וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהב ביטל צווי הסגירה למפעלים במפרץ: "המדינה הפקירה אותנו"

21.4.2015 / 12:44

ראש עיריית חיפה משך את הצווים, בעקבות הודעת משרד הבריאות שלפיה אין עודף תחלואת סרטן בקרב מבוגרים באזור חיפה, אך הדגיש כי יקפיא כל תכנית פיתוח במפרץ. "גם במלחמת לבנון השנייה לא הרגשתי חוסר אונים כזה"

צילום: ערן גילווארג, שלומי גבאי; עריכה: יאיר דניאל

(משאיות חסמו את הכניסה למפעלים המזהמים, יום ראשון)

ראש עיריית חיפה יונה יהב כינס היום (שלישי) מסיבת עיתונאים בעקבות הסערה סביב זיהום האוויר בעירו. הוא הודיע כי נוכח הודעת משרד הבריאות, לפיה קיים עודף תחלואה בסרטן בקרב המבוגרים בעיר, נמשכים צווי הסגירה למפעלים הפטרוכימיים, שאותם הוציא שלשום. "הם הבינו מה קורה. בעל הבית משתגע", אמר יהב, שהוסיף כי יקפיא כל תכנית פיתוח במפרץ וכולן יעמדו לשימוע ציבורי.

תושבי חיפה לא קונים את ההתנערות של העירייה מהאחריות לזיהום

בהודעה שפרסם לקראת האירוע הוא תקף את משרד הבריאות וקרא למנות ועדה לבדיקת שיעור התחלואה בקרב ילדים באזור חיפה. "אני קורא לראש הממשלה למנות את השופט בדימוס לינדנשטראוס לעמוד בראשות ועדה לבדיקת נתוני האמת הנוגעים לבריאות ילדי חיפה", כתב. "הנחיתי את הנהלת העירייה שלא לקדם תכניות במפרץ חיפה ולהביא מחדש את כל התכניות השוניות במחלוקת לשימוע ציבורי".

עוד בנושא:
דוח: כשלים בהליך ניטור זיהום האוויר באזור חיפה
בחיפה מתים יותר: "נדאג שהזיהום במפרץ לא יגיע יותר לקו האדום"
עשרות הפגינו נגד הזיהום בחיפה: "אנשים מתים בשקט"

ראש העיר חיפה, יונה יהב, אפריל 2015. שלומי גבאי
"הימים הקשים בחיי". יונה יהב/שלומי גבאי

יהב, שהוציא שלשום צו סגירה למפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה, כינה את הימים האחרונים "הימים הקשים" בחייו. לדבריו, "אפילו במלחמת לבנון השנייה לא חוויתי תסכול כזה וחוסר אונים. אני, כאב וכראש עיר, צריך לתת תשובות ברורות לילדי חיפה ולהורים המודאגים".

יהב דחה את הנתונים שפרסם משרד הבריאות ולפיהם חצי ממקרי הסרטן בילדים באזור נגרמו מזיהום אוויר. "איך זה שמשרדי הממשלה הפקירו אותנו בשבוע האחרון וזרו פאניקה בציבור? זה שבוע עוברים תושבי חיפה טלטלה רגשית על ידי פקידי מדינה מבולבלים וחסרי אחריות", מחה ראש העיר.

יהב הוסיף: "לפני שעות ספורות, כגנבים בלילה, הוציא משרד הבריאות הודעה רפה ומתנצלת שאומרת במילים אחרות 'טעינו'. אני מודיע: גם הפעם לא יצליחו להרדים אותנו. אני קורא למנכ"ל משרד הבריאות לספק תשובות ברורות ולמשרד האוצר לאמוד את הנזק שנגרם לעיר בשבוע האחרון ולהשקיע בהתאם משאבים באיכות הסביבה במפרץ חיפה".

יהב הנחה את איגוד ערים לאיכות סביבה להגביר את הניטור באזור. לדבריו, מטה החירום מתכנס לייעוץ משפטי על מנת להחליט על המשך המאבק.

תמר זנדברג בפריימריז של מרצ, גני התערוכה. ניב אהרונסון
"שינוי הכיוון בעמדת משרד הבריאות מדאיג ומעלה חשש"/ניב אהרונסון

מנגד, בארגוני הסביבה טענו הבוקר כי הערכים של חלק מהחומרים הנפלטים נמצאים בירידה, אך הנתונים של עשרות חומרים אחרים נמצאים בעליה וכך גם סך כל הפליטה הנמדדת. עוד הוסיפו כי הרחבת המפעלים ובניית נמל חדש רק תגדיל את הזיהום. "המשרד להגנת הסביבה לדורותיו מגן על התעשיות המזהמות", אמרה ליאורה אמיתי מהקואליציה לבריאות הציבור. לדבריה, מחקרים רבים לאורך השנים מראים קשר מובהק בין זיהום לתחלואה ונפות עכו וחיפה מובילות "באחוזים מבהילים". היא ציינה כי המאבק הציבורי יתעצם עד שיביא לשינוי, ובשבוע הבא כבר תערך הפגנה גדולה.

כמ כן, בעקבות השינוי בעמדת משרד הבריאות, פנתה היום ח"כ תמר זנדברג (מרצ) למשרד הבריאות בבקשה לפרסם את הפרוטוקולים בנושא בריאות תושבי חיפה. זנדברג כתבה כי "שינוי הכיוון בעמדת משרד הבריאות מדאיג ומעלה חשש. תושבי חיפה אשר במשך שנים נושמים את הזיהום שמייצרים המפעלים לא אמורים להסתפק בתשובות חלקיות. התעשייה הפטרוכימית במפרץ מזהמת ומסוכנת, ותושבי האזור מצפים ממשרדי הממשלה ומהעירייה לעצור את התרחבותה".

זנדברג הוסיפה: "בעקבות הדברים אני מבקשת כי משרד הבריאות יפרסם באופן מיידי את הנתונים הרלוונטיים במלואם וכן את כל הפרוטוקולים הנוגעים לנושא, וביניהם פרוטוקול הדיון שהתקיים אמש בהשתתפות בכירי משרד הבריאות". תושבי האזור זכאים לקבל את כלל המידע הרלבנטי לחייהם".

"נסיגתו של יהב היא פחדנית"

ארגוני סביבה בחיפה הגיבו ואמרו כי משרד הבריאות לא נסוג מהקשר בין תחלואת ילדים בשאר המחלות, או מחלות מבוגרים בכלל, בהם סרטן ריאות, שד ולימפה, מחלות לב ונשימה. "אין בהודעה מהבוקר שום שינוי מהקו שבו אנו נוקטים, וצר לנו על הזיג-זג של ראש עיריית חיפה יונה יהב שמושך את צעדיו, אשר מלכתחילה היו חסרי משמעות משפטית, סביבתית ומעשית", מסרו הארגונים.

"אנו הפעילים והארגונים לא מתכוונים לעצור. בימים אלה חוברים אלינו כוחות חדשים כגון התנועה הירוקה, אגודות סטודנטים, קבוצות תושבים נוספות בקריות, בעתלית ועוד. אנו מתכוונים להמשיך את צעדי המחאה, בין השאר באוניברסיטת חיפה ביום ראשון הקרוב בצהריים. יש לציין כי נסיגתו של יהב הינה פחדנית ונובעת משיקולים פוליטיים בלבד. יונה יהב לא דואג לחיים עצמם אלא לכסאו כראש עירייה בלבד".

משאיות של עיריית חיפה חוסמות את הכניסה למפעלי בז"ן, אפריל 2015. ערן גילווארג
משאית חוסמת את הכניסה למפעל תשתיות נפט ואנרגיה בחיפה, השבוע/ערן גילווארג

הסערה סביב סוגיית זיהום האוויר בחיפה התעוררה עקב פרסום דוח של משרד הבריאות שחשף שיעור תחלואה גבוה במיוחד בסרטן באזור. לאחר פרסום הדוח התברר כי כמה ועדות של הכנסת כבר התריעו על הזיהום, אולם מסקנותיהן, אם הוגשו, מעולם לא יושמו.

אחת מהן היא ועדת המשנה לנושאי תכנון וסביבה במפרץ חיפה, שהגישה לפני תשעה חודשים דוח מפורט שבו היא ממליצה "לפעול להשגת רמות נמוכות יותר של זיהום אוויר". אחת ההמלצות המרכזיות של הוועדה, בראשותו של ח"כ דב חנין (חד"ש), הייתה שלא להסתפק בצעדים שנקטו עד היום המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים חיפה לאיכות הסביבה להפחתת הזיהום.

הוועדה קבעה כי שיעור גבוה בתחלואת סרטן בהשוואה לאזורים אחרים בישראל ורמות הזיהום התעשייתי מחייבות פעולות נוספות להפחתת זיהום האוויר באזור. "ממצאי התחלואה החריגים באזור מפרץ חיפה מחד גיסא, ועומס הזיהום הקיים באזור המפרץ מאידך גיסא, חייבים להיות קו מנחה עיקרי להחלטות התכנון המתקבלות בנוגע לאזור זה", נכתב בדוח.

ח"כ מירי רגב  במסע"ת של הליכוד בפרשת העמותות, בית סוקולוב ינואר 2015. ראובן קסטרו
הנחתה להעביר את הדוח לכל גורמי הממשלה הרלוונטיים. מירי רגב/ראובן קסטרו

את הוועדה מינתה לפני כשנה חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד), כאשר כיהנה כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה. לפי מידע שאסף מרכז המחקר והמידע של הכנסת עבור הוועדה, בשנים 2006-2012 היה שיעור תחלואת סרטן באזור חיפה גבוה ב-15% מהצפוי בכלל האוכלוסייה. לשם השוואה, במחוז תל אביב היה שיעור התחלואה 3%, והיו נפות שבהן היה נמוך יותר.

עוד נחשף בדוח כי בשלוש השנים שקדמו לפרסומו, התרחשו באזור המפרץ יותר מ-60 אירועי חומרים מסוכנים, ובהם דליפות ושריפות. "יש לשקול לאילו חומרים מסוכנים ישראל באמת זקוקה בהיקפים גדולים", כתבה הוועדה, והוסיפה: "לאחר שסוגיה זו תיבחן, יהיה צריך לבחון גם את מיקומם של התעשיות ושל החומרים המסוכנים, על פי רמת הקרבה לריכוזי אוכלוסייה". בדוח צוין כי אמנם הוחלט לפנות חלק ממאגרי החומרים המסוכנים באזור, אבל הם יועתקו לאתר חלופי שגם הוא נמצא במפרץ חיפה. לפיכך, המליצה הוועדה לקבוע תנאים מחמירים לאחסון החומרים הללו ולמניעת זיהום אוויר מהמתחם החדש.

"אם בודקים את החומרים האורגניים הנדיפים (שחלקם מסרטנים), עולה שהתעשייה בחיפה פולטת 2,400 טונות בכל שנה. מנגד, ברמת חובב בנגב מדובר רק ב-111 טונות", צוין בדוח.

בתי הזיקוק בחיפה. ShutterStock
מפרץ חיפה/ShutterStock

בישיבה שבה הוגש הדוח אמרה ח"כ רגב כי יש לבחון את סוגיית מטרופולין חיפה בראייה כוללת – סביבתית, בריאותית וחברתית. "אי אפשר לבחון את ההיבטים התכנוניים בנפרד", אמרה רגב. "הוועדה הסתמכה על נתוני תחלואה קשים ועל נתוני פליטות סביבתיות, וזה מחייב אותי להתייחס לכל הנושא הן בהיבטי הסביבה והן בהיבטי התכנון".

רגב הנחתה להעביר את הדוח לכל גורמי הממשלה הרלוונטיים ואמרה כי לאחר שגורמי הממשלה ילמדו אותו ביסודיות, יתקיים דיון נוסף של מליאת הוועדה. אלא ששבעה חודשים לאחר מכן המליאה לא שבה לשולחן הדיונים וההנחיות לא יושמו. פיזור הכנסת והקדמת הבחירות קטעו גם הם את ההנחיה שלפיה ועדת המשנה תמשיך לפקח על יישום מסקנותיה ואת הפיכתן לתכנית עבודה בפועל.

השר פרץ בהלווייתו של  לדב לאוטמן , נובמבר 2013. יותם רונן
השר התפטר ומסקנות הוועדה מעולם לא הוגשו. עמיר פרץ/יותם רונן

מקרה דומה אירע במשרד להגנת הסביבה. ביולי האחרון מונה צוות בדיקה לבחינת המפגעים הסביבתיים באזור המפרץ. השר להגנת הסביבה לשעבר עמיר פרץ הנחה את הצוות להגיש את מסקנותיו ואת המלצותיו בתוך 60 יום. הצוות הונחה "להכין תכנית להרחבת פעילות הפיקוח והאכיפה ולהגברת השקיפות מול התושבים". מסקנות הצוות טרם הוגשו.

להקמת הצוות קדמו שורה של מפגעי סביבה באזור חיפה: שריפה שבערה במשך כשבוע באתר אשפה לא חוקי ממזרח לנשר וגרמה מפגעי ריח וזיהום אוויר; תקלה במפעל "כרמל אולפינים" שיצרה להבה גדולה; התפשטות עננת חומר גופריתי בלתי-מזוהה בקריית חיים ושריפה שפרצה במרץ 2014 בתנור במפעל "גדיב", שבמתחם בתי הזיקוק.

התושבים ייאלצו לחכות לשר הנכנס

למרות כל זה, במשרד להגנת הסביבה משדרים עסקים כרגיל. "בזכות פעילות הניטור והאכיפה של המשרד להגנת הסביבה, מאז 2009 צנחה פליטת הגזים הרעילים במפרץ בלא פחות מ-70%", נמסר בחודש שעבר. "במטרה להמשיך במגמה זו ,וכחלק מהמאבק הבלתי-מתפשר של המשרד בזיהום האוויר במפרץ חיפה, מינה מנכ"ל המשרד צוות בדיקה בראשותו לבחינת המפגעים הסביבתיים באזור ולגיבוש המלצות אופרטיביות בנושאי הסדרה, פיקוח, אכיפה והגברת השקיפות מול התושבים. לפני כמה ימים קיים הצוות ישיבה מסכמת והדוח הסופי, אשר יכלול מסקנות והמלצות, יוגש לשר הנכנס ויפורסם לאחר אישורו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully