וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים בטקס זיכרון ישראלי-פלסטיני: "נלחם עוד פעם ועוד פעם?"

22.4.2015 / 14:08

"לחסוך את ההרוג הבא": בין המשתתפים הרבים בטקס הזיכרון המשותף שהתקיים זו השנה העשירית, כמאה פלסטינים מהגדה המערבית שקיבלו היתר מיוחד להגיע. "גם כשנעשים דברים נוראיים על ידי ממשלות וצבאות - אנחנו, האנשים, יכולים לפעול לשלום"

למעלה ממאה פלסטינים קיבלו אישור להיכנס לטקס של פורום המשפחות השכולות, גני התערוכה. אפריל 2015. ראובן קסטרו
טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני, אתמול/ראובן קסטרו

כ-3,000 אלף בני אדם, ישראלים ופלסטינים, השתתפו אמש (שלישי) בטקס זיכרון משותף במרכז הירידים בתל אביב, זו השנה העשירית. בין הנוכחים היו משפחות פלסטיניות וישראליות, ששכלו את יקיריהן בעקבות הסכסוך. יותר ממאה משתתפים קיבלו היתר מיוחד להגיע מרחבי הגדה המערבית לטקס, שאורגן על ידי "פורום המשפחות השכולות" וארגון "לוחמים לשלום". זאת, למרות קריאת ועד מתיישבי השומרון לשר הביטחון משה יעלון שלא לאפשר השתתפות פלסטינים באירוע.

למרות הכרזת ועד מתיישבי השומרון כי יערכו טקס בסמוך למקום, רק שמונה פעילי ימין עמדו מעבר לכביש במחאה על קיום הטקס, והטקס כולו עבר ללא עימותים. ג'מיל קסאס, תושב מחנה הפליטים דהיישה, ומיטל לוקהוף, שניהם פעילים ב"לוחמים לשלום", הנחו את הטקס, שהועבר בעברית ובערבית. "כל מי שאיבד או לא איבד, צריך להיות כאן כדי לחסוך את ההרוג הבא, את השהיד הבא", קראה הנואמת הראשונה, איריס שגב, שבנה נמרוד נהרג במלחמת לבנון השנייה.

"הדרך היא דרך של התקרבות והדברות אחד עם השני", הוסיפה. "קשה לי מאוד כשאומרים לי שאין פרטנר. אם אין פרטנר, אז מה נעשה? נלחם עוד פעם ועוד פעם? אם אין פרטנר, אז ננסה לדבר עוד פעם ועוד פעם". יסמין איכלאס אישתאיה, תושבת הכפר הפלסטיני סאלם שאביה נרצח על ידי מתנחל בשנת 2004, עלתה לבמה אחריה, וסיפרה על הרגשות שהציפו אותה לאחר מות אביה, ולאחר שהנאשם שוחרר למעצר בית ונמלט מהמדינה.

עוד בוואלה חדשות:
המילים שלי קטנות מכדי לתאר את דולב, אז שאלתי את חבריו
נתניהו בהר הרצל: "אני נקשתי על דלת הוריי, לא אשכח את הזעקות"
כשאימא של דימה שמעה את הקריאה בקשר: "קודקוד קיבל כדור"

יסמין אחלאס אשתאיה, עיוורת שאביה נהרג על ידי מתנחל בטקס של פורום המשפחות השכוחות עם הפלסטינים. גני התערוכה, אפריל 2015. ראובן קסטרו
יסמין איכלאס אישתאיה, שאביה נרצח על ידי מתנחל, אתמול בטקס/ראובן קסטרו

"התחושה הקשה שלא נעשה פה צדק והשנאה והכעס שזה עורר היו ממשיכים כנראה, אלמלא נחשפתי ליהודים אחרים", סיפרה אישתאיה, בשנות ה-20 לחייה, שאיבדה את ראייתה בעקבות מחלה ברשתית. לדבריה, המפגש עם יהודים נוספים "חיזק אצלי מאד את האמונה בשינוי שיכולים לעשות אנשים. המדינה בוגדת, מערכת המשפט מאכזבת, אבל האנשים הטובים, שוחרי השלום והמוסיקה, מצליחים להתגבר על הכול. היה לי חשוב לבוא ולהעביר את המסר הזה. גם כשנעשים דברים נוראיים על ידי ממשלות וצבאות - אנחנו, האנשים, יכולים וחייבים לפעול לשלום".

יעלה רענן, תושבת עוטף עזה ששכלה את אחיה ברק באחת ממלחמות ישראל תיארה את רגשותיה בכל הקשור למאבק בין הצדדים. "בחוג בית במסגרת 'נשים עושות שלום' אמרו עליי שאני נס - איך ייתכן שאדם ממשיך להחזיק ברצון לשלום כשהוא חווה כך מלחמה. ואני חושבת - איך אדם יכול לחוות כך מלחמה ולא לזעוק לשלום? אני לא אחזור לימי הזיכרון בערד (המקום שבו גדלה רענן ואחיה נקבר - ש"ב). את מקומי אני מוצאת כאן, אתכם, עם אנשים שמתעקשים יחד לייצר עולם אחר".

עוד באותו נושא

חרף המחאה: אושרה כניסת פלסטינים לטקס יום הזיכרון האלטרנטיבי

לכתבה המלאה
למעלה ממאה פלסטינים קיבלו אישור להיכנס לטקס של פורום המשפחות השכולות, גני התערוכה. אפריל 2015. ראובן קסטרו
הפגנה של ועד מתיישבי השומרון במחאה על הטקס/ראובן קסטרו
"הקדשתי את חיי למען השליחות הקדושה הזו שזורעת בנו תקווה, אפילו כשכל מה שיש מסביב דוחף לייאוש. עוד לא אבדה תקוותנו"

אחרון הנואמים היה מאזן פראג', ממחנה הפליטים דהיישה. לדבריו, כמי שגדל כפליט וכבר בגיל 15 הצטרף למאבק נגד הכיבוש וישב בכלא, השינוי בתפיסתו הגיע דווקא לאחר שאביו נהרג מאש צה"ל בשנת 2002. "הייתי במאבק פנימי, רגשי ונפשי במשך יותר משנתיים. אך לאחר מכן מצאתי את עצמי מוזמן לשבת עם משפחות ישראליות שכולות. היה לי מוזר מאוד ללכת ולשבת איתם, כי כל חיי הכרתי ישראלים כמתנחלים, חיילים או אנשי מודיעין", אמר. "לא הכרתי תמונה אחרת של ישראלים, אך החלטתי ללכת למפגש וגיליתי תמונה חדשה שלא הכרתי מקודם".

"מאותו רגע התחלתי מסע של פיוס עם עצמי, לצד ההיכרות עם האחר", סיפר. "המסע היותר עמוק הוא השותפות בכאב והסבל, אפילו אם סיבות הסבל שלנו שונות. מאז ועד היום, הקדשתי את חיי למען השליחות הקדושה הזו שזורעת בנו תקווה אפילו כשכל מה שיש מסביב דוחף לייאוש. עוד לא אבדה תקוותנו".

למעלה ממאה פלסטינים קיבלו אישור להיכנס לטקס של פורום המשפחות השכולות, גני התערוכה. אפריל 2015. ראובן קסטרו
"אתם יכולים לחולל שינוי גם בישראל ובפלסטין"/ראובן קסטרו

במהלך הטקס שודרו דברי תמיכה מפי הארכיבישוף דזמונד טוטו, חתן פרס נובל לשלום. לדבריו, "השינוי אפשרי, כפי שמלמד אותנו ניסיוננו בדרום אפריקה. אתם יכולים לחולל שינוי גם בישראל ובפלסטין. אני מברך אתכם על חלקכם ביוזמה האמיצה והחשובה הזו".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully