וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כש-30 מחבלים ייצאו מבטן האדמה

24.4.2015 / 7:30

המלחמה הבאה בעזה תתחיל מהנקודה שבה הופסקה קודמתה, ומשם תסלים. חמאס שוקד על התעצמות, משפר את טווחי הרקטות ומשקם את המנהרות. הזרוע הצבאית ערכה תחקירים והדיחה מפקדים כושלים. הנחת העבודה של אוגדת עזה: זה לא יהיה שידור חוזר של "צוק איתן"

צילום מסך

(סריקות אחרי רקטה שנפלה בשער הנגב, אתמול)

תושבי נתיב העשרה לא צריכים מסרים מהרמטכ"ל כדי להרגיש את המתח באוויר. הם שומעים היטב את הדי הפיצוצים הבוקעים ממתקני האימונים החדשים של חמאס בצפון הרצועה

האם תפרוץ בקיץ מלחמה נוספת מול חמאס? אין לכך תשובה ברורה אך יש לא מעט סימנים המעידים על מה שמתחולל בזירה הדרומית. הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, העביר מסר ברור כשהחליט לערוך באוגדת עזה את ביקור העבודה הראשון שלו בתפקיד. במהלך ביקורו שאל איזנקוט את המפקדים שאלות חדות וירד לפרטים קטנים. הוא ניסה להעביר למפקדי הגזרה את המסר שהאיום המרכזי נמצא אמנם בגבול הצפון, מול חיזבאללה, אך הנפיץ ביותר מבעבע בעזה. אם לא די בכך, בליל הסדר ביקר שוב איזנקוט באוגדת עזה, שוחח עם המפקדים ותצפת על מתקני חמאס. גם המסר המשני למפקדים היה חד וקולע: אומר לכם מה המשימה ואתם תגידו לי איך לבצע אותה.

תושבי נתיב העשרה לא צריכים מסרים מהרמטכ"ל כדי להרגיש את המתח באוויר. בחודשים האחרונים, מדי יום שישי, החל משעות הבוקר הם שומעים היטב את הדי הפיצוצים הבוקעים ממתקני האימונים החדשים של חמאס בצפון הרצועה, אותם מתקנים שהוקמו על חורבות היישובים המפונים אלי סיני וניסנית. לפני שבועיים פגע קליע שנורה בשוגג במהלך אחד התרגילים בחלון בבית הכנסת של היישוב ובנס איש לא נפגע. הייתה זאת תזכורת לכך שהכול באזור שברירי.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בביקור בנתיב העשרה. דובר צה"ל
הרמטכ"ל גדי איזנקוט בביקור בנתיב העשרה, לפני שבועיים/דובר צה"ל

הזרוע הצבאית של חמאס מרכזת את כל משאביה להתעצמות, אימונים ובניית כוח, וכל זאת במימון איראני. חמאס לא מתאמץ להסתיר את היקף האימונים שהוא מבצע ביבשה, בים ובאוויר, אשר נמצא במגמת עלייה. הארגון הפך את המרחב האווירי המצרי בסיני לאזור אימונים פורה עבור מזל"טים שייעודם להתפוצץ, לאסוף מודיעין או להיראות לשם תעמולה.

חלק מהאימונים שמבצע חמאס בתקופה האחרונה ניתן לראות בעין ובחלק ניתן לצפות ברשתות החברתיות. אז מה בעצם השתנה בדרך הפעולה של חמאס? היקפי הירי והיוזמה ההתקפית. אם בקיץ האחרון ניתן היה לראות 15 מחבלים יוצאים ממנהרה, היום חמאס מתאמן לקראת הוצאת פעולה משולבת שכוללת 30 מחבלים שייצאו ממנהרה ויבצעו פשיטות רחבות, בסיוע ירי פצצות מרגמה וטילי נ"ט, נשק קל ומקלעים, ובתזמון מחמ"ל מיוחד של הארגון. והכול במטרה לבצע מסע הרג ביישובים או לחטוף חיילים ולגבות מחיר ממדינת ישראל. מנהרת האופנועים שהתגלתה בשלהי מבצע "צוק איתן" סמוך לגדר הייתה יותר מהצהרת כוונות של הארגון. המנהרה סימנה את המערכה העתידית ועד לאן רוצה חמאס להגיע בה. בניגוד לאיומיו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הוכיחה הזרוע הצבאית של חמאס כי היא מסוגלת להעביר את הלחימה לשטח הישראלי.

אופנועים שנמצאו במנהרת טרור של חמאס ונועדו לסייע בחטיפת אזרחים וחיילים. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
אופנועים שהוסתרו במנהרה במהלך "צוק איתן" ונועדו להבריח חטופים לתוך עזה/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

אם בעבר נשמרה מערכת יחסים יחסית יציבה בין מטה חמאס חו"ל, מטה חמאס עזה והזרוע הצבאית, אחרי מבצע "צוק איתן" הדברים השתנו. אחרי המבצע עלה כוחם של מפקדי הזרוע הצבאית בארגון משמעותית והיום, הם מערערים את מעמד הדרג המדיני בחמאס. חיסולו או לא של מוחמד דף, הפך את מרואן עיסא למפקד הזרוע הצבאית של חמאס ומתחתיו מתפקד בכיר הארגון מוחמד סינואר. השניים יחד לא מצליחים לשחזר את הכריזמה ואת כוחו של אחמד ג'עברי שחוסל על ידי ישראל במבצע "עמוד ענן". ולכן, כוחם עלה עד כדי איום של ממש על הדרג המדיני.

מחבלים על טרקטורונים

מפקדי חמאס הצליחו לנתח את המציאות ולהבין לקראת סוף המערכה כי קווי המגע והיישובים סמוכי הגדר הם נקודת התורפה של צה"ל

מבחינת חמאס, המערכה העתידית מול צה"ל נמצאת מעבר לפינה. וכמו כל ארגון מקצועי אחר, ביצעה הזרוע הצבאית של חמאס פעולות התייעלות: בוצעו תחקירים מעמיקים, מפקדים כושלים הודחו ושוכללו תפישות הפעלה. בימים אלו נחפרות מנהרות גדולות וארוכות ושאף אחד לא יתפלא אם במערכה הבאה ייצאו מתוכן מחבלים רכובים על גבי טרקטורונים. גם בתחום הפיתוח הרקטי חמאס לא קופא על השמרים. לצד פס ייצור רקטות שמתרחב, הארגון מבצע בתקופה האחרונה ניסויים רבים בשיגורי רקטות לעבר הים. גם אם זה בא על חשבון האזרחים. האינטרס הצבאי קודם לכל. לכן ניתן לראות בניית מוצבים ועמדות שנבנו בגלוי בשטח כשברקע הריסות בתי האזרחים שנותרו ללא קורת גג.

ראוי לציין כי חמאס נכשל בהתקפות רבות אך הצליח לרשום לעצמו שתי נקודות משמעותיות מבחינתו במבצע "צוק איתן": מפקדיו הצליחו לנתח את המציאות ולהבין לקראת סוף המערכה כי קווי המגע והיישובים סמוכי הגדר הם נקודת התורפה של צה"ל. בנוסף לכך, בניגוד להערכת אגף המודיעין של צה"ל בקיץ שעבר, שקבעה כי פני חמאס לא למלחמה, הארגון הצליח להפגין כושר עמידה לאורך ימי המערכה שנמשכה יותר מ-50 יום, עד הרגעים האחרונים.

נערכים להפתעות

היום בצה"ל מדברים בשפה שונה. פחות עוסקים בניתוח כוונות חמאס, ויותר בהשגת מידע על יכולותיו, ובמקביל נערכים גם להפתעות. ההערכות במערכת הביטחון הן שבעת הזו אין שום אינטרס לזרוע הצבאית של חמאס לפתוח במערכה נגד ישראל. אך חמאס מנהל מערכת יחסים מאוד מורכבת בתוך עצמו ועם הארגונים והגורמים המדיניים סביבו, ולכן אי אפשר לקרוא את צעדיו הבאים.

המערכת הביטחונית לוקחת מרווחי ביטחון. לפי הנחיותיו של שר הביטחון, משה יעלון, יש להעמיק את הישגי מבצע "צוק איתן" ולהמשיך להרתיע את חמאס מלפעול, ולהרחיק את המערכה הבאה בעזרת ניסיון לייצב את האזור. דוגמה למאמץ לייצב את הרצועה ניתנת בהרחבת היקף המשאיות שמעבירות סחורות לעזה, למרות הניסיונות להבריח פריטים עבור חמאס שנועדו להתעצמותו. למרות זאת, תהליך השיקום של עזה זוחל, ההריסות הם אתרים דוממים והכסף הגדול לא הגיע. בשטח מודים כי אם תפרוץ מערכה בקיץ הקרוב מבצע "צוק איתן" יוכתר ככישלון.

פעילי חמאס בתוך מנהרת טרור – רצועת עזה, אוגוסט 2014. רויטרס
פעילי חמאס בתוך מנהרת טרור במהלך מבצע "צוק איתן"/רויטרס

היערכות ושינוי החשיבה זה שם המשחק. באוגדת עזה, בפיקודו של תת-אלוף איתי וירוב, עוסקים בכך ביתר שאת ואת התוצאות כבר רואים בשטח. גדר המערכת שוקמה, הוצבה גדר תלתלית שנועדה לעכב חודרים לשטח הישראלי, הוטמעו בשטח מערכות טכנולוגיות שנועדו לסכל כוונות לחדור מעל פני הקרקע או באמצעות מנהרות, תוגברה אבטחה סביב חקלאים וביישובים שבהם קיים חשש לחדירות, מסיירות מחלקות לוחמים. ההיערכות לאפשרות שבעוד רגע תפתח מנהרה וממנה ייצאו עשרות מחבלים מעסיקה את לוחמי האוגדה. תרחיש זה יצריך שינוי חשיבה ושינוי מערכי הגנה כמו גם אופי הפעולה בשטח.

תושבי העוטף יפונו?

אחת מהנחות העבודה בצה"ל היא שהמלחמה הבאה מתחילה באותה נקודה שהמלחמה הקודמת הסתיימה. לכן, בפיקוד דרום נערכים לכך שחמאס יפתח את המערכה הבאה בבליץ' של פצצות מרגמה ורקטות קצרות טווח על יישובי עוטף עזה, כדי לגבות מחיר כבד. סוגית פינוי יישובי עוטף עזה תעמוד שוב על הפרק.

במבצע "צוק איתן" צה"ל לא המליץ לפנות יישובים מעוטף עזה, משום שראה בכך הפגנת חולשה. השיא היה ב"נאום הכלניות" של הרמטכ"ל דאז בני גנץ, שקרא לתושבים לחזור לבתיהם, נאום שלא תרם לשיח. לקראת המערכה הבאה צה"ל נערך בצורה שונה. בתקופה האחרונה הוא החל בתהליך תכנון מדוקדק של פינוי יישוב תחת אש בהנחה שהמערכה תתחיל בהפתעה. המטרה היא לייצר גמישות לדרג המדיני בתהליך קבלת ההחלטה האם לפנות או לא, ובכך להגדיל את אורך הנשימה לצה"ל בהתקפה. למרות התהליך הצבאי הסדור שנועד לייצר פתרונות, התכנית רחוקה מלהיות מעשית והיא עדיין "תקועה" בתוך דפי מצגת וממתינה לאישור הדרג המדיני.

החדירות מעזה - במגמת עלייה

בפיקוד דרום מעריכים כי חמאס לא חייב להתחיל במערכה רחבה, ההידרדרות יכולה להתרחש גם באופן מדורג, בחזרה לטפטופי הרקטות או ביצוע פיגועים בודדים. אחת התופעות המדאיגות שנמצאת במגמת עלייה היא חדירת הפלסטינים מרצועת עזה לשטח מדינת ישראל. מסוף מבצע "צוק איתן" ועד היום חדרו יותר מ-120 פלסטינים וכולם נעצרו.

אחד מאותם פלסטינים בעלי מזל, חדר כמה ימים אחרי תום מבצע "צוק איתן" והגיע עד מושב שוקדה, שם נעצר. טעות טקטית של סיורי הצבא בשטח סייעו לו לצעוד חמישה קילומטרים וליהנות מכמה שעות של חופש בישראל.

חיילים בגבול הרצועה בזמן חדירת מחבלים לנחל עוז 28 ביולי 2014. רויטרס
חיילים בגבול רצועת עזה בזמן חדירת מחבלים לנחל עוז, ב"צוק איתן"/רויטרס

החודרים בדרך כלל מגיעים תשושים, כשבידיהם סכינים או רימונים. "מסח'מים" כהגדרת הלוחמים. מסכנים. יש ביניהם כאלו שמגיעים כבר בפעם שלישית. הם חוצים את הגדר החכמה והתלתלית ובחסות הצמחייה העבותה מסתתרים מכוחות צה"ל. אם אין להם כוונת טרור הם נעצרים, מתבצע עליהם בידוק ולאחר מכן הם מועברים לידי השב"כ. שם, בחדרי החקירות, מתחיל להתגשם החלום. למה הם אוחזים בסכין? כי ללא כלי משחית הם לא ייעצרו וישלחו לכלא הישראלי שבו התנאים טובים יותר בכל קנה מידה מביתם בעזה. למה רימון? כדי לקבל עונש גדול יותר.

גדר המערכת סמוך לאשקלון, אפריל 2015. ראובן קסטרו
גדר המערכת ותחנת הכוח של אשקלון באופק, השבוע/ראובן קסטרו

כל אחד מהם הוא עוד עדות על מה שמעולל חמאס לאזרחיו. המצוקה הכלכלית נוראית. חלקם מתחנן למים עם רגע המעצר ומספר כי לא שתה יומיים לאחר שהסתתר מפני סיורי חמאס בשדות. מפקדים שנחשפו לתופעה מספרים על צעירים שחלקם עבר התעללות. ההוכחות ניתנות כשהם פושטים את בגדיהם. מנגד, מפעיל חמאס מערך תצפיות וסיורים כדי למנוע חיכוך על הגדר וניסיונות חדירה של צעירים פלסטינים. מה שמעיד על ריסון וגודל ההרתעה הישראלית, גם אם היא זמנית ועשויה להתפוצץ ללא הודעה מוקדמת.

אחרי אירועי הקיץ האחרון, איש במערכת הביטחון לא מזלזל עוד בכושרו הצבאי של חמאס וביכולת השרידות שלו. חמאס צלח מערכה ארוכה ועל אף המכות הקשות שספג, הוסיף להפעיל לחץ על נקודות התורפה שזיהה בצד הישראלי. למערכה הבאה חמאס יגיע מוכן ומנוסה אף יותר. מנגד, גם צה"ל אינו קופא על שמריו ומפתח פתרונות הגנתיים והתקפיים לקראת הסיבוב הבא. במקביל, מפעילה מערכת הביטחון והגופים הקשורים אליה משורה של מקלות וגזרים שנועדו להאריך את השקט. האם יצליחו? ימים יגידו.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully