידה שיושבים בכלי רכב. "אלו תמצית הנוער הישראלי. חבר'ה איכותיים שאין לי מילים לתאר את הרמה המקצועית אליה הם הביאו את היחידה שקנתה לעצמה שם לא רק בישראל. גם בקרב צבאות זרים. התרגיל הזה מסמן שיא ביכולות שלהם להיות חלק בלתי נפרד מהלחימה של צה"ל וככל שחולף הזמן אנחנו מבינים כמה שהתרומה שלהם הופכת למשמעותית".

לא להתבכיין

המסלול אל היחידה מתחיל בגיבוש צנחנים. לאחר מכן עוברים גיבוש ליחידות מובחרות ומתגייסים למגלן. אחרי חצי שנה עוברים הלוחמים מיון לאיתור נהגים מבצעיים. הטובים ביותר עוברים קורס נהיגה בסיסית במשך שמונה שבועות. סדרה ממיינת ומפרכת משטחי רמת הגולן ועד אילת. "כדי לשרוד את סדרת השטח אתה חייב להיות חיית שטח, לאהוב את הרכב, לא להתבכיין על זה שלא ראית מקלחת שבוע, שאתה ישן בשטח והאוכל זה רק מנות קרב", מסביר ס', סגן מפקד היחידה, תוך כדי נסיעה כשרכבו מחליק על גבעה בוצית במיוחד. "הלוחם מפרק את הרכב ומרכיב מחדש ומתמקצע בנסיעה מורכבת. השבוע השמיני הוא המסכם. מי שהגיע אליו מוכתר נהג מבצעי".

"כדי לשרוד את סדרת השטח אתה חייב להיות חיית שטח, לאהוב את הרכב, לא להתבכיין על זה שלא ראית מקלחת שבוע, שאתה ישן בשטח והאוכל זה רק מנות קרב"

בתום הסדרה חוזר הלוחם אל הצוות שלו ביחידת מגלן, אחת לארבעה חודשים הוא מגיע לריענון ביחידה. בתום המסלול המעוניינים עוברים מיון נוסף כדי להתקבל ליחידת הניוד. אלה שעוברים אותו מתחילים סדרת שטח שנמשכת 12 שבועות, בכפוף לציון עובר וחתימה על שירות קבע לשנה וחצי.

"נהג מבצעי צריך לנסוע מרחק רב בלילה עם מכשיר ראיית לילה, בבוץ, בחול, להציג רמת מכונאות גבוהה ויכולת שרידות", מוסיף ס' תוך כדי שהוא מעיר לנהג צעיר על בחירת נתיב הנסיעה שלו בתא שטח צפוף. "בסוף הוא לבד. אין מי שיעזור. זה הוא ועצמו. לכן הוא יודע לתקן את הרוב. נשמע פשוט? לא כל אחד מסוגל לשים אמצעי ראיית לילה על העיניים בשקיעה ולהרים אותו בזריחה".

יחידת הניוד בשטח, אפריל 2015. דובר צה"ל
"נהג מבצעי צריך לנסוע בשטח מרחק רב בלילה"/דובר צה"ל

יחידת הניוד מכשירה את לוחמיה לשלושה מקצועות עיקריים: נווט, נהג ומפקד. המפקד אחראי על המשימה, לסנכרן את כלל הגופים והכוחות שלוקחים חלק במשימה ובין היתר לשמור על הבטיחות. מאחר שהכוחות פועלים בצורה מדויקת הוא נדרש למנוע ירי על הכוחות.

"אתה רואה את הגבעה הזו?", שואל אל"מ אלוני שבקיץ הקרוב יפקד על הצנחנים. "אם הייתי מבקש ממך לעלות את הגבעה היית לוחץ על דוושת הגז ועולה. כולם היו מזהים אותך. לוחם ניוד יודע לעלות את הגבעה בחוכמה. ומה אם יש לך פנצ'ר? נהג רגיל יעצור בצד ויחליף. נהג ניוד יחשוב יותר מפעם אחת איפה הוא עוצר, באיזה תוואי, מה היחס שלו לשיירה, האם הוא סוחב את עצמו כמו פגר או עוצר במקום שהאויב לא יראה אותו. הנווט ברכב יגיד לו 'בוא נעצור באזור נסתר'. כל הזמן אתה חשוב לעסוק בתחבולה. הם דואגים ששום בורג או אבזם בכלי הניוד לא יורגש".

ומה אם יש לך פנצ'ר?

לוחמי היחידה מלאי גאווה. לכאורה הם עוסקים בנהיגת שטח ולא הורגים מחבלים אבל הם מלאי סיפוק מהעשייה וההילה שאופפת את היחידה. ב', אחד מוותיקי היחידה שהיה בעברו נווט מטוסי קרב, מנסה לתמצת את הסיפור: "הבן שלי בכיתה ד'. הוא נשאל על ידי המורה שלו מה הוא ירצה לעשות כשיתגייס לצה"ל והוא ענה לה: 'אני רוצה להיות נהג'. 'ככה חינכו אותך בבית? זה מה שאת רוצה להיות?'. הבן שלי חייך וענה לה: 'לא סתם נהג. אני רוצה להיות נהג ניוד'".

הצוותים השונים של היחידה נוסעים על גבי כלי רכב מגוונים למשימות שונות. במעבר מזירה לזירה נשמרת החשאיות. "אנחנו כל הזמן עסוק בלהיות יצירתיים. לשמור על סודיות, לפעול בתחבולה. לדעת לנתח את השטח באופן שהאויב לא חשב עליו. אנחנו מעבירים ממקום למקום את המטען הכי יקר שיש לצה"ל: בני אדם", מסביר ב'. "התכונה הטבעית שלנו היא לעצור כשיורים עלייך ולהסתער. לוחם ניוד ינהג בדיוק הפוך. הוא ינתק מגע. אתה רוצה לחמוק מהאויב וסומך על היכולות שלך שיביאו אותך למקום טוב יותר. השרידות היא ניידות".

יחידת הניוד המטכ"לית מסייעת לחברת חשמל בירושלים. דובר צה"ל
בסופת השלגים בירושלים, בינואר/דובר צה"ל

על כוס קפה שחור מבושל היטב נזכר אחד מבכירי היחידה במבצע שהתקיים בחברון. "כשגיא חזוט היה מח"ט יהודה התבקשו להשתתף במבצע למעצר מבוקש באזור מאוד מורכב שהגישה אליו בעייתית במיוחד. הוא הגיע למסקנה שצריך לכתר את הבית כדי שהוא לא יברח. לא היה ציר גישה ברור ולא דרך. החבר'ה שלנו מצאו ציר נסתר על תוואי משוער שאליו הבאנו את הכוחות. ממנו הם צעדו 1.5 ק"מ כדי להביא מבוקש. המבצע הצליח בזכות ניתוח שטח נכון".

בסופת השלגים הגדולה שפקדה את ירושלים וזכתה לכינוי בצה"ל מבצע 'פתיתים לבנים' הם התגייסו מיוזמתם לסייע לחלץ אזרחים ולנייד קשישים שנזקקו לעזרה ולאחר מכן הובילו את הכוח שפשט על שני המחבלים בחברון שחטף ורצח את שלושת הנערים צומת גוש עציון בקיץ 2014. "גם כשאתה מגיע רועש וגלוי אתה צריך לעשות את זה בנתיב הכי מהיר בלי תקלות וברבורים", סיפר ב' על אותו מבצע שבסופו חוסלו המחבלים.

יחידת הניוד בשטח, אפריל 2015. דובר צה"ל
"שמורת טבע מוגנת"/דובר צה"ל

היחידה הגיע לשיא מבצעיות במבצע "צוק איתן". הצוותים השונים נפרשו לאורך כל רצועת עזה והתחברו לצוות הקרב החטיבתיים. הם סייעו בחילוץ פצועים וניוד לוחמים. במבצע בלט שיתוף הפעולה בין יחידת הניוד ליחידת הפינוי בהיטס 669 שמשלבת כבר שנים בכלי הרכב צוותים רפואיים. "תדמיין לעצמך מסוק קרקעי. כל היכולות שיש במסוק רגיל יש לנו בכלי הרכב", סיפר ס', סגן מפקד היחידה "90% מהחילוצים שנדרשנו אליהם הגיעו תוך שעה לבית החולים. 50% מהפצועים שפונו על ידי היחידה היו במצב קשה".

מפקדי היחידה התעקשו להרחיב את תרומתם במבצע. "הם הצטרפו למאמץ השמדת המנהרות ולקחו בעלות על משימה שאף אחד לא נתן להם", סיפר אל"מ אלוני והדגיש כי הם לקחו חלק בפיצוץ 11 מנהרות ברחבי הרצועה. בזמן ביקור בבסיס היחידה, אחד הקצינים הבכירים פותח את דלת חדר הדיונים הרשמי ומצביע על הקירות המעוטרים בצל"שים ותעודות הוקרה והצטיינות. לצד אחד הצל"שים מופיעה מפת רצועת עזה בערבית ועליה קודים של ארגון החמאס. הוקרה ממפקד יחידה שלחמה עם יחידת הניוד. "בכל נקודה שאתה רואה פה ... היינו. תדמיין לבד את השאר". יחידת הניוד 551 נבחרה כיחידה מצטיינת נשיא המדינה ובעוד חודש תבחר בפעם השנייה כיחידה מצטיינת נשיא.

יחידת הניוד שומרת על כוננות לאורך כל השנה ו'הכוננים' יכולים להיות מוקפצים בטווח זמן קצר לבסיס היחידה למילוי משימות מבצעיות. "מה שאתה רואה כאן על הקיר זו תרבות של אחריות ודוגמה אישית ואהבת הארץ. וברית דם בין יחידות שאני מבקש שלא יופיעו בכתבה. אנחנו מתעקשים ללכת עד קצה גבול המעטפת ומצווים לפרוץ אותה כל הזמן", חותם את הביקור קצין בכיר ביחידה ומוסיף לסיכום עם רמז על אופי האנשים שמשרתים בה "יחידת הניוד היא שמורת טבע מוגנת ובשמורת טבע יש חיות בר... אותן חיות צריכות לשרוד בשטח בכל תנאי".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully